Pedagogický materiál č. 22

Obětní dražba - Trestné kontra

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Ověřte, že Vaši žáci hráli 3 BT z jihu a výnos byl srdcovým klukem.  Při této příležitosti jim připomeňte, že máme-li dvě barvy se čtyřmi kartami, je třeba dát přednost té z nich, která obsahuje sled.

Partie musí probíhat takto: vydražitel přidá malou ze stolu, aby se pokusil uhrát svou dámu (3.1).  Východ musí vzít králem a pokračovat v srdcích.  Ukažte, že to sleduje dva cíle:

*   vypracovat partnerovu barvu

*   odstranit "vstup" na stůl a zabránit tak Jihu v odehrání trefů.

Jih vezme srdcovým esem, vrátí se do ruky k pikovému esu a musí hrát impas na trefového krále pomocí výnosu 10.  To je důležitý okamžik rozdání: trvejte na tom, že Východ může jednou propustit, aniž by mu to přineslo problémy, ... a že přeruší komunikaci vydražitele, který tak získá maximálně dva trefové zdvihy (3.2).

Neztraťte v zákrutech analýz konec partie; upřesněte jen, že Jih je limitován osmi zdvihy (3 piky, 2 srdce, 1 káro a 2 trefy).

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Čemu slouží propouštění v obraně?

b)      Za jakých podmínek je to opravdu užitečné?

c)      Jak můžeme odhozením karty požádat partnera, aby vynesl v určité barvě?

2. Probíraná lekce

2.1 Dnes zavedete poslední modifikaci pravidel hry: tu, která umožňuje předražovat při "obraně" proti celohernímu závazku nebo slemu vydraženému protivníkem.  Samozřejmě, abychom zamezili tomu, že by se takto bránilo vždycky, je nutné zavést i trestné kontra a hovořit o pravidlech předražování útočící linky (3.3).  Teoretický obsah této lekce je tedy zároveň důležitý a těžký.  Dejte si dost času na jeho vysvětlení.  Pro jednou bude sehrání rozdání dne až druhořadé ...

Lekci začněte připomenutím hodnoty první a druhé celé hry; zeptejte se svých žáků, kolikrát může padnout linka, která předraží celoherní závazek, aby na tom vydělala, v závislosti na stavu her.  Abyste jim pomohli, napište tuto tabulku (3.4):

 

hra

pád

první hra

420

50

druhá hra

620

100

Nechte je tedy spočítat, že bychom si v první hře mohli dovolit 8 nebo 12 pádů (!!) podle toho, ve které hře jsou soupeři, a podobně 4 nebo 6 pádů (což je stále hodně) ve druhé hře.

Nechte je, aby si uvědomili, že mít právo takovým způsobem předražovat, by učinilo hru nemožnou: vysvětlete tedy, že existuje další sazebník pádů, přizpůsobený těmto situacím.  Pro jeho použití je nutné, aby dražitel, který vydražil celoherní závazek s cílem ho uhrát (3.5), kontroval obětní závazek soupeřů.  Uveďte tedy detailní "ocenění" kontrovaných pádů.

 

druhá hra

první hra

1 pád

200

100

2 pády

500

300

3 pády

800

500

4 pády

1100

800

Což můžete shrnout takto:

*   první kontrovaný pád stojí v první hře 100 bodů, ve druhé 200 bodů;

*   každý další kontrovaný pád stojí ve druhé hře 300 bodů;

*   druhý a třetí kontrovaný pád v první hře stojí 200 bodů, každý další 300 bodů.

Přibližte nyní ceny kontrovaných pádů v první, resp. druhé hře, a hodnotu různých her pomocí dvou malých tabulek:

I - Linka, která draží celoherní závazek, je v první hře:

Její závazek má cenu asi:

Pád stojí:

 

 

 

 

 

400

 

 

1. hra

2. hra

 

 

- 1

100

200

 

 

- 2

300

500

 

 

- 3

500

800

 

 

- 4

800

1100

V první hře jsou výhodné 2 kontrované pády, ve druhé hře jen jeden.

