Pedagogický materiál č. 14
Propouštění
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
a) (3.1)
Vyslovte souhlas s odpovědí "4§" na
otázku 1.a, ale upřesněte, že nabídka nemusí být nejnižší možná: je možno říci
i 5,6 nebo 7 ...
b) Na
otázku 1.d neakceptujte jako správnou odpověď "1¨",
ale něco jako „34 nabídek, které
následují“
c) Na
otázku 2. pro hodnocení "60" neakceptujte "2©
nebo 2ª":
připomeňte, že v turnaji takové skóre neexistuje.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) (Pro
legraci:) Jakou nabídku můžeme vyslovit, když soupeř oznámil "7 BT"?
b) Můžeme
mít 24 RH-bodů, když soupeř má takový počet?
c) Kolik
kárových karet se doporučuje mít na lince, abychom mohli hrát 5¨
?
d) Máte
více honérových bodů než soupeř, který zahájil právě před vámi. Co chcete udělat? Kdy? Jak?
2. Probíraná lekce
V následujícím rozdání bude lepší
nechat žáky hrát a teoretický obsah lekce podat jako způsob hry, který by mohl
zabránit pádu ...
2.1 Rozdání
dne - rozdání č. 14A
2.2 Cvičné
rozdání - rozdání č. 14B
HRA
- rozdání č. 14A
Propouštění
Závazek: 3 BT Výnos:
Kárová 4
|
ª A 9 2 © K 9 6 5 ¨ 7 5 § K 9 3 2 |
|
ª 8 5 © J 8 4 3 ¨ Q 10 8 4 2 § 7 4 |
S Z V J |
ª J 10 7 6 © Q 10 2 ¨ K J 3 § A 6 5 |
|
ª K Q 4 3 © A 7 ¨ A 9 6 § Q J 10 8 |
|
Dražba:
Po zahájení Jihu a zjištění, že na lince není shoda v drahých barvách,
ale je na ní 26 honérových bodů, by neměl být problém nabídnout 3 BT; druhá
linka by neměla mít problém s výnosem čtvrté nejlepší karty v kárech (3.1)
(3.3).
Závazek neuhrají ani ti, kteří se rozhodli, že je nutné za každou cenu
vypracovat trefy; je třeba jim vysvětlit, že se nemýlili, ale zároveň jim
ukázat, že byli v nebezpečí výnosu do barvy, v níž je jejich linka velmi slabá.
Spolu s žáky rozpoznejte pravděpodobná dlouhá kára v ruce vynášejícího a
nechte je vydedukovat počet kár u protihráče napravo ...
Nyní vysvětlete, že vydražitel mohl získat jen jeden zdvih v kárech, a v
každém případě co nejpozději (3.2); po ukázce vytvořte závěr, který platí v
beztrumfové sehrávce: čím chudší jsme v barvě, na kterou soupeř útočí, tím více
odkládáme její převzetí ...
3. Rady a doporučení
3.1 Nezapomněli jste naše "heslo" pro
zahájení hodiny? Pokud ano, najděte ho
v předchozím dokumentu ...
3.2 Využijte toho k připomenutí principu výnosu
čtvrté shora.
3.3 Jestliže Vám nepoloží otázku „proč?“, položte
ji Vy; a než abyste na ni odpověděli, raději položte na stůl kárové karty a
předveďte, co se stane, když vydražitel dvakrát propustí a pak hned hraje
trefy: tento způsob je účinnější než ústní vysvětlení.
3.4 Můžete
využít tohoto rozdání k detailnímu rozboru toho, co dělá Východ po výnosu
čtvrté nejvyšší: nejdříve vysvětlete, že Východ musí zahrát svou nejvyšší
kartu, aby pomohl vypracovat barvu
svého partnera. Ukažte, že přidat 3 by
bylo samozřejmě katastrofické, ale vysvětlete také, proč by bylo stejně špatné
hrát kluka; nechte je, ať si představí následující rozložení kár (které
samozřejmě napíšete na tabuli):
|
¨ 7 5 |
|
¨ A 10 8 4 2 |
|
¨ K J 3 |
|
¨ Q 9 6 |
|
Poté, co byla přijata zásada hry
králem, zeptejte se žáků, co musí hrát potom.
Veďte je k tomu, aby pochopili, jak je
důležité pokračovat v kárech: obrana je věcí spolupráce a pro Východ většinou nemá smysl, aby se pouštěl do vypracovávání
své vlastní dlouhé barvy.
Teď přejděte k nejobtížnější části a
ukažte, že je třeba pokračovat klukem a ne 3, abychom barvu nezablokovali.
Zeptejte se svých žáků, jestli „jim to něco
nepřipomíná“, a srdečně blahopřejte těm, kteří si vzpomenou na hru honérů
z krátké strany.
Skončete tím, že zdůrazníte skutečnost,
že co je vhodné pro vydražitele, je vhodné i pro obranu: hrajeme stejnou hru, i
když pozice okolo stolu jsou odlišné.
Na tabuli napište "pravidla stylu":
Na třetí pozici
přidáváme nejvyšší kartu. Při hraní zpátky hrajeme honéry (neboť jsme
kratší strana)