Pedagogický materiál č. 3

Sehrávka: hraní honérů z krátké strany

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

V principu by všichni měli mít udělané domácí cvičení; je-li to tak, vřele je pochvalte.

Při opravě třetího cvičení trvejte na rozdílnosti počtu možných zdvihů v závislosti na rozloze u protihráčů.  Naznačte důležitost, při stejném počtu karet ve dvou barvách, vypracování zdvihů v té barvě, která je mezi listy partnerů rozložena méně rovnoměrně.

Určitě nehovořte o "procentech" spojených s rozdílnými rozlohami.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Co dělat, když počet jistých zdvihů není roven počtu zdvihů potřebnému pro přijatý závazek (musíte uslyšet ” ... vypracovat ...”)? (3.1)

b)      (alespoň ty bystřejší by už měli začít s logickou dedukcí): ”Proč není žádoucí hrát hned vysoké zdvihy?”

2. Probíraná lekce

Lekce bude doprovázena komentářem rozdání č. 3A, které je necháme hrát po ověření správnosti závazku.

2.1 Rozdání dne - rozdání č. 3A

2.2 Cvičné rozdání - rozdání č. 3B


HRA - rozdání č. 3A

Komunikace: hraní honérů z krátké strany

Závazek:  3 BT                                                          Výnos: Srdcový král

 

 

ª  10 7 3

©  A 4

¨  8 7 5

§  A K J 6 4

 

 

ª  J 8

©  K Q J 8 2

¨  Q 10 6 4

§  7 2

S

Z       V

J

ª  Q 9 5 2

©  9 7 5

¨  K 9

§  10 9 8 5

 

 

ª  A K 6 4

©  10 6 3

¨  A J 3 2

§  Q 3

 

 

Jih otevírá a když zjistí, že je na lince 26 bodů, přijme 3 BT; výnos je srdcový král ...

Nechte hráče hrát a ... konstatujte škody v podobě dvou pádů, protože Vaši milí žáci budou začínat trefami z dlouhého listu;  nechte je samotné zjistit, proč padli, a zeptejte se jich, jak tomu mohli zabránit (3.2);  nakonec je nechte, aby si zapamatovali princip této lekce v následující jednoduché formě: vždy je třeba hrát honéry nejprve z krátké strany.

Když v barvě není stejný počet karet na stole a v ruce, musí se začít hrát
vysokými kartami z kratší strany.

Vysvětlete znovu na příkladu:

A K J 5    proti    Q 9

Je třeba hrát napřed vysoké karty z krátkého listu (vysvětlete tento pojem) a potom nízkou kartu z krátkého listu, aby bylo možno získat vysoké zdvihy z dlouhého listu (3.3).

Uveďte následující příklady na tabuli a požadujte přesnou práci s kartami (začínaje vždy ze Severu a z Jihu):

 

A 3

 

K J 3

 

Q 6 4

 

J 2

 

 

 

 

 

 

 

K Q 5

 

A Q 8 7 6

 

A K J 2

 

A K Q 5

 

Ukažte také, že se hraní honérů z krátké strany uplatňuje i při vypracovávání barvy:

Příklady:

K 3

 

10 4

 

 

 

Q J 10 2

 

Q J 9 2

3. Rady a doporučení

3.1  Nikdy nehovořte o "okamžitých zdvizích"; jinak si můžete být jisti, že nebudou dělat nic jiného, než "tahat" druhá esa proti druhým králům v barvách vynesených protihráči (protože to je okamžitý zdvih, je třeba ho uhrát hned !!!). Když je pak seznámíte s tím, že se "okamžité" zdvihy mohou hrát třeba až nakonec, úplně je vykolejíte.

3.2  Nedávejte jim přímé odpovědi; nechte je hledat a pouze je navádějte otázkou: ”Nebyl jiný způsob, jak hrát trefové honéry?”

3.3  Pro vysvětlení principu krátké strany je pobavte otázkou, jak hrát při rozloze 4-4 nebo 3-3.