Pedagogický materiál č. 1

Honérové body

Beztrumfová hra v minibridži

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Nezapomeňte pochválit ty, kteří odhalili léčku skrytou ve cvičení 9 (zdvih probíhal proti směru hodinových ručiček!); lehce pokárejte ty, kteří tvrdí, že "zapomněli" cvičení udělat.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

Položte žákům následující otázky a požádejte je, aby schovali dokument č. 0 (3.1):

a)      co je to list?

b)      co je to rozdání?

c)      kdo vynáší?

d)      jak nazýváme hráče, který hraje s tichým hráčem?

e)      může se bridž hrát v pěti?

f)        kolik karet má každý z hráčů?

g)      (a pro zapojení jejich představivosti) : hrajete, až do tohoto momentu jste získali všechny zdvihy, zbývají vám čtyři karty … Náhle jeden z hráčů řekne: „Já mám jenom tři karty!“ a jiný řekne: „Já jich mám pět!“ Co dělat?  Z tohoto nedopatření si vezměte následující ponaučení: karty je třeba si spočítat hned na začátku hry bez jejich přílišného prohlížení

2. Probíraná lekce

2.1 Honérové body

Podejte definici honérů a vysvětlete žákům, že číselná hodnota, která je jim přiřazena, slouží ke zjištění, je-li šance získat zdvihy a následně se vsadit, že jich získáme více než protihráči.

Nechte je zjistit celkovou hodnotu honérových bodů; vysvětlete jim, že 10 je zařazena mezi honéry, protože je to pěkná karta, ale není natolik hezká, aby měla přidělenu bodovou hodnotu.

A také jeden malý "chyták": „Když je hra ukončena, vyhrála ta dvojice, která má nejvíce honérů?”

A hned "zatepla" cvičení na počítání bodů:

Napište postupně na tabuli následující listy; nechte žáky počítat podle libosti a upozorněte je, že je lepší počítat pomalu a správně, než rychle a chybně (což platí i o listu č. 5, kde je jen 12 karet).  Navrhněte jim jednu "metodu" počítání: například se body počítají postupně po barvách zleva doprava.

list č. 1

list č. 2

list č. 3

list č. 4

list č. 5

ª  A 9 6 3

©  K Q 7 5

¨  K J 3

§  A 6

ª  Q 7 2

©  J 5 4 3

¨  10 8 7 5

§  K 4

ª  A J 6

©  K Q 9 4

¨  A Q 7 2

§  A K

ª  Q 8 3 2

©  A J

¨  K Q J 9

§  J 7 3

ª  K Q 9

©  A J 5

¨  K 10 7 2

§  A 8

2.2 Zahájení bez trumfů

Vysvětlete proces dražby v minibridži v tomto pořadí:

a)      všichni hráči si srovnají své karty a v duchu si spočítají své honérové body

b)      hráč, který rozdával, se ujme slova a

*   pokud má alespoň 12 honérových bodů, řekne: „zahajuji

*   pokud má méně bodů, řekne: „pas“; v tom případě zahajuje hráč po jeho levici

c)      jeho partner pak sdělí svůj počet honérových bodů: „mám ... bodů

d)      rozdávající přičte spoluhráčovy body ke svým bodům, zkonzultuje Tabulku závazků (viditelně připevněnou na vhodném místě) a má-li jejich linka alespoň 20 bodů, řekne: „Přijímám závazek ... zdvihů“; jestliže nemají 20 bodů, řekne „pas“ a protihráč napravo oznámí své body svému spoluhráči, který pak přijme závazek odpovídající počtu bodů jeho linky.

Ověřte si, že všichni porozuměli; společně najděte nové slovo, které se vyskytlo v tomto dialogu — závazek: vysvětlete, že nahrazuje slovo "sázka", že je to závazný druh slibu vydražitele, který mu přinese body, pokud vyhraje, nebo naopak body získají protivníci, pokud prohraje (padne).  Vysvětlete na konkrétních příkladech získané a odevzdané zdvihy.  (3.2)

2.3 Rozdání dne - rozdání č. 1A

Pro rozdání dne použijte poprvé karty se šipkami.  Nejdříve položte na stůl kompas a vysvětlete, že nahrazuje krabici použitou minulý týden pro zeměpisnou orientaci.  Pak dejte balíček karet Severu a naučte jej rozdávat podle šipek.  Pak nechte každého hráče spočítat jeho karty.  Pomozte jim si uvědomit, že pro jejich 13 karet jsou šipky, které odpovídají číslu rozdání (v tomto případě č. 1), všechny orientované jedním směrem.  Pokud tomu tak není, jde o chybné rozdání.

2.4 Cvičné rozdání - rozdání č. 1B


HRA - rozdání č. 1A

Vypracování honérů

Závazek:  3 BT                                                       Výnos: Piková dáma

 

 

ª  K 7

©  A 10 5

¨  Q 10 4 2

§  Q 10 8 3

 

 

ª  Q J 10 8 4

©  7 4

¨  9 5

§  A J 4 2

S

Z       V

J

ª  9 3 2

©  9 6 3 2

¨  A 7 6

§  K 9 7

 

 

ª  A 6 5

©  K Q J 8

¨  K J 8 3

§  6 5

 

 

Ověřujte, zda hlášky probíhají tak, jak jste vysvětlili, nechte znovu opakovat ty, kteří se spletli (po konzultaci s Tabulkou zavázků).

