Pedagogický materiál č. 4
Komunikace:
zablokování
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
V prvním cvičení trvejte na tom, že je
nutné hrát honéry z krátké strany tak dlouho, dokud máme vysoké karty na
krátké straně (příklady (a) a (d)). U příkladu
(c) ukažte, že odehrání jistého zdvihu esem a pak malé karty umožní vypracovat
další dva jisté zdvihy.
Pochvalte ty, kteří
správně odpověděli na druhé cvičení, zvláště u diagramu (d) - nejtěžšího z celé
řady.
Při této
příležitosti je nechte, aby si všimli, že příznivé rozložení jedné barvy se
může kombinovat s vypracováním honérů.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Je
možno vypracovat délkové zdvihy s
6
4 |
|
9
8 5 2 |
Oceňte ty odpovědi, v nichž se objevuje, že jeden
z protihráčů má v této barvě nejméně 4 karty.
4 |
|
9
8 6 5 2 |
Nechte je zjistit, že v případě
rozdělení 4-3 se pátá karta stane nejvyšší.
Ale nezapomeňte jim říci, že většinou máme zájem na tom, najít jinou barvu
pro hledání chybějícího zdvihu.
b) Napište
na tabuli tuto barvu:
Q
10 3 |
|
K
J 5 4 |
Zeptejte se, jak by se měla hrát, a
neakceptujte odpovědi typu: nejprve dámu, potom 10. Ukažte, že pokud se vynáší z Jihu, je třeba začít malou kartou.
2. Probíraná lekce
2.1 Vysvětlete, že předcházející lekce měla za
cíl hrát barvy co nejlépe tak, aby se nezablokovaly, ale že jsou případy, kdy
zablokování existuje hned od začátku.
Napište na tabuli tento diagram:
A K |
|
Q J 6 3 |
Zeptejte se svých žáků, kolik zdvihů v
této barvě by měli udělat: rychle by měla přijít odpověď „čtyři“.
Zeptejte se jich
ještě, jestli je všechny mohou získat "najednou". Ukažte jim, že po odehrání esa a krále bude
chybět nějaká malá karta pro přechod na hru dámou a klukem.
Trvejte na
nezbytnosti komunikace v jiné barvě, aby bylo možno v případě zablokování
odehrát všechny vysoké zdvihy.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 4A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 4B
HRA
- rozdání č. 4A
Komunikace:
zablokování
Závazek: 3 BT Výnos:
Kárová dáma
|
ª A 9 6 © Q J 5 3 ¨ 9 8 3 § 7 6 3 |
|
ª Q 7 © 10 9 6 ¨ A Q J 10 5 § 10 5 2 |
S Z V J |
ª K J 4 2 © 8 7 4 2 ¨ 7 § J 9 8 4 |
|
ª 10 8 5 3 © A K ¨ K 6 4 2 § A K Q |
|
Dražba:
Jih: „zahajuji“; Sever: „mám 7 bodů“ : celkový počet = 26;
proto 3 BT a výnos károvou dámou.
Nenechte Západ vynést podle jeho úvahy, ale nuťte ho, aby vynesl vysoké
káro. Na konci rozdání vysvětlíte, že
je možné vynášet nejvyšší kartu sledu, i když máme honér vyšší než sled. Napište na
tabuli i jiné příklady nejvyšší karty sledu a vynášenou kartu označte
závorkami:
K (J) 10 9 3; A (J)
10 9 3; Q (10) 9 8 4; K (10) 9 8 3
Ale samozřejmě u (Q) J 10 9 , kde jsou čtyři karty ve
sledu, uzávorkujeme nejvyšší kartu.
Dříve než je necháte hrát, je požádejte, ať si spočítají své jisté
zdvihy: bez jakéhokoliv problému Vám řeknou, že je jich devět; nechte je hrát a
... jemně si utahujte z těch, kteří jich získají jen sedm (3.2).
Nechte je, aby Vám řekli, kde byly ty zdvihy, které nezískali, a dále — což je obtížnější — proč je nezískali.
Uveďte definici zablokování: nemožnost realizovat vysoké zdvihy vinou
špatné komunikace s listem, ve kterém se zdvihy nacházejí. A podejte jim tedy i lék:
Když určitá barva obsahuje v jednom listu jeden nebo
více osamocených honérů,
je nutné je odblokovat, to znamená hrát je přednostně,
dříve než budeme hrát jiné vysoké karty z protějšího listu..
Znovu se vrátíme ke hře a popíšeme "timing" (3.3): převzít výnos, odblokovat eso a krále v srdcích,
přejít pikem na stůl, odehrát dámu a kluka srdcového, a skončit v ruce na
trefech.
Zeptejte se obránců, jestli mohli zabránit tomu, co se odehrává u
vydražitele mezi jeho rukou a stolem.
Blahopřejte těm, kteří odhalí, že jejich iniciativa byla pouze při
výnosu a že výnos pikovou dámou by zlikvidoval přechod na stůl. Zdůrazněte ale nezjistitelnost tohoto výnosu
a využijte toho a řekněte jim, že často získáme nebo ztratíme závazek jen
proto, že protihráči nevidí všechny čtyři listy ... (3.4).
3. Rady a doporučení
3.1 To
budou obyčejně ti, kteří předtím nejrychleji našli oněch devět zdvihů ... !
3.2 Nepoužívejte
toto slovo, ale mluvte prostě o "programu", o "postupu",
nebo také: „v jakém pořadí budeme hrát jednotlivé barvy?“
3.3 Ale
neuvádějte tu skutečnost, že kárový výnos je jediný, který přinese vydražiteli
jeho devátý zdvih, a že srdcový nebo trefový výnos porazí závazek i s
nepřerušenou komunikací!