Pedagogický materiál č. 0
1. Příprava
Věci potřebné ke hře:
stolky a židle
přehoz na stůl:
velmi doporučujeme pro dlouhodobé udržení karet v dobrém stavu a pro snadnější
manipulaci
turnajové krabice
(3.4)
a na zdi budou umístěny:
Tabulka závazků
hodnota honérů
hierarchie karet
(3.5)
2. Probíraná lekce
Abyste si usnadnili kontakt s vašimi
mladými posluchači (čím plynuleji lekce probíhají, tím rychleji se vytrácí nesmělost
nebo zábrany před učitelem, který není stálým zaměstnancem dané školy, a který
není "tak docela stejný jako ti ostatní"), pokuste se, aby si sami
našli důvody, proč hrát bridž.
Můžete například napsat na tabuli:
K
hraní bridže je potřeba:
a postupně doplnit
odpovědi:
- mít k dispozici čtyři hráče sedící okolo malého stolku;
- mít balíček karet
o 52 kartách
Nyní vysvětlete zeměpisná jména hráčů
(která našli na otevřené krabici); seznamte je s pojmem linka (také pár, dvojice). Zároveň s tím jim představte bridž jako
týmovou hru (dvojice Sever–Jih a dvojice Východ–Západ).
Poté mluvte o rozdávání karet. Zdůrazněte to, jakým směrem se rozdávají (nezapomeňte přitom, že to může být směr opačný od jiných her, které někteří z nich možná znají).
Definujte pojmy list a rozdání.
Nechte je hádat, proč jsou karty
uloženy v krabici: v rychlosti naznačte princip turnajové hry v párech.
Poté přejděte k vlastnímu cíli hry: jak
je potřeba ji hrát.
Definujte pojem zdvih.
Zadejte malé cvičení zaměřené na
uvažování: „Sever-Jih získají … zdvihů, Východ-Západ jich tedy získají …“
(vyžadujte čím dál rychlejší odpovědi a vždy se obraťte na jednoho hráče z
každé dvojice).
Nakonec je seznamte
s jediným pravidlem této karetní hry (nebojte se zdůraznit tuto její
jedinečnost): ctít vynesenou barvu.
Bez průtahů přejděte
od jednoduchého příkladu na tabuli k použití tohoto pravidla v praxi:
Ilustrační rozdání:
|
ª K J 9 4 © Q J 5 ¨ A 4 3 § 8 7 6 |
|
ª 10 8 3 © K 10 3 2 ¨ 10 § K Q J 10 5 |
S Z V J |
ª 7 6 5 © 8 7 4 ¨ Q J 9 7 6 § 9 3 |
|
ª A Q 2 © A 9 6 ¨ K 8 5 2 § A 4 2 |
|
Seznamte je s pojmem vydražitel (s tím, že odložíte na později vysvětlení, že to je ten hráč,
který hraje) ; vysvětlete roli tichého
hráče; upřesněte, na koho
připadne výnos.
Vybídněte své posluchače, ať si na zdi
prohlédnou pořadí karet, vysvětlete Jihu, že musí udělat co nejvíce zdvihů, a
upozorněte ho, že plní svou "sázku" uhrát osm zdvihů se svými kartami
a s kartami svého partnera. Pokud
svůj závazek splní, vyhraje; pokud ale protivníci získají více než pět zdvihů,
vyhrají oni (zatím jim neříkejte nic jiného).
Ponechte žákům úplnou svobodu ve hře (včetně výnosu!) a jen je vyzvěte, aby od
sebe dobře oddělovali zdvihy, které získali (aby se pak daly lépe spočítat);
spokojte se s pouhým zaznamenáním výsledku (vhodným způsobem blahopřejte
těm, kteří splnili závazek, i nejlepší obraně!).
Z tohoto
rozdání plyne dvojí poučení:
nechte žáky poznat
roli vysokých karet;
zásadně trvejte na
tom, že obsah zdvihu není důležitý: když je zdvih zahraný, už se k němu
nevracíme; ilustrujte to na tabuli dvěma extrémními příklady zdvihů
obsahujících A K Q J a naopak 5 4 3 2.