Nechte žáky hrát tuto hru úplně svobodně, ale ať se pokusí uhádnout výnos pikovou dámou (3.3 - 3.4): výsledek bude mezi 10 a 8 zdvihy nebo také 7 zdvihů (3.5) ...

Jak budou postupně končit, bude potřeba chodit k jednotlivým stolům a ptát se, co se dělo, a pokusit se přitom získat ponětí o průběhu hry.  Popřejte vítězům (i když třeba nevědí, proč nebo jak vyhráli ...) .  Utěšte jejich protivníky a zdůrazněte přitom fakt, že v bridži každý dělá co může s kartami, které dostane, a že je někdy prostě nemožné zabránit protivníkovi ve výhře, i když má člověk silnou kartu.  Nechte je přemýšlet, proč je tomu tak, a oceňte všechny odpovědi, které jsou více méně v tomto smyslu: „protože nelze nic dělat, když má protivník všechny karty vysoké“.

Pak pokračujte pojmem jisté zdvihy, které je možno definovat takto:

Jisté zdvihy jsou zdvihy v barvách, ve kterých máme eso, krále, dámu, kluka, atd.
a proti nimž nemůže protivník nic udělat.

Aplikujte tuto definici hned vzápětí na právě sehraném rozdání, které jste napsali na tabuli.  Děti by normálně měly nabídnout 5 nebo 6 jistých zdvihů na lince Sever-Jih, omyl 5 zdvihů pochází od těch, kteří možná vidí jen tři srdcové zdvihy.  Necháme je přemýšlet, aby mohli nalézt tři další zdvihy — poté co zjistí, že v srdcích a pikách se dá udělat plných 6 zdvihů (3.6).  Nemělo by jim trvat moc dlouho, než zjistí, že v kárech se po odehrání esa dají udělat tři zdvihy (3.7).  Dovedli jsme je takto k dedukci, že pro splnění závazku se musí hrát tato barva.  Uzavřeme tuto ukázku bez dalšího vysvětlování (3.8) shrnutím, že tato barva musí být hrána přednostně a že pravidlo dne zní:

V bridži se musí chybějící zdvihy hledat před realizací jistých zdvihů.

3. Rady a doporučení

3.1  V žádném případě nikoho nijak netrestejte, zejména ne ty, kteří se zmýlí nebo kterým dlouho trvá, než odpovědí (ne nutně z neznalosti).

3.2  Udělejte si malé opakování dialogu a současně položte na stůl dva listy, jeden na druhý; nejdříve mluvte o tom, který je vespodu.  Vyžadujte odpovědi korespondující s výše uvedenými frázemi.  Připomeňte rozdávajícímu, že on nesděluje svůj počet bodů.

3.3  Vysvětlete tento výnos na konci hry a řekněte jim, že je potřeba umět přijmout ztrátu jednoho nebo dvou zdvihů, abychom mohli později získat jeden nebo více jiných zdvihů.  Je dobré vynést nejvyšší kartu ze sledu (definujte tento pojem). Požádejte ty, kteří hrají jako Východ, aby upřesnili proč.

3.4  Předtím, než si zahrají rozdání: upozorněte je na nutnost — před tím, než začnou hrát — zjištění silných a slabých stránek linky; silnou stránkou jsou zdvihy, které jistě uděláme (proč?), slabou stránkou bývají barvy, ve kterých máme málo nebo vůbec žádné vysoké karty (která barva je to v tomto případě?)

3.5  Sedm zdvihů je výsledkem, když bude vydražitel hrát takto: stáhne svá vysoká srdce, pak své piky a potom možná zahraje káro a pak je bude nazdařbůh odhazovat na defilé piků...

Stejně náhodně bude odhazovat Západ, který se na vysoká srdce Jihu zbaví spíše svých piků než trefů.

3.6  Zeptejte se, proč je možno v srdcích a v pikách získat jen šest zdvihů, a blahopřejte tomu žákovi (mimochodem už velmi dobrému), který odpoví, že piky jsou barvou protivníka.

3.7  Abyste své žáky trochu otestovali, zeptejte se, kolik zdvihů můžeme s jistotou udělat v kárech a proč; větu „protože se čtyřmi z pěti nejvyšších karet můžeme s jistotou udělat tři” neakceptujte jako jedinou správnou odpověď.

Trvejte na pojmu ekvivalentnosti honérů; rozdělte kárové honéry mezi tichého hráče a vydražitele a zeptejte se jich, co se děje. Potom jim ukažte, že počet možných zdvihů závisí na:

1) počtu ekvivalentních honérů (a na jejich výšce),

2) délce barvy v delším listu.

3.8  Vaši žáci jsou ještě příliš křehcí na to, abyste jim mohli ukázat nebezpečí v trefech!

3.9  Až budou žáci pokročilí ve volném rozdání, vyžadujte, aby přesně reprodukovali dražební dialog, tak jste je to naučili.