Pedagogický materiál č. 6
Trumfová
dražba
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Pečlivě zkontrolujte, jsou-li výpočty
bodů správné a zda žáci nezapomněli na dodatkový bod pro trefovou hru v třetím
úkolu cvičení č. 1.
Pro následující cvičení:
a) Sdělte
jim, že v prvním rozdání se má hrát bez trumfů a nikoliv v trefech (přece ale
pochvalte ty, kteří viděli shodu na osmi kartách ...).
b) nestanovujte
ještě výšku závazku.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
Vyžadujte
jasné a promyšlené odpovědi na následující otázky:
a) Co
to je shoda?
b) Kdy
se hraje v trumfech?
c) Proč
se počítají rozlohové body?
d) Co
to je šikena?
e) Proč
a kdy je zajímavé ji mít?
f)
Proč se přidává dodatečný rozlohový bod
za devátou kartu?
2. Probíraná lekce
2.1 Vysvětlete, že pro hraní trumfového
závazku je nutné mít shodu v osmi kartách, a abychom věděli, že shodu máme,
musíme znát spoluhráčův list. Proto se
naučíme nový způsob oznamování listu.
Nic se nemění pro rozdávajícího, který
řekne: „zahajuji“ s 12 nebo více honérovými body. Odpovídající má dvě možnosti:
a) má
alespoň 8 honérových bodů (3.1):
vyplní kartičku (3.2) a předá ji zahajiteli; ten sečte body na lince a přijme
závazek v souladu s Tabulkou závazků;
b) má
méně než 8 bodů: řekne tedy „mám
... bodů“; zahajitel sečte honérové body na lince a když je součet 20
nebo více, požádá svého partnera, aby vyplnil kartičku jako v případě ‘a’. Je-li součet nižší než 20, řekne „pas“
a protihráč napravo od zahajitele
předá kartičku svému spoluhráči (3.3).
Napište na tabuli následující listy a sehrajte
odpovídající "scénku" (3.4):
|
ª K 8 5 2 © A 9 5 ¨ Q 7 4 3 § 10 8 |
|
|
|
|
|
ª A 9 6 4 3 © 7 2 ¨ K J 9 5 § A Q |
|
Jih: „zahajuji“;
Sever předává kartičku, na kterou napsal: 4 piky - 3 srdce - 4 kára - 2 trefy
- 9 honérových bodů (3.5) (3.6).
Jih spočítá honérové body na lince: 14 + 9 = 23
Zvolí druh závazku: pikový
Přidá rozlohové body: 2 u něho (1 + 1) + 1 naproti = 3
Přidá jeden bod za devátý pik a zjišťuje: 23 + 3 + 1 = 27
Přijme závazek 4 ª.
Udělejte okamžitě opravy na tabuli poté, co jste zkontrolovali výsledky
u všech stolů (3.7).
V případě potřeby (pokud se všichni "spletli") začněte cvičení znovu s jiným listem (3.8).
Teď nastává chvíle pro rozdání dne, abychom to vše patřičně ilustrovali.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 6A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 6B
HRA
- rozdání č. 6A
Odebrat
protihráčům trumfy
Závazek: 4 © Výnos:
Pikový král
|
ª 9 4 © K 9 7 2 ¨ Q 10 5 2 § K 6 2 |
|
ª K Q J 7 5 © 10 6 3 ¨ A 6 § Q 10 7 |
S Z V J |
ª 10 8 6 3 © J 8 ¨ 9 8 4 § J 8 5 4 |
|
ª A 2 © A Q 5 4 ¨ K J 7 3 § A 9 3 |
|
Dražba:
Jih: „zahajuji“;
Sever vyplní kartičku a předá ji : (2 - 4 - 4 -3) a 8 honérových bodů.
Jih konstatuje shodu osmi karet v srdcích a zjišťuje:
18 honérových bodů + 1 rozlohový + 1 rozlohový na Severu = 28 bodů: to
je dostatečné pro závazek 4 © ...
Po kontrole výnosu nechte sehrát
závazek ...
Jsou tací, kteří začnou hraním kár a
kteří si je nechají snapovat: koncepce trumfů není vůbec vrozená a velmi často
můžeme konstatovat, že v tomto typu rozdání někteří hráči mají všechny své
trumfy ještě pět, ba i čtyři zdvihy před koncem! Jednoduše proto, že si nejsou vědomi nebezpečí spočívajícího ve
snapování od protihráčů a protože neurčitě věří, že snapování je pouze výsadou
vydražitele.
Bude jednoduché, aby
zde sami poznali svůj omyl; nechte je si uvědomit, že když protihráč už nemá
trumf, nemůže snapovat; sami takto přijdou na princip této lekce:
Při trumfových závazcích je téměř vždy nezbytné odebrat trumfy protihráčům,
abychom jim zabránili v snapování.
Požádáme žáky, aby znovu sehráli
rozdání, a stanovíme postup: vzít výnos, vytrumfovat a zaútočit v kárech ...
3. Rady
a doporučení
3.1 Nechte žáky hádat, proč je to právě číslo 8, které
rozhoduje o odpovědi partnera zahajiteli; napovězte jim tím, že je vybídnete,
aby si všimli počtu bodů nezbytných pro otevření ...
3.2 Nezapomeňte před demonstrací rozdat všem žákům
kartičky.
3.3 Dávejte přednost systému kartiček, díky
kterému možná ztratíte trochu více času než při ústním předávání, ale který
zabrání mnoha chybám ve výpočtech a vnese do debat mnohem více klidu. Požádejte ty, kteří kartičku předávají, aby
to dělali diskrétně: zahajitel se má rozhodovat bez toho, aby musel snášet komentáře
ostatních tří hráčů.
Poznámka: Hráč napravo od
zahajitele předává informace svému partnerovi: je tedy tím posledním, který
draží, stejně jako v bridži ...
3.4 "Scénku" je možno hrát u všech
stolů: jeden žák bude zahajovat a jeho partner odpovídat.
3.5 Jakmile zahajitel dostane kartičku a dříve,
než udělá cokoliv jiného, sdělte mu, co musí především hledat: shodu osmi karet
(připravená rozdání zatím umožňují tyto shody pouze v drahých barvách); vzápětí
musí spočítat honérové body, pak body rozlohové, a ještě případné dodatkové
body za devátou a další shodu.
Pobídněte je, aby psali své výpočty tužkou na kartičku předanou
spoluhráčem; to zabere pár vteřin navíc, ale zabrání to chybám.
3.6 Dobře kontrolujte ty, kteří vyplňují kartičky,
aby do nich zapisovali počet karet v barvách a ne počet honérových bodů!
3.7 Požádejte žáky, aby na kartičky psali počet
RH-bodů na lince a závazek, čímž Vám usnadní Vaši kontrolu.
3.8 Připravte jedno "záchranné rozdání"
pro případ, že by bylo nutné opakovat demonstraci kvůli nepochopení systému
dražby nebo kvůli chybám.