Pedagogický materiál č. 5

Trumfová hra

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Neskrývaně blahopřejte těm, kteří úspěšně vypracovali dvanáct zdvihů, a poproste je, aby ukázali svůj "timing": vzít výnos, odehrát pikové eso, odblokovat trefové eso a kluka, odehrát pikového krále a dámu, přejít na stůl srdcovou dámou, odehrát krále a dámu v trefech, srdcem se vrátit se do ruky, zjistit, že jsou srdce rozdělená, a získat dvanáct zdvihů.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Jak zabránit zablokování?

b)      Uveďte příklad nejvyšší karty vnitřního sledu

c)      Jak zahrát takto rozloženou barvu (jsme na stole):

A Q 10 4

 

K J

 

2. Probíraná lekce

2.1 První úkon - nechte žáky rychle sehrát rozdání dne - rozdání č. 5A

Závazek:  3 BT                                                          Výnos: Srdcové eso

 

 

ª  10 9 6 3 2

©  5

¨  K J 4 3

§  A Q 4

 

 

ª  -

©  A K Q J 8 2

¨  9 5 2

§  10 7 6 2

S

Z       V

J

ª  Q J

©  10 9 7 4

¨  10 8 7

§  J 9 5 3

 

 

ª  A K 8 7 5 4

©  6 3

¨  A Q 6

§  K 8

 

 

Závazek je evidentně 3 BT z Jihu s výnosem srdcového esa ... (3.1).  Přesto vydražitel padne, aniž by proti tomu mohl cokoliv udělat.  Ale rozhodovací tabulka přece říká, že s 25 honérovými body na lince je třeba vydražit a uhrát devět BT zdvihů...

Nechte je tedy hádat, proč došlo k tomuto pádu, a zaveďte pojem barvy se zádrží: zde byla srdce bez zádrží, tzn. že zde nebyly vysoké karty, které by získaly zdvihy a zabránily protivníkům odehrát jejich dlouhá srdce.

Co tedy dělat, když máme dostatek bodů pro závazek na určitém stupni, ale některá barva nemá zádrže?

Opustíme oblast bez trumfů a hrajeme "s trumfy"; to znamená, že si vybereme jednu barvu, v níž máme zjevně více karet než protihráči a které dáme přednost před ostatními třemi barvami (3.2).

Jak se projeví tato přednost?

Jedině tím, že trumfovou kartou snapujeme kartu jiné barvy, když onu barvu nemáme nebo už nemáme, a tak díky přednostnímu charakteru trumfové barvy získáme zdvih.  Rychle jeden příklad na tabuli!

Zvolili jsme piky jako trumfy a protihráč vynesl srdcové eso; máme:

ª  K 8 2

©  10 6 4 2

 

 

ª  A J 7 5 3

©  7

Protihráč získá zdvih a pokračuje srdcovým králem; zatímco v BT by získal i tento zdvih (a možná ještě mnoho dalších), teď my snapujeme pikovou 3 a získáváme zdvih (3.3).

Dobře vysvětlete nepovinný charakter snapování: bridž je "svobodná hra", kde si s kartami děláme přibližně to, co chceme, ale zdůrazněte značnou výhodnost trumfů při získávání zdvihů.

Zaveďte též pojem přesnapování a jeho stejně nepovinný charakter.

Toto je pravá chvíle na řešení problému: kdy hrát s trumfy a kdy bez trumfů?

Když máme v některých barvách alespoň osm karet, máme to, co se nazývá shoda nebo též fit (3.4).

Nechte žáky hádat, proč zrovna tento minimální počet osmi karet: jednoduše proto, abychom měli zajištěnou zřetelnou převahu nad protihráči, kteří nemají více než pět karet.

Ukažte, že tato schopnost snapování není jen výsadou vydražitelovy linky: protivník ji může též využít; a uveďte tuto dedukci: je třeba ho rychle zbavit jeho trumfů, abychom mohli být po této stránce klidní.

Vraťte se zpět k příkladu rozdání a spolu s žáky konstatujte, že ideálními trumfy jsou piky; zeptejte se, kolik srdcových zdvihů získají protihráči, když se bude hrát trumfový závazek v pikách (3.5): nechte je to porovnat se šesti zdvihy, které jsme jim museli přenechat v beztrumfové hře.

Nechte je odvodit důsledek: v beztrumfové hře byl malý počet srdcí nevýhodou (protože soupeři jich měli mnoho a my jsme nemohli nic dělat), ale v trumfové hře je to výhodné (protože jakmile srdce nemáme, můžeme je snapovat).

Proto tedy ve chvíli, kdy se musíme rozhodovat o trumfovém závazku, si spočítáme krátké barvy, které nejsou vhodné pro beztrumfové hraní.


Rozlohové body

Pro trumfové hry je tak důležité mít krátké nebo dokonce zcela chybějící barvy, že po sečtení honérových bodů a nalezení shody s partnerem v určité barvě si přidáme další bonifikační body (3.6).

Stanovte "ceník" a pojmenování:

bonifikace:              3 body za šikenu,

                                 2 body za singl,

                                 1 bod za dubl.

