Pedagogický materiál č. 16
Zbytečné
dražební stupně - Opakovaný impas
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Nejdříve je třeba blahopřát všem těm,
kteří podají jasný a úplný popis svého timingu poté, co zjistili, kde byly
problémy rozdání:
a) "zmizení"
ztrátového srdce vydražitele na páté vypracované káro,
b) riziko
přesnapování kár nalevo a proto nutnost snapovat vysokou kartou ...
Tak tedy správný timing: kárový král, 4
do esa, kárová 5 snapnutá trumfovým králem, trumf do 10, kárová 6 snapnutá trumfovým
esem, trumf do kluka; kárová 9 s odhozem srdcové 3, srdcový kluk snapnutý
posledním trumfem; odevzdáme jen jeden tref ... (3.1)
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Vysvětlete,
v čem spočívá vypracování ...
b) K
čemu může sloužit propuštění výnosu?
c) Proč
se to nedělá u závazku v barvě? (3.2)
2. Probíraná lekce
2.1 Vyzvěte žáky, aby si vzali
skórovací tabulky (mají je mít během lekce stále u sebe) a soustřeďte jejich
pozornost na:
a) pět
magických čísel,
b) "rovnost"
skórování u částečných i celoherních závazků; ukažte, že 1ª
+2 a 2ª
+1 přinášejí stejně jako 3ª
=; přiveďte je tedy k logickému závěru: je zbytečné zvedat stupeň závazku,
pokud nám to nic nepřinese (3.3).
Prozkoumáme tedy
znovu Tabulku závazků a nabídneme závazek na "nejnižším postačujícím
stupni" (3.4):
bez
trumfů:
jestliže zjistíme,
že linka nemá 25 honérových bodů nutných pro celou hru, zůstaneme na 1 BT; proč
se zavazovat ke 2, když udělat 1 s jedním nadzdvihem přinese totéž?
jestliže jsme v intervalu
25-32, zůstaneme na 3 BT: vynecháme tedy stupně 4 a 5 BT, které nepřinesou o
nic víc než 3 BT +1 nebo +2 (3.5);
v
barvě (drahé):
jestliže jsme pod 27
RH-body, je zbytečné nabízet výš než 1 v barvě ,
jestliže máme
alespoň 27 RH-bodů, ale méně než 33, rozumně zůstaneme na 4, tj. na celoherním
stupni (5 nic nepřinese).
Rozdání dne ilustruje princip opakovaného impasu:
2.2 Rozdání dne - rozdání č. 16A
2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 16B
HRA
- rozdání č. 16A
Opakovaný
impas
Závazek: 3 BT Výnos:
Trefová 6
|
ª K 7 5 2 © A 9 6 ¨ 6 5 4 2 § A 8 |
|
ª 10 9 © J 5 4 2 ¨ 10 9 § K J 7 6 3 |
S Z V J |
ª J 8 6 3 © Q 10 7 ¨ K 8 7 § Q 5 4 |
|
ª A Q 4 © K 8 3 ¨ A Q J 3 § 10 9 2 |
|
Dražba:
Jih: „zahajuji“; Sever: (4 - 3
- 4 - 2) a 11 honérových bodů.
Jih, který zahajuje, s 27 body na lince považuje za zbytečné nabízet 4
BT, u nichž je větší riziko pádu než u 3 BT ...
Výnos je trefová 6 (k vypracování).
Na závěr hry [nezapomeňte pochválit ty, kteří získali 10 zdvihů!
(3.6)] s nimi znovu spočítejte jisté zdvihy: jeden v
trefech, jeden v kárech, dva v srdcích, tři v pikách; zbývá: alespoň jeden v
kárech a jeden v pikách, je-li barva rozdělena 3-3.
Nechte žáky, ať zjistí, kde se v této hře nachází "klíč ke štěstí"; oceňte zjištění, že je to impas v kárech. Vysvětlete, že je nutné impas opakovat, když
uspěl. Ukažte, že jsou-li kára soupeřů
rozdělena 3-2, získáme v této barvě čtyři zdvihy.
Takže poté, co jsme propustili výnos (3.7) a vzali trefové pokračování
na stole, je třeba udělat první impas na kárového krále (3.8). Pokud je úspěšný, provedeme ho znovu po
návratu na stůl pomocí pikového krále nebo srdcového esa. Všichni dvakrát přiznali káro, poslední dvě
kára jsou vysoká a Východ musí dobře odhodit na poslední káro (3.9), aby
neodevzdal jedenáctý zdvih.
Na závěr nechte uhodnout podmínky pro opakování impasů: možnost
přecházet z jedné ruky do druhé (pro dnešek je to všechno).
3. Rady a doporučení
3.1 Mohli bychom se vsadit, že jen málo žáků najde
řešení, i s odkrytými kartami; řekněte jim, že je to normální, protože toto
rozdání bylo obtížné; jediné poučení, které z něj zdůrazníte, je nemít strach
snapovat vysokými kartami, když víme, že existuje riziko přesnapování ...
3.2 Abyste žáky přivedli ke správnému náhledu,
uveďte tento příklad:
- na stole: 6 5 4
- v ruce: A 7 2, výnos králem ...
3.3 Když pochopili, co rozumíte "rovností
skórování" na úrovni částečných závazků, musí najít stejnou rovnost pro
hry bez trumfů a v drahých barvách, ale ne v levných! (zeptejte se proč)
3.4 Dobrý žák musí uhodnout, proč musíme nabízet
závazky "na nejnižším postačujícím stupni"; ukažte, že hrát co
nejníže je pro částečné závazky velmi dobré ... pokud s tím ovšem soupeři
souhlasí.
3.5 Trvejte na této "bezpečnosti", kterou si vydražitel poskytuje tím, že
přijímá pouze 3 BT: jestli získá 4, tím lépe, když získá jen 3, přinejmenším
neztratil odměnu za hru.
3.6 Pokud je alespoň jeden hráč, který získal 11
zdvihů, vysvětlete mu, že udělal "top".
3.7 Tady to není k ničemu dobré, protože impas na
kárového krále je orientován proti držiteli délky v trefech, ale přece jen
vysvětlete svým žákům, že čas od času Východ vezme zdvih a ... vynese něco
jiného!!
3.8 Zeptejte se žáků, za jakých podmínek se
závazek uhraje, když je impas na kárového krále neúspěšný. Naveďte je na správnou odpověď tím, že jim
připomenete, že mají možnost ztratit čtyři zdvihy ... protože nehrají víc než 3
BT!
3.9 Můžete toho využít k připomenutí, že je vždy
nebezpečné odhazovat čtvrtou kartu v barvě, v níž má tichý hráč také čtyři karty
...