Pedagogický materiál č. 6

Trumfová dražba

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Pečlivě zkontrolujte, jsou-li výpočty bodů správné a zda žáci nezapomněli na dodatkový bod pro trefovou hru v třetím úkolu cvičení č. 1.

Pro následující cvičení:

a)      Sdělte jim, že v prvním rozdání se má hrát bez trumfů a nikoliv v trefech (přece ale pochvalte ty, kteří viděli shodu na osmi kartách ...).

b)      nestanovujte ještě výšku závazku.

 

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

Vyžadujte jasné a promyšlené odpovědi na následující otázky:

a)      Co to je shoda?

b)      Kdy se hraje v trumfech?

c)      Proč se počítají rozlohové body?

d)      Co to je šikena?

e)      Proč a kdy je zajímavé ji mít?

f)        Proč se přidává dodatečný rozlohový bod za devátou kartu?

2. Probíraná lekce

2.1 Vysvětlete, že pro hraní trumfového závazku je nutné mít shodu v osmi kartách, a abychom věděli, že shodu máme, musíme znát spoluhráčův list.  Proto se naučíme nový způsob oznamování listu.

Nic se nemění pro rozdávajícího, který řekne: „zahajuji“ s 12 nebo více honérovými body.  Odpovídající má dvě možnosti:

a)      alespoň 8 honérových bodů (3.1): vyplní kartičku (3.2) a předá ji zahajiteli; ten sečte body na lince a přijme závazek v souladu s Tabulkou závazků;

b)      méně než 8 bodů: řekne tedy „mám ... bodů“; zahajitel sečte honérové body na lince a když je součet 20 nebo více, požádá svého partnera, aby vyplnil kartičku jako v případě ‘a’.  Je-li součet nižší než 20, řekne „pas“ a protihráč napravo od zahajitele předá kartičku svému spoluhráči (3.3).


Napište na tabuli následující listy a sehrajte odpovídající "scénku" (3.4):

 

 

ª  K 8 5 2

©  A 9 5

¨  Q 7 4 3

§  10 8

 

 

 

 

 

ª  A 9 6 4 3

©  7 2

¨  K J 9 5

§  A Q

 

 

Jih: „zahajuji“;

Sever předává kartičku, na kterou napsal: 4 piky - 3 srdce - 4 kára - 2 trefy - 9 honérových bodů (3.5) (3.6).

Jih spočítá honérové body na lince: 14 + 9 = 23

Zvolí druh závazku: pikový

Přidá rozlohové body: 2 u něho (1 + 1) + 1 naproti = 3

Přidá jeden bod za devátý pik a zjišťuje: 23 + 3 + 1 = 27

Přijme závazek 4 ª.

Udělejte okamžitě opravy na tabuli poté, co jste zkontrolovali výsledky u všech stolů (3.7).

V případě potřeby (pokud se všichni "spletli") začněte cvičení znovu s jiným listem (3.8).

Teď nastává chvíle pro rozdání dne, abychom to vše patřičně ilustrovali.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 6A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 6B


HRA - rozdání č. 6A

Odebrat protihráčům trumfy

Závazek:  4 ©                                                            Výnos: Pikový král

 

 

ª  9 4

©  K 9 7 2

¨  Q 10 5 2

§  K 6 2

 

 

ª  K Q J 7 5

©  10 6 3

¨  A 6

§  Q 10 7

S

Z       V

J

ª  10 8 6 3

©  J 8

¨  9 8 4

§  J 8 5 4

 

 

ª  A 2

©  A Q 5 4

¨  K J 7 3

§  A 9 3

 

 

Dražba:

Jih: „zahajuji“;

Sever vyplní kartičku a předá ji : (2 - 4 - 4 -3) a 8 honérových bodů.

Jih konstatuje shodu osmi karet v srdcích a zjišťuje:

18 honérových bodů + 1 rozlohový + 1 rozlohový na Severu = 28 bodů: to je dostatečné  pro závazek 4 © ...

Po kontrole výnosu nechte sehrát závazek ...

Jsou tací, kteří začnou hraním kár a kteří si je nechají snapovat: koncepce trumfů není vůbec vrozená a velmi často můžeme konstatovat, že v tomto typu rozdání někteří hráči mají všechny své trumfy ještě pět, ba i čtyři zdvihy před koncem!  Jednoduše proto, že si nejsou vědomi nebezpečí spočívajícího ve snapování od protihráčů a protože neurčitě věří, že snapování je pouze výsadou vydražitele.

Bude jednoduché, aby zde sami poznali svůj omyl; nechte je si uvědomit, že když protihráč už nemá trumf, nemůže snapovat; sami takto přijdou na princip této lekce:

 

Při trumfových závazcích je téměř vždy nezbytné odebrat trumfy protihráčům,
abychom jim zabránili v snapování.

 

Požádáme žáky, aby znovu sehráli rozdání, a stanovíme postup: vzít výnos, vytrumfovat a zaútočit v kárech ...


3. Rady a doporučení

3.1  Nechte žáky hádat, proč je to právě číslo 8, které rozhoduje o odpovědi partnera zahajiteli; napovězte jim tím, že je vybídnete, aby si všimli počtu bodů nezbytných pro otevření ...

3.2  Nezapomeňte před demonstrací rozdat všem žákům kartičky.

3.3  Dávejte přednost systému kartiček, díky kterému možná ztratíte trochu více času než při ústním předávání, ale který zabrání mnoha chybám ve výpočtech a vnese do debat mnohem více klidu.  Požádejte ty, kteří kartičku předávají, aby to dělali diskrétně: zahajitel se má rozhodovat bez toho, aby musel snášet komentáře ostatních tří hráčů.

Poznámka: Hráč napravo od zahajitele předává informace svému partnerovi: je tedy tím posledním, který draží, stejně jako v bridži ...

3.4  "Scénku" je možno hrát u všech stolů: jeden žák bude zahajovat a jeho partner odpovídat.

3.5  Jakmile zahajitel dostane kartičku a dříve, než udělá cokoliv jiného, sdělte mu, co musí především hledat: shodu osmi karet (připravená rozdání zatím umožňují tyto shody pouze v drahých barvách); vzápětí musí spočítat honérové body, pak body rozlohové, a ještě případné dodatkové body za devátou a další shodu.  Pobídněte je, aby psali své výpočty tužkou na kartičku předanou spoluhráčem; to zabere pár vteřin navíc, ale zabrání to chybám.

3.6  Dobře kontrolujte ty, kteří vyplňují kartičky, aby do nich zapisovali počet karet v barvách a ne počet honérových bodů!

3.7  Požádejte žáky, aby na kartičky psali počet RH-bodů na lince a závazek, čímž Vám usnadní Vaši kontrolu.

3.8  Připravte jedno "záchranné rozdání" pro případ, že by bylo nutné opakovat demonstraci kvůli nepochopení systému dražby nebo kvůli chybám.