Pedagogický materiál č. 17
Ocenění
rizika
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Oprava
rozdání č. 1:
a) Správný
závazek je 6ª,
protože máme na lince shodu osmi karet a 2 rozlohové body.
b) Ztrátové
zdvihy:
v pikách: 0, ledaže
jsou čtyři piky v jedné ruce,
v srdcích: 1,
v kárech: 0,
v trefech: 1.
c) Šance
na výhru jsou:
buď ve vhodném
umístění srdcové dámy,
nebo ve vhodném
umístění trefového krále.
Jedna z těchto dvou podmínek je
dostačující.
d) Začínáme
tím, že vytrumfujeme a skončíme na stole.
e) Pokračujeme
trefovým klukem, kterého nepřebíjíme ...
Oprava
rozdání č. 2:
Jsme svědky pěkného boje mezi oběma
dvojicemi!
Sever zahajuje a na
základě kartičky Jihu ohlásí 1¨
(mají jen 25 bodů); Východ si vyžádá kartičku a když zjistí 24 bodů díky shodě
devíti srdcí, ohlásí 1©;
když je na řadě Sever, nabídne 2¨,
což nutí supeře dražit k 2©;
Sever má poslední slovo s 3¨,
na což už soupeři mohou jen pasovat
... uf!
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Které
skóre je lepší, za 3§
+1 nebo za 3ª
=?
b) Máte
na lince 28 honérových bodů bez shody
osmi v drahé barvě: jaký závazek budete hrát?
Proč?
c) V
čem spočívá opakovaný impas?
2. Probíraná lekce
2.1 Lekce má za cíl naučit Vaše žáky
"předražovat" a brát přitom na sebe rozumné riziko, prozatím pouze v dílčích závazcích. Pro tento účel se musíte vrátit k pojmu
skórování: ukažte, že může být dobré prohrát svůj závazek s jedním pádem,
jestliže soupeři nezískali svůj závazek, zvláště pokud jsme v první hře.
Nechte žáky, ať si uvědomí, že Tabulka
závazků, počínaje úrovní 1 a konče úrovní 3, postupuje po 2 bodech, a
připomeňte jim, že má jen jednu indikativní hodnotu.
Nakonec je seznamte s tím, že se vždy
vyplácí předražovat soupeře, když chybí pouze jeden bod vzhledem k tabulkovým
hodnotám. To je pojem malého rizika.
Zeptejte se jich, jestli je podle
jejich názoru možné vzít na sebe větší riziko a hlavně za jakých podmínek. Pochvalte ty, kteří objeví, že to můžeme
udělat v první hře, kdy dvakrát padnout je stále lepší než nechat soupeře uhrát
jejich závazek.
Nechte je tedy, ať si zapíší
následující princip:
v situaci malého rizika (o 1 bod méně, než je
v Tabulce závazků) předražíme
automaticky,
v situaci středního rizika (o 2 body méně, než je
v Tabulce závazků) předražujeme, jen když jsme v první hře.
Nechte je toto všechno aplikovat během
rozdání dne.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 17A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 17B
HRA
- rozdání č. 17A
Obrana:
princip rozumnosti
Závazek: 3¨ z Východu Výnos:
Srdcová dáma
nebo 3ª z Jihu Výnos:
Kárové eso
|
ª Q 10 9 3 © 10 8 6 2 ¨ K 8 3 § Q J |
|
ª K 7 6 © 7 5 4 ¨ A J 5 § 10 7 5 3 |
S Z V J |
ª 4 © A K 3 ¨ Q 10 9 7 6 4 § A 8 2 |
|
ª A J 8 5 2 © Q J 9 ¨ 2 § K 9 6 4 |
|
Sever je rozdávající a všichni jsou v první hře. Ověřte si, že dražba probíhá takto:
Východ zahajuje a zjišťuje, že jejich linka má 24 bodů pro kárové
trumfy. V souladu s předcházející lekcí
se Východ, který nemůže hrát celoherní závazek, spokojuje s 1¨.
Jih si spočítá, že jeho linka má pro pikové trumfy 23 bodů. Ani on nemůže dražit celou hru a předraží na
1ª.
