Pedagogický materiál č. 8
Výnos
v barvě - snapování
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Začněte tím, že se zeptáte svých žáků,
jestli neshledali cvičení 1 trochu divným ... Normálně by si měli uvědomit, že
specifikace "v první hře" a "ve druhé hře" jsou zbytečné
pro částečné závazky, a měli by najít legrační (nemožný) výsledek 7ª
+1. Ověřte též jeden možný omyl: pro některé z nich bude možná 2ª
+2 totéž jako 4ª
...
Když budete opravovat první rozdání
druhého cvičení, jemně se zasmějte těm, kteří Vám budou chtít nabídnout nějaké
závazky s 27 kartami na lince (trvejte na tom, že je absolutně nezbytné
spočítat si své karty dříve, než se s nimi začne cokoliv dalšího); jako korekci
odeberte trefovou 2.
Při opravě druhého rozdání druhého cvičení
trvejte na tom, že není možno hrát v drahé barvě se sedmi kartami navzdory
přítomnosti eso-král-dáma v srdcích a v pikách: hra v barvě je záležitostí
kvantity karet a ne jejich kvality.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Co
je to shoda?
b) Co
je to šikena?
c) Mám
jedenáct srdcí na lince: kolik dodatkových rozlohových bodů si mohu připočítat?
d) Co
udělám, když můj partner zahájí a já nemám 7 honérových bodů?
e) Co
udělám, když jsem zahájil a partner mi oznámí, že má méně než 7 honérových
bodů?
f)
Co dělat, když můj partner říká, že
máme většinu bodů, a já mám pouze 3 honérové body?
2. Probíraná lekce
2.1 Vysvětlete, že výnos do barevného
závazku je jiný, protože jsme pod tlakem trumfů vydražitele, který může rychle
snapovat vysoké karty; dáváme přednost dvěma typům výnosů:
a) nejvyšší
karty krátkých sledů: už jde o jiný problém než bez trumfů — vypracovat délku;
jednoduše chceme realizovat své vysoké zdvihy (3.1);
b) singl,
jestliže máme trumfy na snapování: snapování není výsadou vydražitele ...
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 8A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 8B
HRA
- rozdání č. 8A
Ztrátové karty
- Snapování
Závazek: 4 ª Výnos:
Kárová dáma
|
ª K 10 9 6 © 8 ¨ K 7 5 2 § 10 7 6 3 |
|
ª 8 2 © Q 9 4 3 2 ¨ Q J 10 § K J 5 |
S Z V J |
ª 4 © K 10 7 5 ¨ A 9 6 3 § Q 8 4 2 |
|
ª A Q J 7 5 3 © A J 6 ¨ 8 4 § A 9 |
|
Dražba:
Ověřte, že Sever-Jih přijímají správný závazek 4ª (3.1). Západ
musí vynést károvou dámu (3.2).
Vydražitel položí ze stolu krále, Východ bere esem a vrací káro do kluka
Západu a vynesenou desítku vydražitel snapuje ...
V principu musí být tento závazek uhrán bez problémů, pokud budou Vaši
žáci snapovat ztrátová srdce ruky dvěma zbývajícími trumfy stolu po dvojím
trumfování.
Cílem tohoto rozdání je naučit žáky
rozdělovat ztrátové zdvihy do dvou kategorií:
nevyhnutelné
ztrátové zdvihy, tj. zdvihy, které prostě musíme odevzdat (3.3);
pokrytelné
ztrátové zdvihy, tj. zdvihy, které je možno změnit na získané.
Předchozí rozdání umožní ilustrovat
tuto teorii tím, že necháme žáky hledat ztrátové zdvihy Jihu a zařazovat je do
těchto dvou kategorií:
nevyhnutelné
ztrátové zdvihy: dvě kára odevzdaná hned po výnosu; trefová 9 (3.4);
pokrytelné ztrátové
zdvihy: srdcový kluk a 6, které je možno snapovat trumfy tichého hráče (3.5).
Pro dnešek se spokojíme s tímto
principem:
Snap je jedním z
nejspolehlivějších prostředků
pro krytí ztrátových zdvihů - jejich změnu na zdvihy získané.
3. Rady a doporučení
3.1 Rychlé připomenutí: pokud nemáme 8 honérových
bodů, oznamujeme své body a nevyplňujeme kartičku ...
3.2 Ukažte logiku výnosu "nejvyšší karty
krátkého sledu": když vyneseme z příliš dlouhé barvy, je velká
pravděpodobnost, že se dočkáme snapu a tak ztratíme výhodu, kterou nám výnos
poskytuje.
3.3 Nechte žáky hledat příklady tohoto typu zdvihů
a zapamatovat si příklady těch nejpravděpodobnějších: trumfové eso, trumfový
král za esem, eso v barvě, v níž není na lince šikena, král v barvě, v níž je
dubl na stole i v ruce, atd.
3.4 Zeptejte se, proč tato 9 nemá šanci získat
zdvih, a oceňte odpovědi typu: „protože
na stole není žádná vysoká karta, na kterou by se mohla odhodit.“
3.5 Když jste naznačili vysvětlení plánu trumfové
hry, spokojte se prozatím s tím, že jim ukážete tu moc trumfů, díky níž se
ztrátové zdvihy přetvářejí na zdvihy získané.