Pedagogický materiál č. 2

Stupně závazků a skórování

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Ověřte si, kdo ze žáků cvičení udělal (stačí zdvižené ruce), a dejte najevo, že jste trochu zklamáni těmi, kteří úkol neudělali.  Nicméně se vyhněte kázáním a výčitkám a nechte je slíbit, že příště „se budou víc snažit“.

Když budete mít opravené druhé cvičení, zeptejte se těch žáků, kteří tvrdí, že udělali tři zdvihy v srdcích, jak si při tom vedli:  doveďte je až k výroku, že byli blokováni desítkou (nebo králem), a že se museli vrátit do ruky jinou barvou. Trvejte na nutnosti hrát nejdříve srdce.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Zadejte žákům nové cvičení na počítání bodů: pište na tabuli co nejvýše, tak aby mohli odpovídat hned, jak dopíšete poslední kartu.

b)      Zeptejte se na příklad nějakého sledu.

c)      Napište na tabuli rozdání o pouze třech listech a nechte je logickým uvažováním nalézt složení čtvrtého listu (pošlete jednoho žáka k tabuli).

d)      Dejte jim vybrat výnos mezi K Q J 7 a Q J 10 8: proč je lepší vybrat první možnost?

2. Probíraná lekce

2.1 Nechte žáky, ať si uvědomí, že Tabulka závazků má sedm stupňů, a společně vydedukujte, že můžeme hrát pouze na sedmi úrovních.

Improvizujte cvičení "naživo": zakryjte sloupec ‘počet zdvihů’, náhodně vybírejte pásma bodů a hledejte odpovídající stupeň.

Upřesněte, že od nynějška se budou závazky přijímat jinak: už nebudeme říkat „přijímám závazek ... zdvihů“, ale budeme říkat „přijímám závazek ... (1 - 7) bez trumfů“.

Pomalu vysvětlete, proč 1 BT odpovídá sedmi zdvihům, a trvejte na "pojmu" šesti — menší polovině z počtu karet v ruce: je logické, že jedna linka se zaváže udělat více zdvihů než ta druhá, která má méně bodů.

Ukažte vztah mezi silou jedné linky a počtem zdvihů, které musí udělat vzhledem k této síle: bridž je hra "spravedlivá", kde každý dělá, co může, s tím, co má (3.1).

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 2A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 2B


HRA - rozdání č. 2A

Délkové zdvihy - jak je vypracovat

Závazek:  3 BT                                                          Výnos: Piková dáma

 

 

ª  7 6 4 3

©  K Q 5 2

¨  6 5 2

§  A 4

 

 

ª  Q J 10 8

©  10 7 4 3

¨  J 9

§  J 7 3

S

Z       V

J

ª  A 5 2

©  J 9 6

¨  Q 10 4

§  Q 10 9 6

 

 

ª  K 9

©  A 8

¨  A K 8 7 3

§  K 8 5 2

 

 

Poté, co Jih ohlásí své "zahájení" a "počká si" na  9 bodů od svého partnera, přijme Jih 3 bez trumfů (3.2).

Výnos pikové dámy je (v principu) jasný; ještě předtím, než se vydražitel pustí do plnění svého závazku, vyzvěte jej, aby si spočítal své jisté zdvihy (nechte ho definovat tento pojem); nechte ho také odvodit, kolik zdvihů mu chybí, a nakonec mu vysvětlete, že jeho jediným úkolem je zaplnit své mezery.

Na závěr hry se zeptejte, díky které barvě byl závazek splněn, a zaveďte pojem vypracování délkových zdvihů: občas jsme nuceni přenechat zdvih protivníkovi, abychom vzápětí mohli získat zdvihy v určité barvě (3.3).

Potom ukažte, že délkové zdvihy můžeme vypracovat, když máme na své lince delší barvu, než je v listech protivníků.  Opusťte příklad rozdání a ptejte se, kolik délkových zdvihů je možno vypracovat, když je barva rozdělena takto:

 

¨ 6 5 2

 

¨ 9

 

¨ Q J 10 4

 

¨ A K 8 7 3

 

a potom takto:

 

¨ 6 5 2

 

¨ Q J 10 9 4

 

¨ -

 

¨ A K 8 7 3

 

Nechte žáky pátrat po principu vypracování délkových zdvihů a napište na tabuli:

Můžeme vypracovat tolik délkových zdvihů, kolik máme karet v nejdelším listu,
mínus počet karet v nejdelším listu protihráčů.

Uveďte, že občas je to nebezpečné, a nechte je hádat proč. Protože vaši žáci odpověď bezpochyby nenajdou, uklidněte je a napište na tabuli pikové karty obránců: nechte je najít, jak a proč vydražitel prohraje, jestliže zbývající karty byly na opačné lince rozloženy 5 - 2, a zaveďte pojem příznivého rozdělení barvy.  Pomožte žákům pochopit, že je sice nutné mít vysoké karty ve všech barvách, ale že ani to někdy nestačí (3.4).

Beztrumfové skórování

Uveďte beztrumfový sazebník:

*   40 první zdvih,

*   30 druhý,

*   30 třetí, atd.

Vysvětlete, že když nabídneme 3 BT a splníme je, zapíšeme si 100 bodů; vyhrajeme hru a máme nárok na odměnu ve formě prémie 300 bodů.

Když nabídneme pouze 1 nebo 2 BT, zapíšeme si při splnění závazku jen malou prémii 50 bodů.

Pády

Jestliže přijmeme závazek a nejsme schopni ho splnit, protivníci si zapíší 50 bodů za každý náš chybějící zdvih (pád), bez ohledu na to, jaký byl závazek.

3. Rady a doporučení

3.1  Pravděpodobně budete mít problém s vysvětlením, že 6 je polovina z 13 !  Důrazně trvejte na tom, že jakmile jedna linka chce hrát, musí udělat alespoň 1 BT a tedy více zdvihů než linka protihráčů.  Automaticky tedy druhá linka, která je slabší než linka vydražitele, má udělat méně zdvihů.  Dobře vysvětlete tuto rovnováhu mezi silou linky a počtem získávaných zdvihů, přičemž stále zdůrazňujte "spravedlivý" charakter bridže.

3.2  Vidíte-li, že se vaši žáci už cítí dobře v manipulaci s kartami, nechte je hrát "turnaj" a zhodnoťte tuto inovaci („hrajete opravdovou soutěž!“).  Hráči nesmějí shromažďovat karty na jednu hromádku, ale mají si je ponechat.  Zpočátku je nenuťte, aby rozlišovali získané zdvihy a zdvihy propuštěné tak, jako v klasické hře, ale ať jednoduše dávají nalevo zdvihy prohrané a napravo zdvihy získané (aby mohli oddělené karty lépe spočítat).  To je chvíle pro rychlé objasnění principu turnaje, kterým je — nechat hrát všechny hráče stejná rozdání.

3.3  Pokud jste to ještě neudělali, ověřte si, že tichý hráč hraje dobře svou roli a že se nepovažuje (jak se často stává) za jakýsi speciální druh hráče, který se účastní hry jako ostatní.  Trvejte na tom, aby se vydražitel nedotýkal karet, ale je "vyvolával": je nutné jim co nejdříve vštípit správné návyky.

3.4  Při komentování rozdání, zejména v případě piků 5 - 2, vysvětlete, že pro turnaj tato prohra není nijak katastrofická, protože všichni hráli stejný závazek, dostali stejný výnos a všichni stejně prohráli.