Pedagogický materiál č. 3
Sehrávka:
hraní honérů z krátké strany
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
V principu by všichni měli mít udělané
domácí cvičení; je-li to tak, vřele je pochvalte.
Při opravě třetího cvičení trvejte na rozdílnosti
počtu možných zdvihů v závislosti na rozloze u protihráčů. Naznačte důležitost, při stejném počtu karet
ve dvou barvách, vypracování zdvihů v té barvě, která je mezi listy partnerů
rozložena méně rovnoměrně.
Určitě nehovořte o
"procentech" spojených s rozdílnými rozlohami.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Co
dělat, když počet jistých zdvihů není roven počtu zdvihů potřebnému pro přijatý
závazek (musíte uslyšet ” ... vypracovat ...”)? (3.1)
b) (alespoň
ty bystřejší by už měli začít s logickou dedukcí): ”Proč není žádoucí hrát hned
vysoké zdvihy?”
2. Probíraná lekce
Lekce bude doprovázena komentářem
rozdání č. 3A, které je necháme hrát po ověření správnosti závazku.
2.1 Rozdání
dne - rozdání č. 3A
2.2 Cvičné
rozdání - rozdání č. 3B
HRA
- rozdání č. 3A
Komunikace:
hraní honérů z krátké strany
Závazek: 3 BT Výnos:
Srdcový král
|
ª 10 7 3 © A 4 ¨ 8 7 5 § A K J 6 4 |
|
ª J 8 © K Q J 8 2 ¨ Q 10 6 4 § 7 2 |
S Z V J |
ª Q 9 5 2 © 9 7 5 ¨ K 9 § 10 9 8 5 |
|
ª A K 6 4 © 10 6 3 ¨ A J 3 2 § Q 3 |
|
Jih otevírá a když zjistí, že je na lince 26 bodů, přijme 3 BT; výnos je
srdcový král ...
Nechte hráče hrát a ... konstatujte škody v podobě dvou pádů, protože
Vaši milí žáci budou začínat trefami z dlouhého listu; nechte je samotné zjistit, proč padli, a
zeptejte se jich, jak tomu mohli zabránit (3.2); nakonec je nechte, aby si zapamatovali princip této lekce v
následující jednoduché formě: vždy je třeba hrát honéry nejprve z krátké strany.
Když v barvě není stejný počet karet na stole a v
ruce, musí se začít hrát
vysokými kartami z kratší strany.
Vysvětlete znovu na příkladu:
A K J 5 proti
Q 9
Je třeba hrát napřed vysoké karty z krátkého listu (vysvětlete
tento pojem) a potom nízkou kartu z krátkého listu, aby bylo možno získat
vysoké zdvihy z dlouhého listu (3.3).
Uveďte následující příklady na tabuli a požadujte přesnou práci s
kartami (začínaje vždy ze Severu a z Jihu):
A
3 |
|
K
J 3 |
|
Q
6 4 |
|
J
2 |
|
|
|
|
|
|
|
K
Q 5 |
|
A
Q 8 7 6 |
|
A
K J 2 |
|
A
K Q 5 |
Ukažte také, že se hraní honérů z krátké strany uplatňuje i při
vypracovávání barvy:
Příklady:
K
3 |
|
10
4 |
|
|
|
Q
J 10 2 |
|
Q
J 9 2 |
3. Rady a doporučení
3.1 Nikdy nehovořte
o "okamžitých zdvizích"; jinak si můžete být jisti, že nebudou dělat
nic jiného, než "tahat" druhá esa proti druhým králům v barvách
vynesených protihráči (protože to je okamžitý zdvih, je třeba ho uhrát hned
!!!). Když je pak seznámíte s tím, že se "okamžité" zdvihy mohou hrát
třeba až nakonec, úplně je vykolejíte.
3.2 Nedávejte jim přímé odpovědi; nechte je hledat
a pouze je navádějte otázkou: ”Nebyl jiný způsob, jak hrát trefové honéry?”
3.3 Pro vysvětlení principu krátké strany je pobavte otázkou, jak hrát při rozloze 4-4 nebo 3-3.