Pedagogický materiál č. 9
Plán
sehrávky v barvě
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Je nutné ukázat žákům, že v srdcích
jsou dva ztrátové zdvihy, jeden je v kárech, a
jeden nebo dva v trefech, a nechat je odhadnout proč, ale bez velkého
naléhání. Naopak ale trvejte na pojmu
ztrátové karty, kterou definujte jako tu kartu, pomocí níž soupeř získá zdvih,
pokud neuděláme nic, abychom mu v tom zabránili (3.1).
Ukažte jim, že není
možno nic udělat pro dvě ztrátové karty z celkových čtyř nebo pěti v listu
(nechte je hledat, které to jsou, dokud nedostanete následující odpověď: jedna
v kárech a alespoň jedna v trefech).
Řekněte jim, že řešení se skrývá v pokrytí dvou ztrátových karet v
srdcích (3.2).
Pokud jde o způsob sehrávky trefů a o
naději na vhodné umístění esa, příliš na tom netrvejte, je to téma příští
lekce. Nedělejte toho moc najednou.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
Schovejte náhle Tabulku závazků a
udělejte test toho, co si kdo zapamatoval:
a) Která
čísla patří mezi pět magických čísel?
b) Jaký
je minimální počet RH-bodů na lince pro hraní závazku?
c) Co
můžeme hrát s 28 RH-body na lince? A co
s 32? A s 23? A s 37?
d) Jaký
je rozdíl mezi honérovými a RH-body? (A doufejte, že Vám toto ověřování
nepřinese žádné nepříjemné překvapení - člověk nikdy neví ...)
2. Probíraná lekce
2.1 Tato lekce má za cíl objasnit Vašim
žákům, jak se plánuje trumfová hra pomocí počítání ztrátových zdvihů.
Dříve než začnete,
připomeňte žákům, že ve cvičení, které měli na dnešek udělat, počítali ztrátové
zdvihy v ruce vydražitele. Vysvětlete pak, že úplně nejdříve vybíráme základní list pro počítání ztrátových
zdvihů.
2.2 Napište na tabuli následující
příklad:
Nechte žáky provést dražbu, tak aby
dospěli k závazku 4ª (Východ je rozdávající):
ª A J 8 6 4 © K 9 3 ¨ 4 2 § Q J 5 |
|
ª K Q 7 2 © A 4 ¨ Q 8 5 3 § K 7 2 |
Zeptejte se svých žáků, který je podle
jejich názoru základní list a proč. Vysvětlete
jim, že se jako základní list vybere ten list, který je nejdelší v trumfech,
protože ten obsahuje nejméně ztrátových zdvihů (obvykle).
Po volbě základního
listu vysvětlete, že ztrátové zdvihy tohoto listu sledujeme barvu po barvě a že zjišťujeme, co z
"protějšího" listu umožňuje pokrýt
tyto ztrátové zdvihy.
Nechte žáky, aby "sledovali"
piky Západu. Zeptejte se jich, kolik je
v této barvě ztrátových zdvihů.
Blahopřejte těm, kteří odpovědí, že piky Východu zajišťují, že v této
barvě neztratíme žádný zdvih.
Začněte znovu se
srdci a ukažte, že srdcové eso a král proti sobě zajišťují dva zdvihy, ale že
třetí srdce v listu Východu je ztrátové ... prozatím (3.3).
O kárech musí Vaši
žáci jednoduše říci, že v nich jsou dva ztrátové zdvihy. V trefech ukažte, že máme-li na lince
král-dáma-kluk, odevzdáme pouze eso (3.4).
Nechte udělat souhrn všech ztrátových
zdvihů a zdůrazněte, že jsme neudělali nic víc, než přehled sil, které jsou k
dispozici. Teď jde o stanovení plánu sehrávky.
Zeptejte se žáků, kolik je
nevyhnutelných ztrátových zdvihů: na odpověď „Tři“ byste neměli dlouho čekat.
Nechte je, ať si ujasní, že při závazku
4ª
smí ztratit tři zdvihy, ale ne více.
Měli by přijít na to, že musí své síly koncentrovat na eliminaci
ztrátových zdvihů v srdcích. To je
vhodný okamžik na otázku, jak si budou počínat ...
Pokud nevědí,
zopakujte vysvětlení, jak se snapuje z krátkého listu (trvejte na tom, že
tento list je naproti hlavnímu listu).
Teď můžete přejít k rozdání dne.
