Pedagogický materiál č. 21

Propouštění v obraně

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

1 -     a) Ukažte rovnocennost s postavením:

A J 10

 

5 4 2

b) Dvojitý expas: stejný princip jako:

A Q 10

 

5 4 3

nejdřív nízká karta proti klukovi; jsou-li eso a dáma umístěny, získáme dva zdvihy.

c) Pozor: jasně ukažte, že se nejedná o dvojitý impas, ale o opakovaný impas proti dámě.  Umístění esa nemá žádný význam.

d) Velmi obtížné!  Získáme jeden zdvih, když hrajeme malou proti 10, potom malou proti dámě, a doufáme, že vysoký honér a kluk jsou umístěny před nimi.  Ve skutečnosti nemůžeme mluvit o dvojitém impasu, protože nám chybí tři honéry.

2 -     Toto cvičení patří mezi nejtěžší, která Vaši žáci měli vyřešit, protože vyžaduje jejich "tvůrčí" představivost.  Dejte si tu práci a ověřte odpovědi každého žáka.  Najdete velmi málo přesných odpovědí; vysvětlete, proč navržené řešení není dvojitý impas. Jestliže nikdo nenašel uspokojující dvojitý impas, navrhněte jim:

A 4 3

 

J 10 5 2

(dva zdvihy)

Ukažte, že když hrajeme esem a pak dvakrát malou proti kluk-10, získáme zdvih pokaždé, když má Východ krále nebo dámu.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

Oprava cvičení musela být dlouhá; položte jim jedinou otázku:

Jaké jsou nutné podmínky pro úspěšnost dvojitého impasu?

2. Probíraná lekce

2.1 Zabývá se znovu obranou; není nutné ještě čekat na sehrávku rozdání.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 21A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 21B

 
HRA - rozdání č. 21A

Propouštění v obraně

Závazek:  3 BT                                           Výnos: Piková 6

 

 

ª  8 3

©  9 6 4

¨  K Q J 9 6 2

§  7 2

 

 

ª  K 10 7 6 4

©  J 8 7

¨  10 5 3

§  10 5

S

Z     V

J

ª  J 9 2

©  Q 10 5 3

¨  A 8

§  K J 9 4

 

 

ª  A Q 5

©  A K 2

¨  7 4

§  A Q 8 6 3

 

 

Dražba:

Jih zahajuje a když zjistí, že Sever má 6 bodů a pěknou barvu se šesti kartami, neváhá s nabídkou 3 BT, tím spíš, že linka má 25 honérových bodů.  Vydražitel vezme výnos dámou a vynese károvou 7 proti klukovi na stole; uhodli jsme, co se bude dít, když z Východu přijde eso kvůli rychlému vrácení piků: jedenáct zdvihů, pokud má vydražitel odvahu na provedení impasu v trefech (3.1) ...

V okamžiku "zkoušky svědomí" je nutné, aby hráči na Východě sami našli způsob, kterým měli porazit tento závazek (3.2) ...: propustit károvou 7, což skončí dvěma pády místo jednoho nebo dvou nadzdvihů ... (3.3).

Nebude těžké vysvětlit dnešní princip:

Propouštění v obraně má za cíl
přerušit komunikaci mezi vydražitelem a tichým hráčem.

Ukažte pomocí příkladu na tabuli, že je možné propustit dvakrát:

 

¨  K Q J 9 4

 

¨  10 3

 

¨  A 7 5

 

¨  8 6 2

 

Jih hraje károvou 2 a přijde 3, kluk a 5.

Pak hraje ze stolu krále: když Východ přebije, Jih má ještě káro pro komunikaci.  Je tedy nutné dát ještě malou (7) a převzít až třetí kolo (3.5).

Předtím, než přejdete k druhému rozdání dne (21B), zeptejte se žáků, jestli by propouštění bylo účinné, kdyby byl na Severu srdcový král místo 9.  Musí odpovědět, že ne, protože Jih může přejít na svá kára pomocí srdcového krále.  Přerušovat komunikaci protihráčů v určité barvě je opravdu účinné, jen když spolu nekomunikují v jiných barvách! (3.6)

3. Rady a doporučení

3.1 Skutečně ověnčete toho nebo ty, kteří neriskovali, aby ukázali, že když nám soupeř věnuje dárek v podobě neuhratelného závazku, nepostavíme se do situace, v níž můžeme prohrát.

3.2 Dobrý žák Vám namítne, že vydražitel možná má třetí káro a že propouštění není k ničemu: můžete jenom pochválit tuto předvídavost, ale vysvětlete, že tady to byla jediná šance, jak vybojovat tento závazek.

3.3 Přece jenom požádejte vydražitele, aby přemýšleli nad tím, co by dělali, kdyby Východ měl ducha a nevzal by kárového kluka (nebo co dělali, pokud to byla situace na jejich stole).  Musí Vám odpovědět, že už nemohou doufat v kára (3.4) a že tedy musí hledat své štěstí jinde.  Kde ale?  Samozřejmě v trefech: poté, co udělá impas na trefového krále, a poté, co zjistí rozložení barvy 3 - 3, Jih může počítat svých devět zdvihů: čtyři trefy, dva piky a dvě srdce ... a jedno káro!  Nahlas a silně blahopřejte tomu, kdo nalezl řešení ... a upozorněte, že to v tomto rozdání nefunguje, protože trefy jsou tady rozděleny 4 - 2.

3.4 Trvejte na důvodu, kvůli kterému už není v kárech naděje: protože stůl ztratil "externí" vstup a protože vydražitel už nemá v ruce kára, aby mohl přejít na kára stolu.

3.5 I tady Vám může Váš mimořádně bdělý žák namítnout, že dvojnásobné propuštění může stát jeden zdvih, pokud měl vydražitel na začátku jen dvě karty v kárech.  Na to můžete odpovědět, že:

1) je lepší dát vydražiteli jeden zdvih a ne tři ...

2) bylo by třeba najít způsob, jak Západ řekne partnerovi, kolik má kár.  Možná takový způsob nakonec i existuje ?!

3.6 Přece jenom pro vaše dobré žáky dodejte, že přinutit vydražitele, aby "použil" externí komunikaci, nemusí být nutně špatné ...