Pedagogický materiál č. 4

Komunikace: zablokování

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

V prvním cvičení trvejte na tom, že je nutné hrát honéry z krátké strany tak dlouho, dokud máme vysoké karty na krátké straně (příklady (a) a (d)).  U příkladu (c) ukažte, že odehrání jistého zdvihu esem a pak malé karty umožní vypracovat další dva jisté zdvihy.

Pochvalte ty, kteří správně odpověděli na druhé cvičení, zvláště u diagramu (d) - nejtěžšího z celé řady.

Při této příležitosti je nechte, aby si všimli, že příznivé rozložení jedné barvy se může kombinovat s vypracováním honérů.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Je možno vypracovat délkové zdvihy s

6 4

 

9 8 5 2

Oceňte ty odpovědi, v nichž se objevuje, že jeden z protihráčů má v této barvě nejméně 4 karty.

4

 

9 8 6 5 2

Nechte je zjistit, že v případě rozdělení 4-3 se pátá karta stane nejvyšší.  Ale nezapomeňte jim říci, že většinou máme zájem na tom, najít jinou barvu pro hledání chybějícího zdvihu.

b)      Napište na tabuli tuto barvu:

Q 10 3

 

K J 5 4

Zeptejte se, jak by se měla hrát, a neakceptujte odpovědi typu: nejprve dámu, potom 10.  Ukažte, že pokud se vynáší z Jihu, je třeba začít malou kartou.

2. Probíraná lekce

2.1 Vysvětlete, že předcházející lekce měla za cíl hrát barvy co nejlépe tak, aby se nezablokovaly, ale že jsou případy, kdy zablokování existuje hned od začátku.

Napište na tabuli tento diagram:

A K

 

Q J 6 3

Zeptejte se svých žáků, kolik zdvihů v této barvě by měli udělat: rychle by měla přijít odpověď „čtyři“.

Zeptejte se jich ještě, jestli je všechny mohou získat "najednou".  Ukažte jim, že po odehrání esa a krále bude chybět nějaká malá karta pro přechod na hru dámou a klukem.

Trvejte na nezbytnosti komunikace v jiné barvě, aby bylo možno v případě zablokování odehrát všechny vysoké zdvihy.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 4A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 4B


HRA - rozdání č. 4A

Komunikace: zablokování

Závazek:  3 BT                                                          Výnos: Kárová dáma

 

 

ª  A 9 6

©  Q J 5 3

¨  9 8 3

§  7 6 3

 

 

ª  Q 7

©  10 9 6

¨  A Q J 10 5

§  10 5 2

S

Z       V

J

ª  K J 4 2

©  8 7 4 2

¨  7

§  J 9 8 4

 

 

ª  10 8 5 3

©  A K

¨  K 6 4 2

§  A K Q

 

 

Dražba:

Jih: „zahajuji“; Sever: „mám 7 bodů“ : celkový počet = 26; proto 3 BT a výnos károvou dámou.

Nenechte Západ vynést podle jeho úvahy, ale nuťte ho, aby vynesl vysoké káro.  Na konci rozdání vysvětlíte, že je možné vynášet nejvyšší kartu sledu, i když máme honér vyšší než sled.  Napište na tabuli i jiné příklady nejvyšší karty sledu a vynášenou kartu označte závorkami:

K (J) 10 9 3;  A (J) 10 9 3;  Q (10) 9 8 4;  K (10) 9 8 3

Ale samozřejmě u  (Q) J 10 9 , kde jsou čtyři karty ve sledu, uzávorkujeme nejvyšší kartu.

Dříve než je necháte hrát, je požádejte, ať si spočítají své jisté zdvihy: bez jakéhokoliv problému Vám řeknou, že je jich devět; nechte je hrát a ... jemně si utahujte z těch, kteří jich získají jen sedm (3.2).

Nechte je, aby Vám řekli, kde byly ty zdvihy, které nezískali, a dále což je obtížnější proč je nezískali.  Uveďte definici zablokování: nemožnost realizovat vysoké zdvihy vinou špatné komunikace s listem, ve kterém se zdvihy nacházejí.  A podejte jim tedy i lék:

Když určitá barva obsahuje v jednom listu jeden nebo více osamocených honérů,
je nutné je odblokovat, to znamená hrát je přednostně,
dříve než budeme hrát jiné vysoké karty z protějšího listu..

Znovu se vrátíme ke hře a popíšeme "timing" (3.3): převzít výnos, odblokovat eso a krále v srdcích, přejít pikem na stůl, odehrát dámu a kluka srdcového, a skončit v ruce na trefech.

Zeptejte se obránců, jestli mohli zabránit tomu, co se odehrává u vydražitele mezi jeho rukou a stolem.  Blahopřejte těm, kteří odhalí, že jejich iniciativa byla pouze při výnosu a že výnos pikovou dámou by zlikvidoval přechod na stůl.  Zdůrazněte ale nezjistitelnost tohoto výnosu a využijte toho a řekněte jim, že často získáme nebo ztratíme závazek jen proto, že protihráči nevidí všechny čtyři listy ... (3.4).

3. Rady a doporučení

3.1  To budou obyčejně ti, kteří předtím nejrychleji našli oněch devět zdvihů ... !

3.2  Nepoužívejte toto slovo, ale mluvte prostě o "programu", o "postupu", nebo také: „v jakém pořadí budeme hrát jednotlivé barvy?“

3.3  Ale neuvádějte tu skutečnost, že kárový výnos je jediný, který přinese vydražiteli jeho devátý zdvih, a že srdcový nebo trefový výnos porazí závazek i s nepřerušenou komunikací!