Pedagogický materiál č. 3+ - speciál
Opakování
Na
konci tohoto prvního měsíce výuky budete možná nuceni bilancovat tyto první
kroky a konstatovat, že to není dobré: žáci se dopouštějí různých hloupých chyb:
výnos mimo pořadí, hra z nesprávného listu, hra mimo pořadí, aktivní účast
tichého hráče na hře, plýtvání vysokými kartami nebo absurdní hospodaření s
nimi, chybějící logika ve hře (např. vracení dlouhé barvy protivníka), atd. Seznam může být nekonečný ...
Je
evidentní, že Vaši miláčci pochopili jenom něco nebo vůbec nic, i když jste asi
dělali, co jste mohli. V takovém případě je nutné před dalším pokračováním
udělat přestávku a nabídnout těm, kteří to potřebují, jednu speciální lekci.
Podstatou
je začít znovu od nuly a nechat je hrát tři rozdání, která si rozdají oni sami
...
První
rozdání
Bude
se jednat o jednoduchou "bridžovou bitvu": žáci si seřadí své karty a
rozloží je na stole - Vy rozhodnete, že ten, kdo rozdával karty, bude hlavním
hráčem. Ponecháte jim úplnou svobodu mluvit, komentovat a
vybírat si karty ke hře, a také je necháte opravovat se ve všech nedostatcích
týkajících se normálního průběhu hry.
Pokud například zjistíte výnos z nesprávného listu nebo chybné
odhození karty, řeknete pouze „chyba“
nebo „nesouhlasím“ a necháte je, ať
se sami opraví.
Druhé
rozdání
Postoupíme
na vyšší úroveň: vyberte z každé linky jednoho hráče, ti budou hrát se skrytými
kartami, a druzí dva vyloží své karty na stůl (budou tedy dva tiší hráči). Každý pár se zaváže získat určitý počet
zdvihů; oba partneři se mohou spolu radit a při sledování tří listů se mohou
naučit vydedukovat si skrytý list; můžeme konstatovat, že tato etapa je
zjevně "obtížnější" než ta
předešlá.
Třetí
rozdání
Bude
stejné jako předcházející rozdání, ale s tím rozdílem, že tentokrát hráči sami
rozhodnou o počtu zdvihů, tzn. o výši závazku.
Rady a doporučení
pro tuto lekci
Tato
doplňková lekce je určena pouze k tomu, abychom umožnili některým
"opozdilcům" dohnat zbytek skupiny: ve velké většině případů tato
lekce nebude potřebná.
Dávejte
pozor, kvůli komu ji chcete provést. Hlavně ji nenuťte žákům, kteří ji
nepotřebují: chtěli by se předvést před svými kolegy a výsledek by šel proti
jednomu z cílů, totiž proti odstranění útlumu.
V
případě druhého rozdání rozhodněte sami o počtu zdvihů, které musí každá
dvojice získat.
U
třetího rozdání si ověřte, že body jsou správně sečteny, vyžadujte plynulost
dražby a veďte ty, kteří mají vynášet.
V
této lekci nezadávejte žádná cvičení, ani nerozdávejte žádné dokumenty.