II - Linka, která draží celoherní závazek, je ve druhé hře:

Její závazek má cenu asi:

 

 

 

 

 

 

600

 

(pády stojí stejně)

V tomto případě se v první hře vyplatí 3 kontrované pády a ve druhé hře 2.  Samozřejmě za podmínky, že soupeř uhraje závazek, který vydražil!! (3.6)

Jakmile Vaši žáci pochopili mechanismus "oběti", můžete jim vysvětlit Pravidla soutěžní dražby v Minibridži:

1)      Když jedna z linek sama od sebe nabídne celoherní závazek, druhá linka si nadále předává obvyklé informace (3.7)

2)      Když hráč "v obraně" objeví shodu na své lince, a pouze v tomto případě, vyhodnotí závazek, který by mu Tabulka závazků umožnila nabídnout, kdyby soupeři ještě nedražili.  Spočítá chybějící zdvihy na stupni, na němž má nyní dražit, a bere v úvahu, že toto bude počet kontrovaných pádů.

3)      Vyhodnotí cenu předpokládaných pádů a porovná ji s hodnotou závazku soupeřů.

4)      Když je cena pádů vyšší než hodnota hry soupeřů, nemá právo předražit.

5)      Ale pokud je tomu naopak, musí "bránit" (3.8).

6)      V tomto případě má slovo opět dražitel útočící linky:

*   když mu počet jejich bodů dovoluje dražit na vyšším stupni, udělá to: byl k tomu "donucen".  V tomto případě dražba pokračuje a bránící linka má nadále právo předražovat (3.9)

*   když ne, kontruje, čímž je dražba ukončena (3.10).

Tato procedura se bude Vašim žákům zdát extrémně komplikovaná.  Dokreslete ji ihned konkrétním případem:

- Sever je rozdávající; deklaruje závazek 4©, v první hře.

- Slovo se vrátí Východu, který objeví shodu devíti karet v kárech a 25 bodů na jejich lince.  Jsou v první hře.  Díky této síle může doufat v uhrání 3¨; po 4© musí ale říci 5¨, chybí mu tedy 2 zdvihy.  Ale dva kontrované pády v první hře stojí 300 bodů, zatímco hra 4© přináší lince Sever-Jih 620 bodů.  Musí tedy bránit pomocí 5¨.

- Sever ještě může hovořit.  Má-li jeho linka jenom 27 až 29 bodů, nemůže riskovat a předražit na 5©, a musí kontrovat.  Má-li jeho linka 30 až 32 bodů, draží 5© (3.11).

- Po 5© provede Východ stejný výpočet a uvědomí si, že musí počítat s jedním pádem navíc proti předchozímu kolu dražby. Nicméně i tak mu to umožní nabídnout 6¨ (riskuje 500 proti 650), která může Sever pouze kontrovat.  Uf!!!

Rychle přejděte na rozdání dne.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 22A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 22B


HRA - rozdání č. 22A

Obrana: zabránit snapování

Závazek:  5¨x                                                           Výnos: Trefový král

 

 

ª  Q 10 3

©  4

¨  K Q 10 3

§  10 8 5 3 2

 

 

ª  A J 8 6 2

©  A 9 7 2

¨  -

§  K Q J 6

S

Z       V

J

ª  K 9 5 4

©  K J 6 5

¨  8 6 4

§  9 7

 

 

ª  7

©  Q 10 8 3

¨  A J 9 7 5 2

§  A 4

 

 

Dražba:

Nechte své žáky dražit až do konce a ... vstupte do toho až před sehrávkou, abyste si ověřili, že dražba probíhala asi takto:

- Východ rozdává a pasuje; Západ zahajuje a napočítá na své lince 25 bodů; proto nabídne závazek 4ª.

- Sever si vezme kartičku od svého partnera, zjistí shodu v kárech (10 karet) a spočítá 25 bodů na lince.  Může proto doufat v realizaci 9 zdvihů, což je o 2 méně než je potřeba pro závazek 5¨.  Protože je v první hře, obětování se na 5¨ ho bude stát 300 bodů, což je skvělá operace proti hře na druhé lince a tedy 620 bodům.