Uveďte další bonifikaci 1 bod za každou další trumfovou kartu počínaje devátou a nechte žáky, ať hádají proč: akceptujte odpovědi typu „máme jich hodně“ nebo lépe „protihráči jich mají málo“. Pochvalu udělte tomu, kdo řekne „protivníkovy trumfy padnou rychleji“.

Pojmenujte tyto bonifikační body a vysvětlete koncepci "rozlohových a honérových (RH) bodů" (3.7)[1].

Nechte znovu dražit rozdání dne, ale tentokrát s počítáním rozlohových bodů pro pikové trumfy.  Trvejte na používání stejné porovnávací tabulky bodů a zdvihů v trumfech i bez trumfů.

2.2 Druhý úkon : dražba (3.8)

Začneme tedy "od Jihu", abychom si ověřili, že jsme došli k celkovému počtu 33 bodů.  Nebudeme akceptovat počítání z hlavy a budeme chtít vidět následující výpočty "černé na bílém":

- Sever: 10 honérových bodů a 2 rozlohové body (srdcový singl)  =  12 RH-bodů

- Jih: 16 honérových bodů a 2 rozlohové body (dubly v srdcích a trefech)  =  18 RH-bodů

- bonifikace za 11 trumfových karet na lince  =  3 rozlohové body

- celkem: 12 + 18 + 3 = 33 bodů

Takto je dosaženo závazku 6© hraných Jihem.

Nechte znovu sehrát rozdání a vyžadujte stejný výnos a pokračování v srdcích: bez ohledu na to, jak budou hrát, nemohou padnout ...

Celou lekci ukončete tím, že požádáte žáky, aby z tohoto rozdání odvodili ponaučení:  buďto prohrané 3 BT s dvěma pády nebo neporazitelný malý slem v pikách: nechte žáky, aby si vydedukovali, že vždy, když je to možné, je výhodnější hrát s trumfy vzhledem k tomu, že můžeme rychle zabránit přehlídce vysokých karet protivníků v určité barvě.

Navrhněte tuto "pragmatickou" definici trumfů:

Trumf slouží výhradně ke snapování vysokých karet protihráčů
a k udržení stálé kontroly nad situací.


Než se dostanete k volnému rozdání, bude vám možná často chybět čas na hru, ale zdůrazněte dětem, že tato lekce je pravděpodobně ta nejdůležitější ze všech, a nechte je udělat ústní cvičení na počítání RH-bodů pro následující listy:

 

ª  K 3

©  A 7 6 4 3

¨  9 8 7 5

§  A K

 

ª  Q J 7 3 2

©  A K 8 6 4

¨  8

§  A 2

 

 

 

 

 

ª  A Q 9 4

©  K Q 8 2

¨  -

§  10 7 5 3 2

 

ª  A K 9 8 5

©  7 2

¨  Q J 7

§  K 7 3

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 5B

3. Rady a doporučení

3.1  I když žáci musí hrát rozdání dne dosti rychle, není to důvodem k tomu, abyste jim připravovali vše až pod nos a abyste jim vnucovali závazek a výnos: jsou už dost "velcí", aby na to přišli sami ...

3.2  Pochopení pojmu trumfu není samozřejmostí: musí se postupovat jemně a metodicky; nasměrujte je tím, že jim připomenete, že už několik lekcí se hovoří o hře "bez trumfů".  Proč asi?  Bezpochyby proto, že musí být možné hrát i "s trumfy".  Nyní můžete podat definici slova "trumf".

3.3  Na konci probírání příkladů na tabuli předveďte tu moc trumfů, která umožňuje postavit se s málem proti síle protihráčů; ale dobře připomeňte tuto podmínku: nesmíte už mít žádnou kartu v barvě hrané protihráčem.

3.4  Nezavádějte pojem misfit.

3.5  Když jste hovořili o "trumfovém závazku v pikách", zaveďte jednodušší a definitivní pojmenování "pikový závazek".

3.6  Naléhejte na tichého hráče, že pro počítání rozlohových bodů je nutné mít shodu v barvě; ukažte to dětem znovu na příkladu v tomto pořadí: můj partner chce hrát s trumfy v barvě, ve které má on šest karet a já žádnou; absence této barvy v mém listu není v žádném případě výhodou, protože tyto chybějící karty mají protihráči a navíc není čím snapovat ...

3.7  Trvejte na tom, že rozlohové body nemohou být počítány v BT, protože krátké barvy jsou zde nevýhodné.

3.8  POZOR !!!  Tato lekce je vždy obtížná pro začátečníky, nehledě na jejich věk, pokud nikdy nehráli žádnou karetní hru založenou na trumfech.  Buďte proto trpěliví a postupujte pomalu. Ujistěte se, že Váš výklad neobsahuje nějaká zamlžená místa, a že různé části výkladu mají mezi sebou logický vztah.  Pokud není tento nový pojem trumfů dětem zcela jasný, riskujete, že s tím budete mít brzy velké potíže, zvláště poté, co se na tuto koncepci trumfových barev, které se náhodně mění pro jednotlivá rozdání, navrství princip neměnné hierarchie barev.

 

 



[1] Místo pojmenování "honérové a rozlohové body“, resp. "RH-body" budeme tam, kde nemůže dojít k omylu, často používat prosté označení "body"