Úvod
I
když se minibridž zdá být účinnou a realistickou pedagogickou metodou pro rychlé a jednotné vyučování
bridže, přesto nemůže být považován za zázračný způsob, jak
v rekordním čase "vyrobit" hráče bridže. Pokud je zcela pravdivé
i to, že se může obracet na jakékoli publikum — i "vysoce"
intelektuální — musí nutně brát v úvahu motivaci těch, na které se
obrací, a zejména sociálně-kulturní prostředí, které je formuje.
Právě z tohoto důvodu jsme vypracovali tyto
pedagogické materiály, jejichž adresáty jsou ti, kteří vyučují bridž onu velmi
úzce vymezenou "populaci": žáky 2. stupně základních škol, to jest
děti v 5., v 6., ba i v 7. třídě.
Tyto
materiály se mohou zdát být příliš direktivní, zejména učitelům z
povolání; popravdě řečeno, právě oni nejsou těmi, komu je tato práce
určena především — vezmeme-li v úvahu, že vystupovat před publikem školního
věku je pro ně běžná každodenní záležitost.
Při psaní této práce jsme mysleli hlavně na početné instruktory
a instruktorky v klubech, zvyklé buď jen málo anebo vůbec ne na výuku
bridže nepřímo přes minibridž, na ty, kteří budou nevyhnutelně postaveni
před úkol učit ve školách.
Výuka skupiny jedenáctiletých nebo dvanáctiletých dětí — celých
žhavých při pomyšlení na aktivitu rozcházející se úplně se školní rutinou
— je může odradit anebo se dokonce pro ně stát nepřekonatelnou překážkou. Snažili jsme se tedy, aby se před svými
malými žáky necítili zmatení nebo aby z nedostatku pedagogických zkušeností
neupadli do improvizace či zbytečného zabíjení času.
Je
vskutku evidentní, že i když děti vidí, a to právem, v minibridži hru — a hlavním záměrem
vyučujícího bude využít všech prostředků k tomu, aby tento přístup trval během
všech lekcí — nesmíme rovněž zapomenout na to, že mají získat určitou
představu o bridži a mají se naučit jeho
pravidla a mechanismy. Jinými
slovy, učit je tak, aby se u toho nikdy nepřestaly bavit. To není zrovna jednoduché
a vyžaduje to vynaložení značných sil ze strany vyučujícího, který v
hodině minibridže musí docílit toho, aby se hodina nestala:
- ani kurzem v autoritativním tónu, který dává
přednost normativnímu na úkor deskriptivního, jinými slovy který
upřednostňuje teorii před praxí; v takovém případě žáci vidí v minibridži — i
když sebelépe prezentovaném — jen další hodinu podobnou jiným hodinám, další
předmět navíc — a nebudou váhat jej opustit;
- ani pouhou záminkou k "maštění
karet" pod dohledem jakéhosi vedoucího nebo kontrolora, který je s nimi
jen proto, aby jim bránil v provádění rošťáren; také v tomto případě brzy
zjistí, že dělat něco takového je rychle začne nudit.
Dalším
ze zájmů, kterými jsme se řídili při vypracovávání těchto materiálů, bylo často
(spíše neustále) upozorňovat na nutnost účasti žáků: jedná se o přístup, který reprezentuje samotný
základ moderní pedagogiky a který vytváří v žákovi dojem — a to díky
hledání odpovědí a díky otázkám, které si klade na základě svých
vlastních dedukcí — že sám objevuje to, co ho chce učitel naučit.
Tyto pedagogické materiály se opírají jednak o úvodní bridžové materiály vytvořené Univerzitou Bridže, jednak o "Knížku mistra" minibridže. Bylo třeba přizpůsobit tohoto průvodce tempu, intelektuálním mechanismům a rovněž psychice tohoto zvláštního publika: děti ve věku 10 až 13/14 let nepotkáváme v prostředí, kde se hraje bridž, zrovna nejčastěji!
