Pedagogický materiál č. 5
Trumfová
hra
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Neskrývaně blahopřejte těm, kteří
úspěšně vypracovali dvanáct zdvihů, a poproste je, aby ukázali svůj
"timing": vzít výnos, odehrát pikové eso, odblokovat trefové eso a
kluka, odehrát pikového krále a dámu, přejít na stůl srdcovou dámou, odehrát
krále a dámu v trefech, srdcem se vrátit se do ruky, zjistit, že jsou srdce
rozdělená, a získat dvanáct zdvihů.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Jak
zabránit zablokování?
b) Uveďte
příklad nejvyšší karty vnitřního sledu
c) Jak
zahrát takto rozloženou barvu (jsme na stole):
A
Q 10 4 |
|
K
J |
2. Probíraná lekce
2.1 První úkon - nechte žáky rychle sehrát rozdání dne - rozdání č. 5A
Závazek: 3 BT Výnos:
Srdcové eso
|
ª 10 9 6 3 2 © 5 ¨ K J 4 3 § A Q 4 |
|
ª - © A K Q J 8 2 ¨ 9 5 2 § 10 7 6 2 |
S Z V J |
ª Q J © 10 9 7 4 ¨ 10 8 7 § J 9 5 3 |
|
ª A K 8 7 5 4 © 6 3 ¨ A Q 6 § K 8 |
|
Závazek je evidentně 3 BT z Jihu s výnosem srdcového esa ... (3.1).
Přesto vydražitel padne, aniž by proti
tomu mohl cokoliv udělat. Ale
rozhodovací tabulka přece říká, že s 25 honérovými body na lince je třeba
vydražit a uhrát devět BT zdvihů...
Nechte je tedy hádat, proč došlo k tomuto pádu, a zaveďte pojem barvy se
zádrží: zde byla srdce bez zádrží, tzn. že zde nebyly vysoké karty, které by
získaly zdvihy a zabránily protivníkům odehrát jejich dlouhá srdce.
Co tedy dělat, když máme dostatek bodů pro závazek na určitém stupni,
ale některá barva nemá zádrže?
Opustíme oblast bez trumfů a hrajeme "s trumfy"; to znamená, že si vybereme jednu barvu, v níž máme
zjevně více karet než protihráči a které dáme přednost před ostatními třemi
barvami (3.2).
Jak se projeví tato přednost?
Jedině tím, že trumfovou kartou snapujeme kartu jiné barvy, když onu
barvu nemáme nebo už nemáme, a tak díky přednostnímu charakteru trumfové barvy
získáme zdvih. Rychle jeden příklad na
tabuli!
Zvolili jsme piky jako
trumfy a protihráč vynesl srdcové eso; máme:
ª K 8 2 © 10 6 4 2 |
|
ª A J 7 5 3 © 7 |
Protihráč získá zdvih a pokračuje srdcovým králem; zatímco v BT by
získal i tento zdvih (a možná ještě mnoho dalších), teď my snapujeme pikovou 3 a získáváme zdvih (3.3).
Dobře vysvětlete nepovinný charakter snapování: bridž je "svobodná hra", kde si s kartami děláme přibližně to, co chceme, ale
zdůrazněte značnou výhodnost trumfů při získávání zdvihů.
Zaveďte též pojem přesnapování a jeho stejně nepovinný charakter.
Toto je pravá chvíle na řešení problému: kdy hrát s trumfy a kdy bez
trumfů?
Když máme v některých barvách alespoň osm karet, máme to, co se nazývá shoda nebo též fit
(3.4).
Nechte žáky hádat, proč zrovna tento minimální počet osmi karet:
jednoduše proto, abychom měli zajištěnou zřetelnou převahu nad protihráči, kteří
nemají více než pět karet.
Ukažte, že tato schopnost snapování není jen výsadou vydražitelovy
linky: protivník ji může též využít; a uveďte tuto dedukci: je třeba ho rychle
zbavit jeho trumfů, abychom mohli být po této stránce klidní.
Vraťte se zpět k příkladu rozdání a spolu s žáky konstatujte, že
ideálními trumfy jsou piky; zeptejte se, kolik srdcových zdvihů získají
protihráči, když se bude hrát trumfový závazek v pikách (3.5): nechte je to
porovnat se šesti zdvihy, které jsme jim museli přenechat v beztrumfové
hře.
Nechte je odvodit důsledek: v beztrumfové hře byl malý počet srdcí
nevýhodou (protože soupeři jich měli mnoho a my jsme nemohli nic dělat), ale v
trumfové hře je to výhodné (protože jakmile srdce nemáme, můžeme je snapovat).
Proto tedy ve chvíli, kdy se musíme rozhodovat o trumfovém závazku, si
spočítáme krátké barvy, které nejsou vhodné pro beztrumfové hraní.
Rozlohové body
Pro trumfové hry je tak důležité mít krátké nebo dokonce zcela chybějící
barvy, že po sečtení honérových bodů a nalezení shody s partnerem v určité
barvě si přidáme další bonifikační body (3.6).
Stanovte "ceník" a pojmenování:
bonifikace: 3
body za šikenu,
2
body za singl,
1
bod za dubl.