Volné rozdání
Normálně by vám mělo na konci hodiny
zbýt trochu času, a tak nechte hráče, ať se mezi sebou utkají v jednom rozdání
"naostro". Rychle procházejte
za zády svých žáků a rozhodněte, která linka musí hrát po hrubém spočítání
jejich honérových bodů.
3. Rady a doporučení
(Jsou určeny těm, kteří nemají žádnou
zkušenost s vyučováním bridže ve školním prostředí, ale mohou být využity všemi
vyučujícími …)
3.1 Především hodinu nedramatizujte. Prezentujte
se nenuceně, buďte co nejvíce
uvolnění (i přes Vaše vlastní vnitřní napětí!). Požádejte žáky, ať se jednotlivě představí (křestní jméno, třída
a věk). Můžete je také požádat, aby
napsali své jméno na kartičku a tu umístili před sebe na stole.
3.2 Ukažte svou dobrou náladu a dbejte na to, aby
se žáci cítili dobře: usmívejte se, obracejte se na ně osobně; sledujte neklidné žáky a kroťte je vlídně. Nikdy nebuďte agresivní.
3.3 Vyprovokujte všechny žáky ke spolupráci
pokládáním jednoduchých a přímých otázek (např. „kdo už hrál nějakou karetní
hru?“ „jakou?“ „jak se hraje?“ …). Pozor na příliš výřečné jedince, dávejte
slovo také méně smělým žákům.
3.4 Pro tuto první lekci budete potřebovat po
jedné krabici pro každý stůl: snažte se přinést krabice, které jsou v dobrém stavu, a nové karty. Mládí a neznalost vašich žáků není důvodem k
tomu, abyste pracovali s materiálem, který už nikdo nechce... Dbejte na to, aby karty, které používáte,
byly standardní a pokud možno menšího formátu.
Kontrolujte, aby je žáci správně řadili, a nuťte je, aby střídali
červené a černé barvy.
3.5 Co se týče nástěnných "panelů"
minibridže, ideální bude je ponechat trvale na zdi (i kdyby to bylo jenom
proto, abyste je nezapomněli doma ...).
Pokud jsme nuceni je
pokaždé sundávat, bude nutné je vyrobit z trvanlivějšího materiálu, než je
papír (kartón). Hlavně nedojděte k
závěru, že jsou zbytečné, protože je použijete „jenom v prvních třech nebo
čtyřech lekcích“.
3.6 Co se týče "domácích úkolů",
prezentujte je jako test, trénink nebo něco podobného, hlavně nemluvte o
cvičení nebo úkolu. Žákům trpělivě
vysvětlete, že vůbec nejsou povinné, ale že je v jejich vlastním zájmu je dělat,
aby mohli co nejdříve dobře hrát.
3.7 Při psaní "skript" a domácích úkolů
se až do odvolání zavažte, že budete psát iniciály barev před každý list.
3.8 Dokument, který žákům budete rozdávat na konci
"hodiny", musí mít jednoduchý, přitažlivý, případně i zábavný
titulek, který v žákovi vyvolá chuť si ho přečíst. Mimoto budete mít příští hodinu příležitost se jakoby nic zeptat
právě na název dokumentu (diskrétní způsob, jak zjistit, kdo ho skutečně četl a
naučil-li se z něj něco …).
3.9 Bude dobré, když si založíte složku o svých žácích, nebo ještě lépe, když si pořídíte
sešit, do kterého si budete zaznamenávat potřebné údaje o svých žácích: jejich
pokroky, účast na hodině, motivaci (její zvýšení, stagnaci či pokles), ale také
jejich potíže rázu psychologického (problémy spojené s chováním: např.
nesmělost, přemíra temperamentu,
případně nedbalost, míra koncentrace, …) i praktického (porozumění výkladu,
rytmus hry, apod.).
Tato první,
"kontaktní", lekce je velmi důležitá pro pokračování celého
kurzu. Je proto třeba, aby probíhala
plynule a aby žáci měli chuť přijít příště znovu. Abyste toho dosáhli, musejí si být žáci vědomi toho, že se věnují
něčemu, co je skutečně vzdálené školnímu "drilu", a že brzy budou
brát bridž jako to, čím je: budou ho brát jako hru.