Ti,
kteří nám prokazují čest tím, že čtou naši příručku, a kteří obvykle neučí
na školách, se rozhodně musejí nechat přesvědčit o jedné
nezbytnosti: musejí říkat i psát jen to nejnutnější
minimum (v materiálech bude vždy upřesněno, co je nejnutnější …);
na druhou stranu musejí klást důraz na vyjadřování žáků tím, že budou
vyvolávat jejich zvědavost a udržovat jejich chuť ještě více objevovat;
zkrátka: být raději tím, kdo drží spřežení na uzdě, než tím, kdo je táhne.
Účinnost
tohoto přístupu usnadní osvojování si minibridže a zaručí úspěch celé
výuky.
1.
Místo
V mezích možností bude potřeba se
vyhnout výuce ve třídách: opravdu jen
zřídka se vyskytují podniky, které nemají místnost určenou k relaxaci. Žáky posadíme ke stolům podobajícím se co
nejvíce bridžovým stolům a budeme se snažit vyhnout se tomu, aby seděli v
kruhu nebo v lavicích vyrovnaných do řady (nejsou to přece galeje!).
2.
Čas
Ideální samozřejmě je mít pevně
stanovenou hodinu v rozvrhu žáků. Pokud
to jen trochu bude možné, je dobré dát přednost jinému času než mezi 12.
a 14. hodinou, kdy jsou znevýhodněni externí žáci; nejlepší možnost je v
době od 16 do 17 nebo od 17 do 18 hodin (pokud pozdní odchod těchto malých žáků
z domova nevytváří problém na straně rodičů nebo administrativy).
3.
Počet účastníků
Je dost těžké stanovit přesný
a definitivní počet účastníků, protože ten je ovlivněn celou řadou příčin
— jak objektivních (velikost místnosti, počet stolů, atd.), tak subjektivních
(osobnost vyučujícího, jeho schopnost mít autoritu a neustále kontrolovat
situaci, atd.). Vezmeme-li v úvahu, že
čtyři je minimální počet, pak by celá skupina neměla přesáhnout počet
šestnácti osob, aby se vyučující mohl přijatelnou měrou zabývat všemi ve skupině,
včetně doby během "volných rozdání".
Ideální variantou se zdají být — stejně jako v případě dospělých
začátečníků — dva až tři stoly (pro upřesnění: nejedná se o to nepřijmout
žáka jenom proto, že by jejich celkový počet nebyl násobkem čtyř ...).
4.
Četnost a doba trvání kurzů
Není třeba dělat více než jednu lekci týdně. Její délka by se měla pohybovat v
rozmezí hodiny až hodiny a čtvrt: způsob jejího rozdělení předpokládá
běžně šedesát minut. K překročení této
doby dochází jen v případech, kdy je potřeba nechat hráče dokončit
rozehranou hru.
Pokud mají vaši žáci možnost,
podněcujte je zároveň ke hře i jindy během týdne, ale jen mezi nimi samými. To rozvine jejich zájem o hru a jejich
iniciativu — rychleji tak ovládnou mechanismy karetní hry.
A dále — i když běžně navrhovaná délka kurzu je 25 týdnů, toto číslo
by mělo být chápáno jako minimální
doba trvání, která může být prodloužena v případě potíží s
osvojováním si nabytých znalostí nebo v případě zablokování se na určitém
místě. Vzhledem k tomu, že učební
látka je zcela postačující pro 1. ročník, není třeba mít obavy
z trpělivého a jednoduchého opakování.
Také se nebojte "nesplnění
programu". Pokud si všimnete
většího rozdílu mezi tempem výuky vašich žáků a navrhovaným tempem, můžete
vynechat lekce 19, 20 a 21. V
každém případě je ale nutné absolvovat lekce 22 a 24, které jsou velice
důležité pro pokračování.