Uveďte další bonifikaci 1 bod za každou další
trumfovou kartu počínaje devátou a nechte žáky, ať hádají proč: akceptujte
odpovědi typu „máme jich hodně“ nebo lépe „protihráči jich mají málo“. Pochvalu
udělte tomu, kdo řekne „protivníkovy trumfy padnou rychleji“.
Pojmenujte tyto bonifikační body a vysvětlete koncepci
"rozlohových a honérových (RH) bodů" (3.7)[1].
Nechte znovu dražit rozdání dne, ale tentokrát s
počítáním rozlohových bodů pro pikové trumfy.
Trvejte na používání stejné porovnávací tabulky bodů a zdvihů v trumfech
i bez trumfů.
2.2 Druhý úkon : dražba (3.8)
Začneme tedy "od Jihu", abychom si ověřili, že jsme došli k celkovému počtu
33 bodů. Nebudeme akceptovat počítání z
hlavy a budeme chtít vidět následující výpočty "černé na bílém":
- Sever: 10 honérových bodů a 2 rozlohové body
(srdcový singl) = 12 RH-bodů
- Jih: 16 honérových bodů a 2 rozlohové body (dubly v
srdcích a trefech) = 18 RH-bodů
- bonifikace za 11 trumfových karet na lince = 3
rozlohové body
- celkem: 12 + 18 + 3 = 33 bodů
Takto je dosaženo závazku 6© hraných Jihem.
Nechte znovu sehrát rozdání a vyžadujte stejný výnos a
pokračování v srdcích: bez ohledu na to, jak budou hrát, nemohou padnout ...
Celou lekci ukončete tím, že požádáte žáky, aby z
tohoto rozdání odvodili ponaučení:
buďto prohrané 3 BT s dvěma pády nebo neporazitelný malý slem v pikách:
nechte žáky, aby si vydedukovali, že vždy, když je to možné, je výhodnější hrát
s trumfy vzhledem k tomu, že můžeme rychle zabránit přehlídce vysokých karet
protivníků v určité barvě.
Navrhněte tuto "pragmatickou" definici trumfů:
Trumf slouží výhradně ke snapování vysokých karet protihráčů
a k udržení stálé kontroly nad situací.
Než se
dostanete k volnému rozdání, bude vám možná často chybět čas na hru, ale
zdůrazněte dětem, že tato lekce je pravděpodobně ta nejdůležitější ze všech, a
nechte je udělat ústní cvičení na počítání RH-bodů pro následující listy:
ª K 3 © A 7 6 4 3 ¨ 9 8 7 5 § A K |
|
ª Q J 7 3 2 © A K 8 6 4 ¨ 8 § A 2 |
|
|
|
ª A Q 9 4 © K Q 8 2 ¨ - § 10 7 5 3 2 |
|
ª A K 9 8 5 © 7 2 ¨ Q J 7 § K 7 3 |
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 5B
3. Rady a doporučení
3.1 I když žáci musí hrát rozdání dne dosti
rychle, není to důvodem k tomu, abyste jim připravovali vše až pod nos a abyste
jim vnucovali závazek a výnos: jsou už dost "velcí", aby na to přišli
sami ...
3.2 Pochopení pojmu trumfu není samozřejmostí:
musí se postupovat jemně a metodicky; nasměrujte je tím, že jim připomenete, že
už několik lekcí se hovoří o hře "bez trumfů". Proč asi?
Bezpochyby proto, že musí být možné hrát i "s trumfy". Nyní můžete podat definici slova
"trumf".
3.3 Na konci probírání příkladů na tabuli
předveďte tu moc trumfů, která umožňuje postavit se s málem proti síle
protihráčů; ale dobře připomeňte tuto podmínku: nesmíte už mít žádnou kartu v
barvě hrané protihráčem.
3.4 Nezavádějte pojem misfit.
3.5 Když jste hovořili o "trumfovém závazku v
pikách", zaveďte jednodušší a definitivní pojmenování "pikový
závazek".
3.6 Naléhejte na tichého hráče, že pro počítání
rozlohových bodů je nutné mít shodu v barvě; ukažte to dětem znovu na příkladu
v tomto pořadí: můj partner chce hrát s trumfy v barvě, ve které má on šest
karet a já žádnou; absence této barvy v mém listu není v žádném případě
výhodou, protože tyto chybějící karty mají protihráči a navíc není čím snapovat
...
3.7 Trvejte na tom, že rozlohové body nemohou být
počítány v BT, protože krátké barvy jsou zde nevýhodné.
3.8 POZOR !!!
Tato lekce je vždy obtížná
pro začátečníky, nehledě na jejich věk, pokud nikdy nehráli žádnou karetní hru
založenou na trumfech. Buďte proto
trpěliví a postupujte pomalu. Ujistěte se, že Váš výklad neobsahuje nějaká
zamlžená místa, a že různé části výkladu mají mezi sebou logický vztah. Pokud není tento nový pojem trumfů dětem
zcela jasný, riskujete, že s tím budete mít brzy velké potíže, zvláště poté, co se na tuto koncepci trumfových
barev, které se náhodně mění pro
jednotlivá rozdání, navrství princip neměnné hierarchie barev.
[1] Místo pojmenování "honérové a rozlohové body“, resp. "RH-body" budeme tam, kde nemůže dojít k omylu, často používat prosté označení "body"