Pedagogický materiál č. 19
Uvažování
v obraně
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
a) Pro
[1]
trvejte na tom, že je třeba přidat krále: na partnera se impas nedělá. Přibližte [3],
kde karta braná v impasu je vidět na stole.
Ukažte, že [4]
je kombinací dvou výjimek z pravidla "třetí dává nejvyšší": je třeba
přidat 10.
b) Toto
cvičení slouží k osvojení koncepce "pozitivní / negativní marka" a k
výběru správné karty. Pozor: v [1]
je obsažena jedna nová koncepce: pro pozitivní marku vybrat nejvyšší neužitečnou kartu (3.1).
Pomocí [4]
ukažte, že je občas nutné markovat malou
kartou, vyšší než ty ostatní, a že je třeba myslet i na obtíže, které
partner někdy má s tím, aby pochopil, co mu chceme sdělit.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
... Nezapomeňme na dražbu ...
Kolik bodů na lince
je třeba mít, abychom mohli předražit na 2ª,
jestliže soupeř oznámil 2©
a jsme v první hře?
Je pro nás ve druhé
hře zajímavé padnout jednou na 3ª,
jestliže soupeři v rozdání uhrají 3§ ?
... a vraťme se k obraně: jaké jsou dvě
výjimky z pravidla "na třetí pozici nejsilnější" ? (3.2)
2. Probíraná lekce
2.1 Dnes přistupujete k jednomu z
nejtěžších problémů bridžových začátečníků: jde o konstrukci uvažování v
obraně. Až do nynějška Vaši žáci,
stejně jako mnoho starších hráčů, podléhali představě, že jen tak sedí na boční
straně, a víceméně souhlasili s tím, že si svou nudu mohou zpestřovat
signalizací (výnos, výzva, přihazované karty).
Musíte je přesvědčit, že hrát v obraně je stejně zábavné jako být vydražitelem (3.3) a že i tam využijeme své
malé šedé buňky. Abyste toho dosáhli,
budete potřebovat pár minut na prezentaci, dříve než přejdete k rozdání dne.
Především připomeňte, že závazek
přijatý vydražitelem určuje i závazek
pro obranu. Takže když soupeři
hrají 3 BT, obránci musí splnit závazek pěti zdvihů (3.4). Vysvětlete, že pro splnění tohoto závazku
musí i obránci, podobně jako vydražitel,
vypracovat plán sehrávky: plán
obrany. Musí spočítat své jisté
zdvihy a objevit, ve které barvě mohou najít chybějící zdvih(y).
Nyní se zeptejte
svých žáků, jaká je podle jejich názoru největší obtíž s provedením těchto
výpočtů. Začínají být již více
obeznámeni s hrou a správná odpověď určitě přijde: nevíme, co má partner!
Výrazně projevte
svůj souhlas, ale také je upozorněte, že tato překážka je kompenzována výhledem
na polovinu soupeřových karet.
Chybějící důležité karty jsou buďto u partnera, nebo u vydražitele. Pomalu je přiveďte k tomu, aby pochopili, že
chtějí-li splnit svůj závazek, musí doufat,
že karty nezbytné pro pád jsou v listu jejich protějšku (3.5). Je čas dokreslit
toto všechno na konkrétním příkladu.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 19A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 19B
HRA
- rozdání č. 19A
Obrana: Hrát
na slabinu tichého hráče
Závazek: 4ª Výnos:
Srdcová dáma
|
ª K 10 3 © 8 5 ¨ A Q J 9 6 § 9 7 4 |
|
ª 4 2 © Q J 10 4 ¨ 7 4 3 § A Q 5 2 |
S Z V J |
ª 8 7 5 © A 9 6 3 ¨ 10 5 2 § J 10 8 |
|
ª A Q J 9 6 © K 7 2 ¨ K 8 § K 6 3 |
|
Dražba:
Jih zahajuje a přijímá tyto informace: (3 - 2 - 5 - 3) s 10 honérovými
body; sám si spočítá 16 honérových bodů, jeden rozlohový bod (kárový dubl) a
jeden rozlohový bod na stole (srdcový dubl), což je 28 bodů pro hru 4ª; dostane výnos srdcové dámy ...
