Pedagogický materiál č. 13
Soutěživá
dražba
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
a) Shoda
v drahé barvě má přednost před shodou v levné barvě: 4©.
b) S
26 honérovými body vydražíme 3 BT a nezabýváme se shodou v levné barvě. Nechte žáky, aby si uvědomili, že s 29 body
se nebudeme snažit o hru v trefech.
c) V
tomto případě, s pouhými 21 body, musíme dát přednost závazku v kárech; 26
RH-bodů nám umožní hrát 3¨. Ukažte, že v beztrumfovém závazku soupeři
uhrají přinejmenším pět srdcí a pikové eso, a možná i jedno káro.
d) Se
shodou pouhých osmi karet není možný závazek v levné barvě: proto 1 BT.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Jaký
závazek vybereme, máme-li na lince devět karet v kárech a osm v pikách?
b) Jaký
závazek přináší více?
3¨
+1 nebo 1
BT +2 ?
2§
+3
nebo 2©
+2 ?
c) Požádejte
dobrovolníka, aby vysvětlil, co je to expas (s 8-3 proti K-2).
2. Probíraná lekce
2.1 Upozorněte, že až doposud jsme
nechali vydražitele a jeho partnera hrát klidně všechny typy závazků, aniž by do
toho soupeři cokoliv řekli.
Vysvětlete, že když
se v bridži vydražitel a jeho partner zastaví na nízkém závazku, je to
evidentně proto, že mají na lince malý počet bodů.
Občas se stane, že
protihráči konstatují, že mají více bodů než vydražitel a jeho partner: zkusí
tedy hrát sami a nabídnou závazek na vyšší úrovni.
Uveďte nyní pojem a
definici (velmi důležitou) nabídek; charakteristika nabídky: musí mít vzestupný
charakter.
Toto stoupání v bridži je dvojího typu:
stoupáme z jedné
úrovně na druhou: jedna linka řekne "2x", druhá "3y" (3.1);
postupujeme podle
hierarchie karet; uveďte sestupné stupně: bez trumfů, piky, srdce, kára, trefy
(3.2).
Použijte analogii se schodištěm a nakreslete
na tabuli následující schéma; upozorněte, že žáci mohou toto schéma najít v
dokumentu. Dobře vysvětlete, že karetní
barvy představují schody a že BT je úroveň, ze které můžeme přejít pouze na
vyšší patro (3.3):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S |
|
|
|
3.
patro |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
K |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P |
|
|
2.
patro |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T |
|
1.
patro |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nikdy
nemůžeme sestupovat: jestliže soupeři jsou
v srdcovém závazku a my chceme hrát závazek v trefech, musíme jít o jedno
patro výše ...
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 13A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 13B
HRA
- rozdání č. 13A
Soutěživá dražba
Závazek: 3 © Výnos:
Piková 3
|
ª - © K J 5 3 ¨ 9 8 6 5 2 § K Q 10 2 |
|
ª Q 9 3 © 8 7 2 ¨ K J 3 § 8 7 5 3 |
S Z V J |
ª K 10 8 6 4 2 © A ¨ A 10 7 § A 9 6 |
|
ª A J 7 5 © Q 10 9 6 4 ¨ Q 4 § J 4 |
|
Východ zahajuje a po konzultaci s kartičkou partnera může oznámit 2ª.
Nyní si Jih vyžádá kartičku od Severu (3.4) a když zjistí, že na lince
je 25 bodů, předraží na 3©.
Před sehráním tohoto rozdání požádejte Západ, aby přemýšlel nad svým
výnosem. Připomeňte mu, že jeho partner
oznámil závazek v pikách a že to ukazuje, že v nich má nejméně pět karet. Prosaďte tedy výnos pikové 3 (3.5).
Nechte pak hrát rozdání — které je obtížné.
