Pedagogický materiál č. 12
Hra v
levných barvách
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
a) Hrát
krále a doufat, že partner má 10.
b) Hrát
dámu, která vytáhne eso nebo krále soupeře, a ponechat si vidličku 10-8 za 9-4 tichého
hráče, abychom vzápětí mohli získat zdvih.
c) Hrát
trefové eso a trefy proti stolu; trefová dáma umožní odhoz pikové 3.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Jak
hrát s touto linkou:
J 6 4 3 |
|
A K 7 |
b) Co
je to expas?
c) Na
stole je J 10 9 8 5 a vy za stolem máte Q 6 4.
Vydražitel vynáší kluka: co
uděláte a proč?
2. Probíraná lekce
2.1 Umožněte svým žákům, aby si
uvědomili, že až doposud hráli pouze bez trumfů nebo v srdcích či v pikách, v
nichž měli osm karet. Připomeňte skórování, které preferuje závazky v drahých barvách před závazky v
barvách levných (3.1).
Stanovte tedy
způsob, jak zvolit závazek v levných trumfech:
když je na lince
shoda přinejmenším osmi karet v drahé barvě, hraje se závazek v drahých
trumfech,
když ne, všechno
závisí na počtu honérových bodů na lince:
s alespoň 25
honérovými body se hraje herní závazek bez
trumfů,
s nanejvýš 24
honérovými body zahajitel zkoumá existenci shody
v levné barvě, podmíněné tím, že je na lince alespoň devět karet v této barvě.
A nyní hrajte rozdání dne:
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 12A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 12B
HRA
- rozdání č. 12A
Závazek v
levné barvě
Závazek: 4 ¨ Výnos:
Piková dáma
|
ª 9 5 4 3 © 8 ¨ J 9 6 5 2 § A Q 6 |
|
ª Q J 8 6 © K 10 5 3 ¨ 3 § K 9 5 2 |
S Z V J |
ª K 10 2 © Q 9 7 4 ¨ A 8 § J 10 8 4 |
|
ª A 7 © A J 6 2 ¨ K Q 10 7 4 § 7 3 |
|
Nechte dražit rozdání a přesvědčte se, že Jih přidá 6 rozlohových bodů k
21 honérovým bodům linky, aby hrál kárové trumfy. Vysvětlete, že má 10 karet a proto tedy 2 rozlohové body.
Nechte je hrát závazek a poznamenejte si, kteří vydražitelé hrají trumfy
hned.
Udělejte bilanci výsledků: rozdání je dost jednoduché a často se
uhraje. Blahopřejte těm, kteří získali zdvih navíc (3.2).
Vezměte znovu listy Sever-Jih a vytvořte plán sehrávky:
1)
Který je
základní list?
Ukažte, že v obou listech je stejný počet trumfů a že je tedy nutné
najít jiné kritérium. Vybereme silnější
list.
2)
Kolik je
ztrátových zdvihů?
Trvejte na faktu, že kromě dvou ztrátových karet v trefech a pikách a
kárového esa, které se musí uhrát, jsou ještě tři ztrátové srdce v ruce Jihu,
navzdory singlu Severu.
3)
Jak je
dodatečně eliminovat?
Připomeňte, že si můžeme dovolit tři ztráty, abychom uhráli závazek 4¨. Snapovat tři
ztrátová srdce trumfy ze stolu tedy postačí ke splnění závazku.
Položte tedy tuto otázku: „můžete hrát trumfy hned?“
Odpověď není evidentní; naveďte je tedy k ní otázkou, kolik trumfů je
zapotřebí pro snapování tří srdcí.
Nechte je uvažovat, kolik trumfů mají protivníci a co s nimi mohou
udělat. Nakonec ukažte, že můžeme hrát
trumfy prakticky bez rizika a že tím zabráníme, aby nám trumfy obránců později
překážely.
Zeptejte se tedy, jestli je důvod se spokojit s 10 zdvihy, a trvejte na
možnosti zbavit se ještě jedné ztrátové karty tím, že hrajeme impas proti
trefovému králi.
Podtrhněte ten fakt, že hledání tohoto dodatečného zdvihu závazek neohrožuje a že je tedy jenom výhodné hrát tento impas.
Napište na tabuli následující poučku, která shrnuje koncepci tohoto
rozdání dne:
Vždy je třeba hledat dodatečný zdvih,
pokud touto operací neohrozíme splnění závazku.
A nakonec nechte znovu rychle přehrát toto rozdání, podtrhněte nutnost
zkusit impas na trefového krále před snapováním srdcí: jinak bychom byli ve
špatném listu pro tento impas ...
3. Rady a doporučení
3.1 Speciálně nechte žáky objevit to, že je nutné
získat osm zdvihů v trefových nebo kárových trumfech, abychom získali stejné
hodnocení jako za sedm zdvihů bez trumfů, deset zdvihů v levné barvě, abychom
získali (alespoň) stejné hodnocení jako za osm zdvihů bez trumfů, atd. ...
3.2 Využijte toho ke srovnání výsledků u různých
stolů a vysvětlete, že v turnaji ti, kteří získají jedenáct zdvihů, si zapíší
"velmi cenný zisk" proti těm, kteří získali jen deset zdvihů.
3.3 V tomto okamžiku se vraťte ke skórování. Zeptejte se, jaké je skóre za 4¨
= nebo za 4¨
+1, a nechte to porovnat s výsledkem rozdání, hraného bez trumfů.