Projdeme okolo každého stolu, abychom viděli, jakou kartu dá Východ na
tento výnos, a bez velkého překvapení konstatujeme, že je tam mnohokrát 3
(3.6); vydražitel vezme králem a spokojeně získá jedenáct zdvihů ...
Při bilancování bychom měli jemně požádat vydražitele, aby poděkovali
svým soupeřům, že jim věnovali neuhratelný závazek ! ...
Převezmeme zdvih srdcovým esem Východu a necháme je přemýšlet, počínaje:
tím, co vědí: srdcový král je na Jihu,
tím, co vidí: dlouhá řada kár, která nevěští nic dobrého ...
A to je okamžik pro aplikaci principů rozvinutých v prezentaci.
Položte jim tyto otázky:
1)
Jaký je závazek
linky Východ-Západ: čtyři zdvihy, protože Jih smí ztratit tři.
2)
Kolik má Východ
jistých zdvihů: jeden, srdcové eso, který právě získal! Chybí nám tedy ještě tři. Kde je můžeme najít?
ne v srdcích: Jih má krále, to víme, a na stole může snapovat ostatní
srdce (3.7)
ani v kárech ne: na stole chybí jen král. Jestli ho Jih nemá, může uspět
s impasem.
Zůstávají tedy piky a trefy: jestli Jih musí dát jeden trumf, tím lépe,
ale Východ nemůže nic dělat ani pro, ani proti tomu. Z toho vyjdeme a necháme
odhadovat, jaký bude správný výnos (3.8), vezmeme-li v úvahu, že:
už nezískáme zdvih z listu Východu,
partner Západ hraje po
vydražiteli.
Se všemi těmito nápovědami musíme mezi stoly uslyšet „Trefy“ ... Teď je nutné se zeptat, v co doufáme u
partnera a kterou kartou tedy musíme začít na Východě (3.9).
Nabízí se tedy tento princip dne:
Když sedíme za tichým hráčem, je pro vypracování
chybějících zdvihů
většinou nutné hrát do jeho slabiny.
3. Rady a doporučení
3.1 Totéž pro cvičení (3): upřesníte, že hrát 10
jako marku zatajuje kluka, a necháte
je přemýšlet o podobnosti s výnosem ...
3.2 Správná odpověď by měla připomínat něco jako:
„když
máme více ekvivalentních karet (nebo sousedních karet), hrajeme tu nejmenší“,
„když
můžeme vzít kartu tichého hráče impasem, přidáme nejmenší kartu vidličky“.
3.3 Naštěstí je to tak: připomeňte jim, že v
bridži budou hrát v průměru dvakrát častěji v obraně než jako hlavní hráči ...
3.4 Tento závazek se rovná počtu zdvihů, které
může vydražitel ztratit, plus jeden:
pád!
3.5 Toto všechno je již dost abstraktní a dost
komplikované ... počkejte chvíli, než jim vysvětlíte, že navíc tyto hypotézy musí být kompatibilní s dražbou ... pro tuto
chvíli je lepší, když Vaši žáci budou formovat bláznivé hypotézy, než žádné!
3.6 Je třeba se zeptat, proč se muselo hrát eso, a
neakceptovat jako správnou odpověď typu: „protože
díky vynesené kartě víme, že král je u vydražitele, a protože nevíme, kolik
karet ho doprovází“.
3.7 Trochu frustrující analýza, ale prozatím zcela
přesvědčivá ...
3.8 Nicméně upřesníme, že správný výnos možná
neexistuje a že vydražitelův závazek je neporazitelný.
3.9 Několik málo rozvážných Vám řekne, že partner
možná má eso, krále a dámu trefovou ... ale vždycky se najde nějaký soucitný
kamarád, který řekne, že výnos měl být proveden v této barvě ... Musíme je nechat vydedukovat jediný příznivý
případ a kartu protiútoku — kluka — protože garantuje 10.