Pedagogický materiál č. 7
Skórování barevných závazků
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Buďte velmi ostražití, co se týče chyb
ve výpočtech, a ukažte žákům, že vinou jednoho chybného bodu můžeme hrát příliš
vysoko a ztratit dobrý závazek, nebo také zůstat nízko a přijít o prémii za hru
nebo za slem (jak uvidíme za chvíli).
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
Na procvičení paměti:
a) Kolik
je rozlohových bodů za singl?
b) Kolik
je dodatkových bodů za shodu jedenácti karet?
c) Minimálně
kolik karet musíme mít, abychom mohli hovořit o shodě?
2. Probíraná lekce
2.1 Vysvětlete, že nabídky závazků
(3.1), které používáme, jsou zjednodušené a neodpovídají skutečným bridžovým
nabídkám, které poznáme později.
Bridž rozlišuje čtyři barvy a rozděluje
je do dvou skupin:
1.
Piky a srdce se nazývají drahé barvy; vynášejí více bodů, když je použijeme
jako trumfové;
2. Kára a trefy se nazývají levné
barvy; vynášejí méně bodů (3.2).
Uveďte hodnocení 30 bodů za zdvih v drahých
barvách a 20 v levných, a nechte žáky spočítat, kolik zdvihů je zapotřebí
nabídnout, aby se získala prémie za hru (samozřejmě jim připomeňte, kolik bodů
je zapotřebí pro jednu hru).
Vašim dobrým žákům by nemělo dlouho
trvat, než přijdou na to, že to jsou 4 zdvihy v drahých barvách a 5 zdvihů v
barvách levných.
Nechte je, ať se
poradí s Rozhodovací tabulkou, a nahlas jim sdělte honérové a RH- body potřebné
pro tři typy her; potom bude pro ně snadné vydedukovat, jaké se v bridži hrají
nejčastější závazky.
2.2 Zaveďte pojem první a druhé hry (3.2)
Mluvte též o prémii za slem (3.3), na kterou
jsme v rychlosti narazili během lekce 3; napište jim následující tabulku:
slem |
v první hře |
ve druhé hře |
malý |
500 |
750 |
velký |
1 000 |
1 500 |
Procvičte s žáky počítání skóre:
4 ª ve
druhé hře |
3 BT +3 v
první hře |
5 ¨ v
první hře |
6 © ve
druhé hře |
2 ª + 2 ve
druhé hře (!) |
7 § ve
druhé hře |
3 BT +2 ve
druhé hře |
2 BT +3
ve druhé hře (!) |
Komentujte tabulku hodnocení
"speciál", kterou jste předali každému žáku, a poznamenejte, že
zůstaneme-li pod úrovní hry, není rozdíl ve skóre za 1 +2, 2 +1 a 3 = (3.4).
Obraťte pozornost na "pět magických čísel": 25 (=
3 BT), 27 (= 4 v drahé barvě), 30 (= 5 v levné barvě), 33 (= malý slem), 37 (=
velký slem); pobídněte žáky, aby se tato čísla zatím naučili nazpaměť, a
opakujte je s nimi nahlas — celá třída dohromady (3.5).
Pád:
připomeňte, že pády v první hře představují 50
bodů za každý pád, a naučte své žáky, že pády ve druhé hře představují 100 bodů
za každý pád. Ukažte tedy, že splnit
vysoký závazek ve druhé hře (hra nebo slem) přinese více bodů, ale že nesplnění
závazku je taky dražší ...
2.3 Rozdání
dne - rozdání č. 7A
2.4 Cvičné
rozdání - rozdání č. 7B
HRA
- rozdání č. 7A
Okamžité odhození
ztrátové karty
Závazek: 4 © Výnos:
Pikový král
|
ª A 8 3 © Q 6 3 2 ¨ A Q 5 § J 5 4 |
|
ª K Q 10 4 © 9 ¨ 10 9 4 3 § K 9 8 2 |
S Z V J |
ª 9 7 5 2 © A 4 ¨ J 8 6 2 § A 7 6 |
|
ª J 6 © K J 10 8 7 5 ¨ K 7 § Q 10 3 |
|
Dražba:
Jih: „pas“; Sever: „zahajuji“;
Jih předá kartičku s: (2 - 6 - 2 -3) a 10 honérovými body;
Sever vidí shodu deseti karet v srdcích (= bonus 2 bodů) + 13 honérových
bodů + 2 rozlohové body na Jihu, což je celkem 27 bodů: proto přijímá 4© a nechá je zahrát svým partnerem, který má dlouhý
list v trumfech.
Je téměř jisté, že vydražitel padne,
protože nepomyslel na své ztrátové zdvihy: už ví, že je nutné vytrumfovat
("všeho nechat a hned teď"), za což zaplatí jedním zdvihem v
pikách. Po vytrumfování zaútočí v
kárech a dobře si zahodí tref. V tomto
okamžiku už může jen konstatovat, že udělal pěknou škodu ...
