Pedagogický materiál č. 21
Propouštění
v obraně
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
1 - a)
Ukažte rovnocennost s postavením:
A
J 10 |
|
5 4 2 |
b) Dvojitý expas: stejný princip jako:
A
Q 10 |
|
5 4 3 |
nejdřív nízká karta proti
klukovi; jsou-li eso a dáma umístěny, získáme dva zdvihy.
c)
Pozor: jasně ukažte, že se nejedná o dvojitý impas, ale o
opakovaný impas proti dámě. Umístění
esa nemá žádný význam.
d)
Velmi obtížné! Získáme jeden zdvih,
když hrajeme malou proti 10, potom malou proti dámě, a doufáme, že vysoký honér
a kluk jsou umístěny před nimi. Ve
skutečnosti nemůžeme mluvit o dvojitém impasu, protože nám chybí tři honéry.
2 - Toto
cvičení patří mezi nejtěžší, která Vaši žáci měli vyřešit, protože vyžaduje
jejich "tvůrčí" představivost.
Dejte si tu práci a ověřte odpovědi každého žáka. Najdete velmi málo přesných odpovědí;
vysvětlete, proč navržené řešení není dvojitý impas. Jestliže nikdo nenašel
uspokojující dvojitý impas, navrhněte jim:
A
4 3 |
|
J 10 5 2 |
(dva zdvihy)
Ukažte, že
když hrajeme esem a pak dvakrát malou proti kluk-10, získáme zdvih pokaždé,
když má Východ krále nebo dámu.
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
Oprava cvičení musela být dlouhá;
položte jim jedinou otázku:
Jaké jsou nutné podmínky
pro úspěšnost dvojitého impasu?
2. Probíraná lekce
2.1
Zabývá se znovu obranou; není nutné ještě čekat na sehrávku rozdání.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 21A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 21B
HRA - rozdání
č. 21A
Propouštění v
obraně
Závazek: 3 BT Výnos:
Piková 6
|
ª 8 3 © 9 6 4 ¨ K Q J 9 6 2 § 7 2 |
|
ª K 10 7 6 4 © J 8 7 ¨ 10 5 3 § 10 5 |
S Z V J |
ª J 9 2 © Q 10 5 3 ¨ A 8 § K J 9 4 |
|
ª A Q 5 © A K 2 ¨ 7 4 § A Q 8 6 3 |
|
Dražba:
Jih zahajuje a když zjistí, že Sever má 6 bodů a pěknou barvu se šesti
kartami, neváhá s nabídkou 3 BT, tím spíš, že linka má 25 honérových bodů. Vydražitel vezme výnos dámou a vynese
károvou 7 proti klukovi na stole; uhodli jsme, co se bude dít, když z Východu
přijde eso kvůli rychlému vrácení piků: jedenáct zdvihů, pokud má vydražitel
odvahu na provedení impasu v trefech (3.1) ...
V okamžiku "zkoušky svědomí" je nutné, aby hráči na Východě sami našli způsob, kterým
měli porazit tento závazek (3.2) ...: propustit károvou 7, což skončí dvěma
pády místo jednoho nebo dvou nadzdvihů ... (3.3).
Nebude těžké vysvětlit dnešní princip:
Propouštění v obraně má za cíl
přerušit komunikaci mezi vydražitelem a tichým hráčem.
Ukažte pomocí příkladu
na tabuli, že je možné propustit dvakrát:
|
¨ K Q J 9 4 |
|
¨ 10 3 |
|
¨ A 7 5 |
|
¨
8 6 2 |
|
Jih hraje károvou 2 a přijde 3, kluk a 5.
Pak hraje ze stolu krále: když Východ přebije, Jih má ještě káro pro komunikaci. Je tedy nutné dát ještě malou (7) a převzít až třetí kolo (3.5).
Předtím, než přejdete k druhému rozdání dne (21B), zeptejte se žáků,
jestli by propouštění bylo účinné, kdyby byl na Severu srdcový král místo
9. Musí odpovědět, že ne, protože Jih
může přejít na svá kára pomocí srdcového krále. Přerušovat komunikaci protihráčů v určité barvě je opravdu
účinné, jen když spolu nekomunikují v jiných barvách! (3.6)
3. Rady a doporučení
3.1 Skutečně ověnčete toho nebo ty, kteří
neriskovali, aby ukázali, že když nám soupeř věnuje dárek v podobě
neuhratelného závazku, nepostavíme se do situace, v níž můžeme prohrát.
3.2 Dobrý žák Vám namítne, že vydražitel možná má
třetí káro a že propouštění není k ničemu: můžete jenom pochválit tuto
předvídavost, ale vysvětlete, že tady to byla jediná šance, jak vybojovat tento
závazek.
3.3 Přece jenom požádejte vydražitele, aby
přemýšleli nad tím, co by dělali, kdyby Východ měl ducha a nevzal by kárového
kluka (nebo co dělali, pokud to byla situace na jejich stole). Musí Vám odpovědět, že už nemohou doufat v
kára (3.4) a že tedy musí hledat své štěstí jinde. Kde ale? Samozřejmě v
trefech: poté, co udělá impas na trefového krále, a poté, co zjistí rozložení
barvy 3 - 3, Jih může počítat svých devět zdvihů: čtyři trefy, dva piky a dvě
srdce ... a jedno káro! Nahlas a silně
blahopřejte tomu, kdo nalezl řešení ... a upozorněte, že to v tomto rozdání
nefunguje, protože trefy jsou tady rozděleny 4 - 2.
3.4 Trvejte na důvodu, kvůli kterému už není v
kárech naděje: protože stůl ztratil "externí" vstup a protože
vydražitel už nemá v ruce kára, aby mohl přejít na kára stolu.
3.5 I tady Vám může Váš mimořádně bdělý žák
namítnout, že dvojnásobné propuštění může stát jeden zdvih, pokud měl
vydražitel na začátku jen dvě karty v kárech.
Na to můžete odpovědět, že:
1)
je lepší dát vydražiteli jeden zdvih a ne tři ...
2)
bylo by třeba najít způsob, jak Západ řekne partnerovi, kolik má kár. Možná takový způsob nakonec i existuje ?!
3.6 Přece jenom pro vaše dobré žáky dodejte, že přinutit
vydražitele, aby "použil" externí komunikaci, nemusí být nutně špatné
...