Sever tedy musí nechat svého partnera hrát 5¨.

- Západ může ještě mluvit: s pouhými 27 body nemá šanci realizovat 5ª; proto kontruje.

Nechte vynést trefového krále a sehrát partii: výsledek bude mezi 1 a 3 pády.  Netrvejte příliš na způsobu hry "co nejlépe", ale přece jen podtrhněte, že v zájmu Jihu je realizovat na stole co nejvíce snapů v srdcích a že tedy musí "otevřít" snapování co nejdříve, zatímco zájmem obránců je mu v tom zabránit, což musí přinutit Východ hrát trumfy co nejrychleji a co nejčastěji (3.12).

Ať si Sever/Jih spočítají své "ztracené" body a nechte rychle Východ sehrát závazek 4ª; musí jej uhrát dosti snadno proti jakémukoliv výnosu (3.13).

Zeptejte se pak svých žáků, jestli by dražba byla stejná při obráceném stavu her; nechte je, ať si ověří, že by počty bodů byly pro takovou oběť nepříznivé ...

Jestli Vám zbude čas, nechte hrát rozdání č. 22B.


3. Rady a doporučení

3.1  S dobrými žáky ukažte, že přidání nízké karty zajistí v této barvě dva zdvihy.

3.2  Můžete zmínit ten fakt, že propuštění je v jejich zájmu ... aniž by ukázali vydražiteli, že mají problém!  Ten pak udělá bezpochyby znovu trefový impas a získá pouze jeden zdvih v této barvě.

3.3  Tato pravidla jsou v zásadě automatického charakteru.  Žáci tedy nemají za úkol se naučit posuzovat soutěživé situace.

3.4  Úvaha je předvedena na základě hry soupeřů.  Je samozřejmě možné ji aplikovat i na úrovni slemu, ale vzácněji; na druhé straně, počty jsou složitější.

3.5  Přesnější formulace pravidla spočívá v tom, že nedovolí kontrovat, když má "útočící" linka převahu v honérových bodech.

3.6  Tady ještě, prozatím, v žádném případě nedovolte žákům, aby hodnotili svůj obranný potenciál a aby se svobodně rozhodovali, mají-li se bránit nebo ne, na základě pocitu, že mají šanci na úspěch opačného závazku.

3.7  Tato komunikace pomocí kartiček může být v předcházejících lekcích zakázána, pokud linka, která dražila první, nabízí celoherní závazek.

3.8  Velmi dobrým žákům můžeme ponechat určitou velmi malou možnost manévrování v případě, že předpokládaný pád je velmi drahý vzhledem k dosaženému závazku.  Můžeme jim například vysvětlit, že když soupeř vydraží závazek za 620 bodů a když předražení bude v průměru stát 300 bodů, není dobré předražovat, pokud odhadujeme, že soupeř svou hru uhraje ve třech případech ze čtyř.

3.9  V tomto případě dělá obránce stejné výpočty rentability.  Pokud se rozhodne předražit, slovo se vrací druhé lince, která může znovu předražit nebo kontrovat.  A tak dále!!

3.10  Můžeme nechat podnikavé žáky, aby těžili z "malého rizika" (-1 bod vzhledem k Tabulce závazků), pokud mají alespoň devět trumfů.

3.11  Můžete své žáky upozornit, že v reálném životě útočící linka má možnost předražit, pouze když nabídla hru v drahé barvě.  V levné barvě ve skutečnosti je předražení už na úrovni slemu, který by byl nabízen přímo.

3.12  ... i když kompletní analýza ukáže, Jih může uniknout s jedním pádem tak, že bude hned znovu hrát trefy a vypracuje pátý tref na odhození ztrátového srdce.

3.13  Nejjednodušší je vynést singl v srdcích, lepší než nejvyšší karta kárového sledu.  Západ přidá malou ze stolu a vezme 10 Jihu esem.  Odevzdá tedy jen jeden tref, jedno srdce a jeden pik.