Je pravděpodobné, že většina Vašich
žáků nebude vědět, jak by měli splnit tento závazek, protože ještě neznají
pojem ztrátových karet ...
Využijeme tohoto rozdání, aby si
zevrubně a definitivně osvojili následující metodu:
Položte tyto dvě otázky:
1. „Co
počítáme před započetím sehrávky při hře bez trumfů?“
2. „Proč
můžeme mluvit o jistých zdvizích?“
Po odpovědi „protože soupeř nám nemůže
zabránit, abychom je získali“, položte otázku: „proč?“: tady nastane váhání
před tím, než zazní správná odpověď: „protože nemůže snapovat, jelikož nemá
trumfy“.
Zaměřte se nyní na trumfové závazky a
vysvětlete, že nyní, když máme trumfy, budeme dělat pravý opak: budeme počítat
zdvihy, které určitě ztratíme, a budeme se snažit, aby jejich počet nepřesáhl
číslo povolené pro náš závazek.
Vraťme se k předcházejícímu rozdání a
pojďme spočítat ztrátové zdvihy - jeden v pikách (3.6), jeden v srdcích, žádný
v kárech (3.7) a dva v trefech (3.8), dohromady čtyři, tedy o jeden více ...
Postavme tento problém takto: „Chci-li
uhrát svůj závazek, je nutné, aby jedna z těchto ztrátových karet zmizela ...“
A teď přichází to nejobtížnější: jak
toho dosáhnout?
Nechte je přemýšlet ... Za chvíli je nasměrujete tím, že je vyzvete,
aby se věnovali kárům: konstatujte, že na lince jsou tři vysoké karty a jen dvě
na Jihu; je pravděpodobné, že v tuto chvíli premiant skupiny přijde na to, že
jednu ztrátovou kartu můžeme odhodit na károvou dámu. Nevinně se zeptáme: „Kterou ztrátovou kartu?“ a po případné
odpovědi „Trefovou“ odpovíme: „To by k ničemu nebylo ... Proč?“
Pochválíme ty, kteří
přijdou na to, že v trefech stále ještě zůstávají dvě ztrátové karty, „zatímco
ztrátový pik může zmizet“.
Ukázku ukončíme tím, že se zeptáme,
kterou kartu budeme hrát v druhém zdvihu; nepustíme je dále, dokud neřeknou, že
károvou 5, a těm, kteří budou zmateni z toho, že nezačínáme trumfem, ukážeme,
že soupeř, který má srdcové eso, bude hrát vzápětí piky, ať už má dámu sám nebo
o ní ví u svého partnera
Nakonec uvedeme
princip této lekce:
Zbavit se ztrátové karty je někdy naléhavější, než
začít vyrážet soupeřovy trumfy.
3. Rady a doporučení
3.1 Ještě nezavádějte slovo "dražba".
3.2 Vysvětlit princip první a druhé hry nemusí být
vůbec snadné: nehovořte o volném rozdání, ale použijte krabice a ukažte jim
čtyři případy: nikdo / Sever-Jih / Východ-Západ / všichni. Řekněte jim, že každý projde všemi rolemi a
že toto rozlišování je nezbytné, protože penalizace, kterou musíme platit v
případě pádu, je tvrdší, když jsme ve druhé hře, a hrajeme proto s větší
opatrností. Toto vysvětlení musí
prozatím stačit.
3.3 Nechte hádat, co je to slem, a sdělte jim, že
„přináší vysokou prémii“ ...
3.4 Navržená tabulka hodnocení byla snadno
vytvořena tímto způsobem: má za cíl zabránit příliš dlouhému hledání nebo více
či méně přesnému počítání („2© +3, to je kolik?“); doporučte svým žákům, aby si ji
zatavili nebo vložili do plastového obalu.
3.5 Co se týče "magických čísel":
navrhněte žákům, aby si je zapsali do tabulky, kterou jste jim dali; navrhněte
jim též, ať si tam přidají ještě šesté číslo - 13, tj. počet karet v jedné
ruce, a ať si s těmito čísly třeba zahrají Sportku!
3.6 Zeptáme se, proč je v pikách jen jedna
ztrátová karta, aby se ukázalo, jestli už si osvojili pojem ztrátové karty.
3.7 Necháme je, aby si při přípravě ukázky všimli,
že v kárech máme hodně vysokých karet...
3.8 Zeptáme se žáků, proč jsou jenom dvě ztrátové
karty v trefech, a oceníme odpověď typu: „s Q J 10 na lince je jisté, že po
odehrání esa a krále uděláme jeden zdvih“ ...
3.9 V prvním rozdání druhého cvičení je záměrná
chyba v počtu karet Jihu: pořád znovu apelujte na jejich pozornost, první
ctnost dobrého bridžového hráče.