Pedagogický materiál č. 18
Karty
hrané v obraně
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
a) Využijte
tohoto příkladu a vraťte se k pojmu malé
riziko (- 1 bod) v soutěživé situaci.
Ověřte si, že všichni žáci správně spočítali 24 bodů na lince: pro
nabídku 3¨
po 2© tedy chybí 1 bod a předražení je
automatické, bez ohledu na stav hry. Na
druhé straně nám chybí tři body k tomu, abychom mohli říci 4¨
: to je zase vyloučeno, rovněž bez ohledu na stav hry (3.1).
b) Tentokrát,
s 23 body na lince, je jasné předražení na 2ª
... a normální je předražení na 3ª
v první hře ("střední" riziko).
Ukažte, že většinou to nebudeme muset dělat: soupeři v druhé hře často
nebudou mít na lince více než 23 bodů a nebudou mít tedy prostředky pro
předražení na 3©.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Jsme-li
v první hře, kolik pádů si můžeme dovolit, když soupeři draží dílčí závazek?
b) Stejná
otázka pro druhou hru.
c) Co
je to malé riziko?
2. Probíraná lekce
2.1 Lekce je zasvěcena, stejně jako
předchozí, hře v obraně. Budete se
muset zabývat dvěma obtížnými tématy:
1) karty, hrané hráčem na třetí pozici,
2) využití malých karet pro komunikaci
mezi partnery.
Je vyloučeno provést úvodní teoretický
výklad, proto přejděte hned k rozdání dne.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 18A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 18B
HRA
- rozdání č. 18A
Obrana: impas
na honéra tichého hráče
Závazek: 3 BT Výnos:
Piková 4
|
ª J 5 3 © Q 8 2 ¨ Q 8 3 § A J 8 5 |
|
ª K 8 7 4 © J 7 6 ¨ A 4 2 § 9 7 3 |
S Z V J |
ª Q 10 6 © A 9 5 4 3 ¨ 7 6 § 10 4 2 |
|
ª A 9 2 © K 10 ¨ K J 10 9 5 § K Q 6 |
|
Dražba:
Jih zahajuje a Sever předává: (3 - 3 - 3 - 4) a 10 honérových bodů.
Jih konstatuje chybějící shodu v drahých barvách, ale 26 honérových
bodů, a proto 3 BT... Výnos - čtvrtá
nejvyšší ...
Východ často položí dámu, protože ví, že třetí dává nejvyšší, a umožní
splnit závazek s jedním nadzdvihem ...
U stolů, kde to takto probíhá, překvapíte nemalé množství hráčů, když
jim řeknete, že proti určité (3.2) obraně je závazek nesplnitelný ...
Nenechte je o tom přemýšlet příliš dlouho, nemají ještě dost bridžových
znalostí na to, aby našli řešení; napovězte jim tím, že „závazek byl splněn v
prvním zdvihu“. Budete muset čelit
rozhořčení hráčů Východu, kteří jsou si vědomi, že splnili svůj úkol tím, že
přidali dámu. Uklidněte je tím, že se jich zeptáte ... co se bude dít:
když Jih nemá ani eso ani krále: 10 umožní získat zdvih stejně jako
dáma,
když Jih má eso nebo krále: 10 "vyžene" vysokého honéra Jihu a dáma bude vypracovaná. Zatímco dát dámu slouží jenom ... k tomu,
abychom si ji nechali vzít a umožnili Severu získat později jeden zdvih na
kluka.
Nechte je, ať si zapamatují, že přidání 10 umožní udělat impas na kluka stolu ... a můžete si být jisti, že bude
úspěšný! Modifikujte pravidlo o
nejsilnější kartě na třetí pozici a napište na tabuli:
„Na třetí pozici je třeba hrát nejsilnější užitečnou kartou.“ |
Vysvětlení tohoto rozdání
není ještě u konce, tolik toho v něm je.
Ti, kteří "intuitivně" přidali 10 (3.3), nejsou ještě u konce svého trápení.
Nejdříve Západ: když
Jih vzal první zdvih pikovým esem, musel vědět, že jeho partner má dámu. Když přebil výnos z ruky károvým esem, může
tedy pokračovat malým pikem, aby dáma nakonec neblokovala barvu (3.4). Východ opakuje pik, Západ položí krále a pak
poslední pik ... Co hraje potom?
Zeptejte se, co se
stalo u různých stolů ... a blahopřejte všem!
těm, kteří pokračovali srdcem ze Západu, aby umožnili inkasovat
partnerovo eso,
vydražitelům, kteří se postarali o to, aby nebyly odhozeny trefy tichého hráče, a kteří by uhráli svůj
závazek, pokud by Západ nenesl srdce.
Nyní se žáků zeptejte, jak mohl Západ vědět, že má pokračovat v srdcích.
Neschvalujte (příliš) odpovědi typu: protože trefové eso bylo na stole
..., ale povzbuďte ty, kteří si myslí „Východ mu to mohl říci“ (3.5).
Vysvětlete tedy techniku přímého
markování; ukažte, že mezi všemi malými kartami v srdcích a v trefech si
Východ může k odhozu vybrat kteroukoliv, aniž ho to cokoliv stojí, a že je
proto normální, chtít předat informaci partnerovi tím, že vybere k odhozu
určitou kartu spíše než nějakou jinou.
Poté vysvětlete, že předávaná zpráva závisí na výšce karty, a napište na
tabuli:
*
vysoká karta je žádost o odhozenou barvu (pozitivní marka),
*
nízká karta je zamítnutí odhozené barvy (negativní) (3.6).
3. Rady a doporučení
3.1 Dobrým žákům můžete položit tuto otázku: „co
myslíte, řeknou soupeři 3©
po 3¨?“.
Ukažte jim, že je
možno vydedukovat informace z vlastních karet:
- že linka
protihráčů má 20 honérových bodů a shodu devíti karet v srdcích,
- že mají alespoň 2
rozlohové body v kárech a 1 v trefech.
Východ-Západ mají
tedy nejméně 24 bodů, které jim umožní říci 3© zcela
jistě (stejně malé riziko jako pro Sever-Jih).
3.2 Netrestejte zbytečně své mladé chráněnce tím,
že jim budete vyprávět o "dobré obraně" jako v knihách.
3.3 S touto situací (nebo s podobnou) se mohou
Vaši žáci setkat ve volných rozdáních.
Tím lépe, budou-li si ji pamatovat!
3.4 Honéry vždycky nejdříve z krátké strany, ale
tady je to těžké rozeznat ...
3.5 Ti, kteří znají jiné karetní hry (belota,
taroky, ...), často používají slovo "marka". Nezapomeňte ho vysvětlit i ostatním.
3.6 V rozdání této lekce měl tedy Východ dvě
možnosti, jak ukázat svůj zájem o srdce:
- žádat o srdce
odhozem srdcové 9,
- odmítnout trefy
odhozem trefové 2.
Při této
příležitosti vysvětlete, že se často nemůžeme zbavit vysokých karet v barvě, o
kterou stojíme, a že odmítnutí jiné barvy je také zcela zřetelné.