DOKUMENT č. 10
Riskuji při impasech
1.
Někdy se
nacházíme v následující situaci:
na stole: |
A Q |
|
|
v ruce: |
7 2 |
Je jisté, že vždy získáme zdvih esem, ať už hrajeme ze stolu nebo z
ruky.
Prozkoumejme nicméně dva možné případy:
král je napravo: v tomto případě se nedá nic dělat, nanejvýš doufat,
že je "plonkový", tzn. osamocený; ale tato možnost je tak vzácná, že
není dobré s ní počítat;
král je nalevo: když začneme hrát z ruky, nikdy nebude v zájmu
soupeře nalevo, aby položil krále: nic mu to nepřinese a povede to jen k
vyřešení vydražitelova problému ... On
tedy krále nepoloží, ale my budeme hrát tak, jako bychom si byli jisti, že
krále má; spokojíme se tedy s tím, že ze stolu položíme dámu, a jestliže byl
král skutečně nalevo, dáma stačí na získání zdvihu.
Tomuto způsobu hry se říká hrát
impas na krále; v jednom případě ze dvou (pokaždé, když je král nalevo, to
znamená vhodně umístěný z hlediska vydražitele) získáme zdvih; pokud se
spokojíme s hrou esem, neposkytneme si žádnou šanci získat zdvih navíc proti
tomu, na který máme nárok (eso).
Stejně tak můžeme
dělat impasy na jiné chybějící vysoké karty, jako je dáma zde:
na stole: |
K J 6 |
|
|
v ruce: |
A 3 2 |
Nejdříve se hraje eso (pro případ, že by dáma vypadla od soupeře napravo),
potom 2, a pokud soupeř nalevo položí malou kartu, zahrajeme kluka ze stolu a
doufáme, že dámu má hráč nalevo.
Říkáme, že chybějící vysoká karta - král v prvním
příkladu, dáma ve druhém - je pod
vidličkou, protože je umístěna před skupinou honérů A Q nebo K J: tyto dvě
vysoké karty jsou jako dva zuby vidličky, mezi kterými král nebo dáma uvíznou.
2. Výnos "čtvrté shora".
V beztrumfové hře má
výnos v dlouhé barvě za cíl vypracovat
délkové zdvihy. Když jsme nuceni vynést
z barvy, ve které nemáme sled, zvolíme nízkou kartu podle následujícího
pravidla:
Karty seřadíme od nejvyšší po nejnižší a vyneseme
čtvrtou shora.
Příklady: K J 7 6 4 :
6 Q 10 3 2
: 2
1 2 3 4 1 2 3 4
Definice pojmů
Impas (hrát ho) : |
hrát proti nižší kartě ze skupiny honérů bez sledu (eso-dáma nebo
král-kluk) a doufat, že chybějící vysoká karta se nalézá v ruce hráče před skupinou honérů. |
"Čtvrtá shora": |
čtvrtá karta dlouhé barvy seřazené od nejsilnější po nejslabší, podle
hodnoty karet. |
CVIČNÝ TEST č. 10
1.
Kolik možných
zdvihů máme na lince s následujícími kartami a za jakých podmínek:
v ruce: |
9 6 |
na stole: |
A Q |
|
|
|
|
|
|
v ruce: |
A 9 8 |
na stole: |
K J 5 |
|
|
|
|
|
|
v ruce: |
8 5 3 |
na stole: |
A Q 2 |
|
2. Procvičte se v sehrávce a v uhrání závazku 4ª, když vydražitelem je Sever a s výnosem kárové dámy:
|
ª K 10 5 2 © A Q 7 ¨ A 9 § A J 6 4 |
|
ª 9 8 6 © K 9 4 3 ¨ 7 6 5 4 § 10 9 |
S Z V J |
ª A Q © J 10 6 ¨ Q J 10 3 2 § 8 7 3 |
|
ª J 7 4 3 © 8 5 2 ¨ K 8 § K Q 5 2 |
|
Dříve než začnete:
a) spočítejte si všechny ztrátové karty v ruce Severu;
b) rozlišujte nezbytné a pokrytelné ztrátové zdvihy;
c) studujte, jak pokryjete ty druhé: zde se nachází
řešení problému ...
Napište ve správném
pořadí sehrané zdvihy a do závorky dejte kartu, která získává zdvih:
1. zdvih: |
8. zdvih: |
|
2. zdvih: |
9. zdvih: |
|
3. zdvih: |
10. zdvih: |
|
4. zdvih: |
11. zdvih: |
|
5. zdvih: |
12. zdvih: |
|
6. zdvih: |
13. zdvih: |
|
7. zdvih: |
|
|