Pedagogický materiál č. 2
Stupně
závazků a skórování
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Ověřte si, kdo ze žáků cvičení udělal
(stačí zdvižené ruce), a dejte najevo, že jste trochu zklamáni těmi, kteří úkol
neudělali. Nicméně se vyhněte kázáním a
výčitkám a nechte je slíbit, že příště „se budou víc snažit“.
Když budete mít opravené druhé cvičení,
zeptejte se těch žáků, kteří tvrdí, že udělali tři zdvihy v srdcích, jak si při
tom vedli: doveďte je až k výroku, že
byli blokováni desítkou (nebo králem), a že se museli vrátit do ruky jinou
barvou. Trvejte na nutnosti hrát nejdříve srdce.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Zadejte
žákům nové cvičení na počítání bodů: pište na tabuli co nejvýše, tak aby mohli
odpovídat hned, jak dopíšete poslední kartu.
b) Zeptejte
se na příklad nějakého sledu.
c) Napište
na tabuli rozdání o pouze třech listech a nechte je logickým uvažováním nalézt
složení čtvrtého listu (pošlete jednoho žáka k tabuli).
d) Dejte
jim vybrat výnos mezi K Q J 7 a Q J 10 8: proč je lepší vybrat první možnost?
2. Probíraná lekce
2.1 Nechte žáky, ať si uvědomí, že
Tabulka závazků má sedm stupňů, a společně vydedukujte, že můžeme hrát pouze na
sedmi úrovních.
Improvizujte cvičení
"naživo": zakryjte sloupec ‘počet zdvihů’, náhodně vybírejte pásma
bodů a hledejte odpovídající stupeň.
Upřesněte, že od nynějška se budou
závazky přijímat jinak: už nebudeme říkat „přijímám závazek ... zdvihů“, ale
budeme říkat „přijímám závazek ... (1 - 7) bez trumfů“.
Pomalu vysvětlete, proč 1 BT odpovídá
sedmi zdvihům, a trvejte na "pojmu" šesti — menší polovině z počtu
karet v ruce: je logické, že jedna linka se zaváže udělat více zdvihů než ta
druhá, která má méně bodů.
Ukažte vztah mezi silou jedné linky a
počtem zdvihů, které musí udělat vzhledem k této síle: bridž je hra
"spravedlivá", kde každý dělá, co může, s tím, co má (3.1).
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 2A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 2B
HRA
- rozdání č. 2A
Délkové zdvihy
- jak je vypracovat
Závazek: 3 BT Výnos:
Piková dáma
|
ª 7 6 4 3 © K Q 5 2 ¨ 6 5 2 § A 4 |
|
ª Q J 10 8 © 10 7 4 3 ¨ J 9 § J 7 3 |
S Z V J |
ª A 5 2 © J 9 6 ¨ Q 10 4 § Q 10 9 6 |
|
ª K 9 © A 8 ¨ A K 8 7 3 § K 8 5 2 |
|
Poté, co Jih ohlásí své "zahájení" a "počká si" na 9 bodů od svého
partnera, přijme Jih 3 bez trumfů (3.2).
Výnos pikové dámy je (v principu) jasný; ještě předtím, než se
vydražitel pustí do plnění svého závazku, vyzvěte jej, aby si spočítal své
jisté zdvihy (nechte ho definovat tento pojem); nechte ho také odvodit, kolik
zdvihů mu chybí, a nakonec mu vysvětlete, že jeho jediným úkolem je zaplnit své
mezery.
Na závěr hry se zeptejte, díky které barvě byl závazek splněn, a zaveďte
pojem vypracování délkových zdvihů: občas
jsme nuceni přenechat zdvih protivníkovi, abychom vzápětí mohli získat zdvihy v
určité barvě (3.3).
Potom ukažte, že
délkové zdvihy můžeme vypracovat, když máme na své lince delší barvu, než je v
listech protivníků. Opusťte příklad rozdání
a ptejte se, kolik délkových zdvihů je možno vypracovat, když je barva
rozdělena takto:
|
¨ 6 5 2 |
|
¨ 9 |
|
¨ Q J 10 4 |
|
¨ A K 8 7 3 |
|
a potom takto:
|
¨ 6 5 2 |
|
¨ Q J 10 9 4 |
|
¨ - |
|
¨ A K 8 7 3 |
|
Nechte žáky pátrat po principu vypracování délkových
zdvihů a napište na tabuli:
Můžeme vypracovat tolik délkových zdvihů, kolik máme
karet v nejdelším listu,
mínus počet karet v nejdelším listu
protihráčů.
Uveďte, že občas je to nebezpečné, a nechte je hádat proč. Protože vaši
žáci odpověď bezpochyby nenajdou, uklidněte je a napište na tabuli pikové karty
obránců: nechte je najít, jak a proč vydražitel prohraje, jestliže zbývající
karty byly na opačné lince rozloženy 5 - 2, a zaveďte pojem příznivého
rozdělení barvy. Pomožte žákům
pochopit, že je sice nutné mít vysoké karty ve všech barvách, ale že ani to
někdy nestačí (3.4).
Beztrumfové skórování
Uveďte beztrumfový
sazebník:
40 první zdvih,
30 druhý,
30 třetí, atd.
Vysvětlete, že když nabídneme 3 BT a splníme je, zapíšeme si 100 bodů;
vyhrajeme hru a máme nárok na odměnu
ve formě prémie 300 bodů.
Když nabídneme pouze 1 nebo 2 BT, zapíšeme si při splnění závazku jen
malou prémii 50 bodů.
Pády
Jestliže přijmeme závazek a nejsme schopni ho splnit, protivníci si
zapíší 50 bodů za každý náš chybějící
zdvih (pád), bez ohledu na to, jaký byl závazek.
3. Rady a doporučení
3.1 Pravděpodobně budete mít problém s
vysvětlením, že 6 je polovina z 13 !
Důrazně trvejte na tom, že jakmile jedna linka chce hrát, musí udělat
alespoň 1 BT a tedy více zdvihů než
linka protihráčů. Automaticky tedy
druhá linka, která je slabší než linka vydražitele, má udělat méně zdvihů. Dobře vysvětlete tuto rovnováhu mezi silou
linky a počtem získávaných zdvihů, přičemž stále zdůrazňujte
"spravedlivý" charakter bridže.
3.2 Vidíte-li, že se vaši žáci už cítí dobře v
manipulaci s kartami, nechte je hrát "turnaj" a zhodnoťte tuto
inovaci („hrajete opravdovou soutěž!“).
Hráči nesmějí shromažďovat karty na jednu hromádku, ale mají si je
ponechat. Zpočátku je nenuťte, aby
rozlišovali získané zdvihy a zdvihy propuštěné tak, jako v klasické hře, ale ať
jednoduše dávají nalevo zdvihy prohrané a napravo zdvihy získané (aby mohli
oddělené karty lépe spočítat). To je
chvíle pro rychlé objasnění principu turnaje, kterým je — nechat hrát všechny
hráče stejná rozdání.
3.3 Pokud jste to ještě neudělali, ověřte si, že
tichý hráč hraje dobře svou roli a že se nepovažuje (jak se často stává) za
jakýsi speciální druh hráče, který se účastní hry jako ostatní. Trvejte na tom, aby se vydražitel nedotýkal
karet, ale je "vyvolával": je nutné jim co nejdříve vštípit správné
návyky.
3.4 Při komentování rozdání, zejména v případě
piků 5 - 2, vysvětlete, že pro turnaj tato prohra není nijak katastrofická,
protože všichni hráli stejný závazek, dostali stejný výnos a všichni stejně
prohráli.