Pedagogický materiál č. 11
Expas
- honér na honéra
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Je nutné dobře vysvětlit, že i když
počet ztrátových zdvihů v trumfech je alespoň jeden (eso) a možná dva, není to
důvod pro to, aby se "odevzdaně" hrálo malou proti klukovi:
vysvětlete jim, že je třeba vzít výnos na stole a hrát pikovou 3 proti 10 v
ruce, pokud jsme neviděli vlevo nic zajímavého; soupeř hraje znovu kára a nyní
můžeme hrát trumfy jakkoliv, protože máme na lince ještě krále a kluka na to,
abychom vyhnali soupeřovo eso.
Připomeňte také, že než se vrhneme do impasu proti srdcovému králi, je
třeba vyrazit poslední trumf soupeřů: je to "čistší" ...
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
Požádejte nějakého dobrovolníka, aby
šel k tabuli a znovu provedl demonstraci impasu proti králi.
2. Probíraná lekce
2.1 Jako v předcházející lekci, vezměte
jednu karetní hru a položte na stůl:
4 2 |
|
K 3 |
Zeptejte se svých žáků, jestli je možné
v této barvě udělat jeden zdvih a za jaké podmínky.
Aby Vám lépe porozuměli, ukažte jim, že
když hrajeme z listu, který obsahuje krále a 3, nemáme žádnou šanci. Brzy zjistí, že když budou hrát 2 proti
králi, získají zdvih vždy, když bude eso před králem.
Poukažte na podobnost situace s
jednoduchým impasem z předchozí lekce: hraje se proti honérovi na lince a doufá
se, že soupeřův honér je vhodně umístěn.
Ale požádejte je též, aby Vám určili
rozdíly mezi těmito dvěma situacemi.
Shrňte jejich odpovědi a nechte je, aby si uvědomili:
že tady hrajeme
proti izolovanému honéru, zatímco
jednoduchý impas spočívá ve hře proti vidličce,
že zisk zdvihu v
této situaci vyžaduje, ať už se stane cokoliv, přenechat výnos soupeři, i když manévr vyšel, zatímco úspěch v
jednoduchém impasu umožňuje ponechat si výnos.
Je čas přejít na rozdání dne:
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 11A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 11B
HRA
- rozdání č. 11A
Expas
Závazek: 4 © Výnos:
Piková dáma
|
ª A 4 2 © Q 10 6 3 ¨ K 5 4 § Q 8 2 |
|
ª Q J 10 5 3 © J 4 ¨ 10 7 6 § K 9 4 |
S Z V J |
ª K 8 7 © 8 7 ¨ J 9 8 2 § J 10 7 6 |
|
ª 9 6 © A K 9 5 2 ¨ A Q 3 § A 5 3 |
|
Dražba:
Jih zahájí a Sever mu předá: (3 - 4 - 3 - 3) a 11 honérových bodů.
Jih bilancuje: 17 honérových bodů + 1 + 1 za deváté srdce, znamená 30 bodů
na lince; tedy pět srdcí.
Vaši žáci teď počítají ztrátové zdvihy a nebude jim dlouho trvat, aby
našli tři (3.1) ...
Je pravděpodobné, že nejčastěji tento závazek padne; když se jich zeptáte,
jak hráli trefy, hodně Vašich oveček Vám odpoví, že začali dámou, „aby udělali impas na krále...“
Je třeba jim ukázet, že bylo úplně mylné takto hrát, protože chyběla
nezbytná podmínka pro tento impas: kluk v jednom z listů, na stole nebo u vydražitele.
Tak je přivedeme k řešení tohoto malého problému: doufat, že král je
nalevo a hrát podle toho, to znamená začít s 3 proti dámě a dát ji, pokud ze
Západu nepřišel král. Znovu vysvětlíme,
že platí totéž, jako pro impas, totiž sázka na 50% šanci na umístění krále; to
je to, co nazýváme expas, jehož princip je následující (3.2):
Máme-li A x x proti Q x x, je třeba hrát malou kartu
proti dámě a doufat,
že král je umístěn před ní: když první soupeř nepoloží krále, hrajeme dámu:
takto jsme dosáhli expasu.
Vraťte se nyní k pozici trefů a zeptejte se, co se stane, když Východ má
trefového krále a když Jih hraje dámu.
Ukažte, že je vždycky v zájmu Východu položit krále, a vysvětlete
obranný princip: honér na honéra. Ukažte tyto dva případy:
a)
jsme před stolem, na němž je vyšší honér: "poslechnout" a přidat chybějící honér (3.3) a hádat proč: abyste
je správně navedli, připomeňte jim, že bridž je týmová hra, až po určité době
najdou správnou odpověď a udělají tento závěr: „nevím, co má v ruce vydražitel, ale vím, že bude určitě hrát impas:
obětuji tedy mého honéra a budu doufat, že můj partner získá zdvih“
Vraťte se k ukázce s
tímto příkladem "odepření poslušnosti" a nechte žáky, aby si všimli, že partnerova 10
neudělá zdvih, když odmítneme přebít dámu vydražitele:
|
A J 2 |
|
K 9 3 |
|
10 8 7 |
|
Q 5 3 |
|
b)
jsme za stolem, na němž je:
izolovaný honér, kterým hraje vydražitel: jestliže máte honér těsně
vyšší, položte jej, protože je v každém případě "mrtvý" (to je případ a))
sled: neposlouchejte pravidlo, nemá to žádný význam a byla by to katastrofa
v situaci tohoto typu:
|
Q J 10 5 |
|
A |
|
K 3 2 (vy) |
|
9 8 7 6 4 |
|
3. Rady a doporučení
3.1 Někteří z nich budou dokonce umět rozlišit ztrátové
zdvihy nezbytné (v pikách) a pokrytelné (v trefech).
3.2 Dobře jim vysvětlete, že to je druh impasu
"naruby", ale především jediný způsob sehrávky, když na lince chybí
nižší honéry; začít dámou a doufat, že soupeř nepoloží krále (pokud ho má ...),
znamená považovat ho za hlupáka!
3.3 Udělejte ukázku na tabuli, stále s kartami na
stole: žáci musí "materializovat" Vaše vysvětlení tím, že budou hrát
kartami, které oznámíte.