2.3 Rozdání
dne - rozdání č. 9A
2.4 Cvičné
rozdání - rozdání č. 9B
HRA
- rozdání č. 9A
Snapování
z krátkého listu vysokým trumfem
Závazek: 4 © Výnos:
Piková dáma
|
ª K 6 2 © Q 7 3 ¨ J 4 § Q 10 7 6 4 |
|
ª Q J 9 5 © 5 ¨ 10 8 3 2 § K 9 5 2 |
S Z V J |
ª A 10 3 © 9 8 4 ¨ Q 9 6 § A J 8 3 |
|
ª 8 7 4 © A K J 10 6 2 ¨ A K 7 5 § - |
|
Dražba:
Jih zahajuje a Sever mu předává: (3 - 3 - 2 - 5) a 8 honérových bodů.
Jih bilancuje: 15 + 3 = 18 RH-bodů.
9 RH-bodů naproti, + 1 za devět karet v srdcích, celkem tedy 28 bodů:
to, co je potřeba pro závazek 4©. Výnos je
dáma piková ...
Král ze stolu se položí pod eso
Východu, který pokračuje 10 a poté 3; pak přijdou kára do dámy a krále, nebo
trefy.
Ti, kteří prohrají tento závazek, buď
začnou tím, že odehrají trumfy (3.5), nebo si nechají přesnapovat srdcovou 7
osmičkou: bude nutné je nechat, ať sami objeví svou nerozvážnost (3.6).
Před "korekcí" rozdání
vytvořte velmi precizně plán sehrávky, přičemž je třeba respektovat následující
etapy:
1) Volba
základního listu: Jih, protože je nejdelší v trumfech.
2) Zjištění
ztrátových zdvihů: - 3 v pikách, nevyhnutelné, protože linka obránců je udělá
hned ..., - 2 v kárech, kterých je nutno se zbavit, - 0 v srdcích (jsou příliš
vysoké), a samozřejmě 0 v trefech, protože Jih je nemá.
3) Jak
se zbavit dvou ztrátových kár? Žáci
musí přijít na to, že je možno dvě kára snapovat ze stolu ...
Všichni by teď měli být schopni najít
řešení problému tohoto rozdání: je nutné snapovat vysokým trumfem ze stolu,
tzn. dámou. Zeptáme se proč a očekáváme
tyto dvě odpovědi:
předně proto, že
jsme si jisti, že Východ už nemá káro,
a potom proto, že
nemáme problém s trumfy (3.7).
Nabízí se tento princip:
Když víme nebo když tušíme, že budeme přesnapováni,
je nevyhnutelné snapovat vysokým trumfem.
Necháme rozdání zahrát znovu, s
následujícím načasováním: tři kola piků, vezmeme v ruce kárové pokračování, zahrajeme kárového krále
a pak ještě 7, kterou snapneme malým trumfem; vrátíme se do ruky snapnutím
trefů a snapneme károvou 5 trumfovou dámou; pak můžeme opět hrát trumfy.
3. Rady
a doporučení
3.1 Co se týká ztrátových zvihů v rozdání z
cvičení v lekci 8, můžete zavést pojem nezbytných
ztrátových zdvihů (kterým nemůžeme zabránit) a pokrytelných ztrátových zdvihů, kterých se můžeme zbavit.
3.2 Pro snap druhého srdce je nechte, ať si
uvědomí riziko přesnapování a způsob, jak tomu zabránit; ospravedlňte vysoký
snap velkým počtem trumfových honérů na lince ...
3.3 Neptejte se hned, jak eliminovat tyto ztrátové
karty; i když je odpověď pro Vaše žáky nyní snadná, je nutné, aby od sebe zcela
jasně odlišili počítání ztrátových zdvihů a plán sehrávky.
3.4 V rámci počítání ztrátových zdvihů napište na
tabuli počet ztrátových zdvihů vedle každé z barev.
3.5 Při této příležitosti připomeňte, že když
existují dvě ztrátové karty předurčené ke snapnutí, je nutné mít na stole
alespoň dva trumfy... a že tedy není
možno hrát trumfy více než jednou!
3.6 Navrhněte tomu nebo těm, kteří nevidí, o co
jde, počítání již odehraných kár ...
3.7 Zeptejte se proč a jako jedinou správnou
odpověď akceptujte: „protože u soupeřů
jsou jenom čtyři trumfy a protože my máme v listu čtyři srdcové honéry“.