Donuťte Východ oznámit 2¨, potom Jih 2ª. Od tohoto
okamžiku nechte dražbu probíhat, jak každý očekává ... a nechte rozdání odehrát
bez Vašeho zasahování, ať už je konečný závazek jakýkoliv. Potom přejděte k výsledkům.
V principu ti, kteří budou hrát závazek v pikách, snadno realizují 8
zdvihů, ale nic víc. Jestliže Jih
přesto všechno získal 9 zdvihů, je to proto, že Západ nedal kárové eso, když
Jih hrál kára proti králi stolu (3.1).
Zeptejte se tedy všech čtyř hráčů, jestli Západ mohl vědět, že Jih má
jen jedno káro. Pokud na to nepřijdou,
napovězte jim tím, že je požádáte, aby uvažovali nad dražbou: když se Východ
rozhodl hrát v kárech, znamená to, že má nejméně 9 kár na své lince. V hře je k dispozici pouze 13 kár a proto
Jih má pouze jedno! (3.2)
Ti, kteří na lince Východ-Západ uspěli, získali kárový závazek a museli
získat devět zdvihů ... pokud hráli dobře. Jih musel vynést dámu srdcovou
(3.3). Nechte je tedy spočítat ztrátové zdvihy Východu: jeden pik, jedno srdce,
dva trefy a král kárový, je-li "špatně umístěn". Máme dvě
možnosti, jak se jednoho ztrátového zdvihu zbavit: buďto uspět s impasem na
kárového krále, nebo odhodit jednu ze ztrátových karet na kartu vypracovanou na
stole. Pikový král by mohl sehrát tuto
roli, ale za jakých podmínek? Čekejte
na odpověď, dříve než se zeptáte, kdy musíme hrát piky, a pochvalte ty, kteří
řeknou, že je nutné hrát piky přede vším,
protože trumf je jediná barva, která umožňuje návrat na stůl pro pikového
krále.
Když už všichni pochopili, že rozdání umožňuje na lince Sever-Jih
realizovat osm zdvihů s pikovými trumfy a na lince Východ-Západ devět zdvihů s
károvými trumfy (3.4), vraťte se k postupu dražby.
Ukažte, že v první hře je pro Východ evidentní předražit 3¨ po 2ª, protože tím podstupuje jen malé riziko. Podtrhněte, že ve Jih ve stejné hře měl říci
3ª, riziko, které tím na sebe bere (2 body vzhledem k
Tabulce), je stále přijatelné. Říci 4¨ na Východě by naproti tomu nebylo uvážené (3.5).
Ukončete všechno porovnáním získaného skóre pro jednotlivé teoretické
závazky a podtrhněte, že Sever-Jih realizovali dobrou operaci, pokud nenechali
hrát 3¨, která jsou
úspěšná.
3. Rady a doporučení
3.1 To je samozřejmě možné, jen když Západ
nevynesl kárové eso ... Využijte toho k
připomenutí, že většinou je dobré vynášet v barvě své linky a že v barveném
závazku nevynášíme zpod esa. Jinak
řečeno, tento výnos kárového esa se vnutil!!
3.2 Netrvejte příliš na tomto prvním přiblížení se
k "výpočtu listu" vydražitele, stejně většina Vašich žáků dala eso
... prostě proto, že viděla krále na stole.
3.3 Vysvětlete, že výnos nejvyšší karty sledu má
většinou přednost před výnosem esa v barvě linky ... pro předvedení použijte
kára z rozdání a ukažte, že hra károvým esem vypracuje krále, který často
vydražiteli umožní užitečný odhoz.
3.4 Můžete své žáky nechat "mimochodem"
zapsat, že rozdání, ve kterých je možno získat závazek na obou linkách, jsou
ta, kde každá linka má hodně trumfů. To
využijete později ...
3.5 Naléhavě trvejte na nutnosti nevypadnout z
oblasti ‘malé riziko/střední riziko’, např. pod záminkou, že máme chuť hrát
závazek. Ukažte, že říci 4¨ je špatná operace, protože 4¨ padnou, stejně
jako padnou 3ª: vyměnili jsme soupeřův pád za svůj!