Na konci hry se bez velkého naléhání vraťte k plánu sehrávky a ukažte,
že Jih měl ve skutečnosti k dispozici dva plány sehrávky:
1)
snapovat své
ztrátové piky trumfy ze stolu
nebo lépe:
2)
odhodit
ztrátové karty z ruky na vysoké trefy, které je možno vypracovat.
Nechte žáky, ať si uvědomí, že pro snapování piků je nutné, aby se Jih
pokaždé vrátil do ruky; to je pro něj obtížné, protože nemá dost propojení:
když přenechá zdvih soupeřům, ti mohou hrát trumfy, aby zabránili
snapování. Ukažte tedy, že hrát přes
trefy je jednodušší. Zeptejte se,
kterou trefovou kartu musí hrát Jih jako první (3.6).
Využijte tohoto příkladu a vysvětlete, že Východ má volnost v tom,
jestli přebije nebo "nechá projít" trefového kluka ..., a ukažte, že pokud Východ
přebije první tref, Jih přejde snadno na stůl, aby odehrál své tři vypracované zdvihy,
zatímco přebití až druhého trefu vydražiteli práci ztíží (3.7).
Když je rozdání vysvětleno, nechte ho rychle zahrát, ale tentokrát
Východem, se závazkem 2ª. Ukažte, že v
nejhorším případě ztratí dva trumfy, dva trefy a jedno káro (když neuhodne dámu),
a tak předveďte, že je možné, aby v jednom rozdání uhrála jedna linka nějaký
závazek v určité barvě a druhá linka vyšší závazek v jiné barvě (3.8).
Nakonec uzavřete tuto lekci vysvětlením, že zatímco počet honérových
bodů v rozdání je neměnný, počet rozlohových bodů se mění podle rozložení
karet: je proto docela možné, že v rozdání, jako je toto, je na lince
Východ-Západ 23 bodů pro závazek 2ª a 25 bodů na lince Jih-Sever pro závazek 3© (3.9).
3. Rady a doporučení
3.1 Když mluvíte o dražbě, nepoužívejte slovo
"hierarchie", ale spíše "klasifikace".
3.2 Nechte je, aby si klasifikaci barev
zapamatovali pomocí "magického" slova (díky němuž se všichni
bridžisté mezi sebou poznají ...) "bepisekate" (v originále
Sapécécaté [sapésekaté],
pozn. překl.), a řekněte jim, že od příští lekce toto slovo nahradí pozdrav
„Dobrý den“ (alespoň pro ty, kteří na to nezapomenou!).
3.3 Ukažte vztah mezi hodnocením piků/srdcí a
kár/trefů: ty první jsou dražší s 30 body za zdvih, ty druhé s 20 body
levnější; nade všemi na svém trůnu kralují beztrumfy.
3.4 Tím, kdo žádá kartičku od svého partnera, je
vždycky hráč situovaný nalevo od vydražitele.
3.5 Netrvejte moc na volbě 3, ale ukažte, že
nemůžeme vynášet dámu, která není nejvyšší kartou sledu.
3.6 A ještě malé opakování - honéry se hrají
nejdřív z kratší strany: to nemůže škodit.
3.7 Můžete se zeptat Jihu, jak může přejít na
stůl, když už nemá v ruce trefy. Musí
odpovědět, že jenom trumf může pomoci.
Využijte toho, abyste připomněli, že jsou případy, kdy se nemají trumfy
hrát ihned, protože slouží jako propojení na vysoké karty. Ale příliš to nezdůrazňujte: není to téma
této lekce.
3.8 Zdůrazněte tedy důležitost předražení: bylo by
hloupé nechat Východ-Západ hrát jejich 2ª, když můžeme na lince Sever-Jih získat devět zdvihů s
trumfy v srdcích (3.9).
3.9 Zeptejte se
tedy Východu, jestli má zájem hrát 3ª. Vysvětlete,
že může být v jeho zájmu nechat padnout svůj závazek, protože počet bodů, které
dá soupeři za jeden pád, je menší než počet bodů, které si soupeři zapíší, když
uhrají svůj závazek.