Bude také dobré "nepřekročit
předepsanou dávku": tento dokument zcela postačuje
na dobu jednoho školního roku, a i kdyby náhodou zůstalo několik
volných týdnů před letními prázdninami (což by bylo znamenité vzhledem ke všem nepředpokládaným okolnostem, které mohou
nastat), bylo by dobré se vrátit k některým lekcím, upřesnit některé věci,
které byly napoprvé špatně pochopeny, zopakovat některá vysvětlení, nabídnout
další příklady, znovu hrát některá rozdání, jedním slovem "zarazit hřebík
až po hlavičku" zafixováním mechanismů, memorováním důležitých bodů
("Tabulka závazků", skórování, "magická" čísla, …). Není pochyb, že přechod k dražbám tak bude
hodně ulehčen.
5.
Pomůcky
Vyučující bude muset mít trhací
poznámkový blok (anebo tzv. "kostku"), jehož listy (nebo půlky listů)
budou žáci používat k předávání svých "nabídek". Bude dobré si je připravit předem (razítko
nebo fotokopie) v této podobě:
Piky : .
. . . . Srdce : .
. . . . Kára : .
. . . . Trefy : .
. . . . .
. . . . . . honérové body |
Co se týče žáků, ideální je jim říci, aby
si koupili poznámkový blok s abecedním indexem, který bude určen výlučně ke
shromažďování definic specifických bridžových termínů v takové formě,
která dovolí jeho snadné a rychlé použití. Tento blok si s sebou budou muset brát do každé hodiny, aby ho
mohli bez jakýchkoli komplexů či zábran použít
pokaždé, když to bude potřeba.
Tento blok s abecedním indexem se nám
zdá být lepším řešením, než "školní sešit", který by mohli žáci
špatně pochopit („pořád jen sešity! …“); na druhou stranu bude vhodné
upozornit ty, kteří budou mít snahu "se přetrhnout horlivostí"
a budou požadovat název knihy nebo druh sešitu, který by si měli koupit,
že texty ("skriptum"), které se budou rozdávat na konci každé
hodiny, budou pro první rok bridže zcela postačovat.
Těm, kteří si nebudou chtít pořídit již
zmíněný blok z důvodů jiných než finančních („copak si potřebujeme něco
zapisovat, když chceme hrát karty?!!“), bude třeba příjemnou
a trpělivou formou vysvětlit, že se svobodně rozhodli naučit se bridž, a i když mají skvělou paměť, je mnohem lepší
zapsat si několik slov určité definice doma, dokud je ještě čas.
Hodina minibridže, která by
měla trvat šedesát minut, má tři části:
1.
Kontrola nabytých vědomostí
Tato kontrola, trvající deset minut, bude probíhat ze dvou
různých pohledů:
1.1 Oprava cvičení
Aniž bychom "trestali" ty
žáky, kteří "zapomněli" udělat některá anebo dokonce
všechna cvičení zadaná v minulé hodině, bude potřeba nad tím jemně
vyslovit lítost a zároveň jim ráznou formou sdělit, že riskují nejen to,
že sami neudělají žádný pokrok, ale hlavně to, že zpomalí pokrok svých kolegů.
1.2 Kontrolní otázky
Bylo by chybou nepřikládat důležitost
této části hodiny, která je pro vyučujícího skutečným testem dobrého
osvojení a neméně dobrého zapamatování
si již naučeného. Samozřejmě bude
potřeba tyto otázky pokládat co nejpřirozenější formou a vyhnout se
jakékoli dogmatičnosti nebo čemukoli, co by připomínalo zkoušení u tabule.
2.
Probíraná lekce
Také se skládá ze dvou částí:
2.1 Teoretická část
Tato část by neměla být delší než pět až deset minut. Velkým problémem mnoha vyučujících bude
nepřekročit tuto dobu (někdy bude stačit pohled na žáky projevující více
či méně skrytě svůj neklid); dále se též někdy stane, že rozdání pro danou
hodinu bude tvořit teoretickou část hodiny.
Odkazy 3.1, 3.2 …, které najdete v
textu, vás odkazují k "Praktickým radám a doporučením", které
vždy figurují ve třetím oddílu lekce.
2.2 Praktická část: ilustrační
rozdání karet
"Rozdání karet pro danou
hodinu" je rozdání odpovídající hře označené jako "A". Zahrát ji a okomentovat by mělo
vyžadovat přibližně patnáct minut.
Poté nechte žáky zahrát rozdání hry
"B", která má stejné číslo.
Obecně se zabývá stejným tématem, ale přináší k němu určitý technický
dodatek. Dopřejte si čas k jeho
okomentování; pokud je to možné, pak u každého stolu, ale ani v tomto případě
nepřekračujte celkovou dobu patnácti minut.
3.
Poslední část hodiny — svobodný projev žáka
Náplní poslední čtvrthodiny bude ponechat žákům absolutní svobodu hry;
žádná připravená rozdání karet, žádné listy předem zaranžované ze strachu z
divokých rozdání[1], žáci se
musí cítit svými pány. Ale to
neznamená, že role vyučujícího teď končí a že už plní jen funkci
dohlížitele: jeho úkolem nyní je být u každého stolu a ověřovat si, že
hraný závazek je správný z hlediska kvality (bez trumfů nebo barva) i
kvantity (respektování "Tabulky závazků"). Podle toho, jak žáci budou nabývat sebedůvěry (spolu s rozšiřováním
jejich znalostí), bude potřeba — ještě před tím, než je necháme hrát — se
rychle podívat na to, jak se má zacházet s daným závazkem tak, aby bylo
možné jej na konci zhodnotit. Hrát
volně - ano, hrát jen tak cokoli - ne!
Dovolíme si trvat na této části
hodiny minibridže: neměla by se obcházet ani by se neměla stát
pohodlným způsobem jak "zakončit hodinu". Je nezbytné, aby si žáci byli vědomi toho, že skutečně hrají, že
jejich osobnost se může svobodně projevovat a že jejich schopnost
rozhodovat zůstala nedotčena.
Rozdělení hodiny,
které jsme navrhli, nemusí být přísně respektováno[2] (tím
spíše, že z celé "hodiny" zapsané v rozvrhu bude efektivně využito
jen 55, či spíše 50 minut); teoretický obsah hodin není tak úplně
zcela jednotný ve své délce a hutnosti, stejně tak jako
oprava určitého cvičení bude vyžadovat více nebo méně času; nebudeme se
tedy zdržovat komentářem cvičení, na které všichni nalezli správnou
odpověď, naopak zůstaneme déle u cvičení, které se vůbec nikomu nepodařilo.
Opakujeme zde to, co už jsme dříve
řekli: "volné rozdání" musí být zakončeno a okomentováno, byť by
to mělo být jen kvůli gratulaci a ocenění žáka, který zahraje
a uhraje dobrý závazek: je nutné, aby si žák uvědomil, že vyučující
přičítá úspěchu závazku stejně tolik důležitosti jako on.
Pedagogické prostředky, kterými
vyučující disponuje, jsou tři:
a. praktická cvičení
Musejí se jevit jako přirozený
a nezbytný doplněk dané lekce.
Nejde o to jim za každou cenu dodat povinný charakter, protože
riziko odrazení žáka bychom neměli zanedbávat, stejně jako riziko jeho
následného pokušení "jít
za školu", protože neudělal cvičení zadané na minulé
hodině. Naopak je třeba trvat
na nepovinném rázu této malé práce, ale také na jeho osobním zájmu,
pokud se chce naučit hrát bridž.
V praktické části se vyhneme
dvěma věcem:
- příliš velkému množství cvičení; krátká
teoretická část hodiny ho neospravedlňuje;
- příliš těžkým cvičením, která by se
jevila spíš jako chyták než jako prostředek k ověření dobrého
pochopení vyučované látky.
Nezapomeneme žákům důrazně připomenout,
že je nezbytné dělat cvičení s pomocí skripta rozdaného na konci
každé hodiny.
b. vybavení pro výuku
Je nezbytné, aby bylo k dispozici
vybavení pro každý stůl. To se skládá z:
- 2 her (2 balíčků karet):
*
hra A: rozdání dne
*
hra B: cvičné rozdání
- 1 hry na listu papíru pro
každého žáka.
Tyto listy papíru jsou každému žáku
odebrány na konci hodiny. V podstatě tedy žáci dostanou dva listy
(jeden pocházející ze hry A, druhý ze hry B), které mají stejné číslo. Ty odrážejí všechno, co se vztahuje
k rozdání karet pro danou hodinu: diagram, dražba, plán hry, "poučení
z historických omylů", ale jejich obsah, velice konkrétní, nenahrazuje
skriptum kurzu.
c.
skripta
Nejde o to, aby si žák během hodin
bridže "dělal poznámky", stejně jako nejde o to, aby si koupil
nějakou knihu o bridži. Nicméně je
potřeba, aby měl k dispozici podklad, ve kterém je zaznamenáno vše podstatné z
teoretické části hodiny, pravidla dražby a definice termínů (můžeme
žákovi navrhnout, aby je doma přepsal do svého indexovaného
poznámkového bloku, což je nepřímý způsob, jak je přinutit se
zvolna učit).
Tato skripta by měla být
tvořena jen volnými listy, které bude žák mít v deskách (to, že mu je
dáme, bude skvělým způsobem jak mu ukázat, že tyto dokumenty, které si bude nosit
do každé hodiny, jsou důležité).
V tomto materiálu vám zároveň
navrhujeme jak praktická aplikační cvičení, tak skripta ("Pedagogické
materiály") pro každou hodinu.
Můžete je použít podle libosti, například je okopírovat, nebo je přizpůsobit
tempu vašich žáků.
Obsah
pedagogických materiálů pro minibridž
Lekce |
0: |
Úvod a obecné záležitosti |
|
1: |
Honérové body -
beztrumfové zahájení |
|
2: |
Stupně
rozhodování a skórování |
|
3: |
Komunikace:
hra z vysoké a krátké strany |
|
4: |
Komunikace:
zablokování |
|
5: |
Zahájení
v trumfech |
|
6: |
Trumfová
dražba |
|
7: |
Skórování
v bridži |
|
8: |
Výnos
v barvě - snapování hlavního listu |
|
9: |
Počítání
ztrátových zdvihů |
|
10: |
Jednoduchý
impas - vynucený impas |
|
11: |
Nepřímý
impas - honér na honéra |
|
12: |
Hra v
levných barvách |
|
13: |
Soutěživá
dražba |
|
14: |
Propouštění |
|
15: |
Vypracování
snapováním |
|
16: |
Zbytečné
dražební stupně |
|
17: |
Ocenění
rizika |
|
18: |
Karty hrané v
obraně |
|
19: |
Uvažování
v obraně |
|
20: |
Dvojitý
impas |
|
21: |
Propouštění
v obraně |
|
22: |
Obětní
dražba - trestné kontra |
|
23: |
Vzít
snap - marka s dublem |
|
24: |
Plán
hry: čistý zásah |
[1]
V prvních dvou či třech hodinách je v našem zájmu, aby žáci měli
"pravidelné" listy. Pro
rozdávání karet můžeme použít drobnou lest: navrhneme žákům, aby hru rozdělili
podle barev, a karty budou rozdávat po dvou.
[2]
Abychom udrželi počet tří rozdání za hodinu, musíme žáky rychle uvyknout hrát v
tempu, které není příliš pomalé. Snažte
se tedy z tohoto důvodu co nejvíc zkrátit "mrtvé momenty", kdy žák,
který právě hraje, se už neodvažuje
hrát další kartu, a povzbuďte ho "ať se do toho vrhne", ať už je výsledek
takového jednání jakýkoli, a ať nečeká na inspiraci shůry …