Pedagogický materiál č. 22
Obětní
dražba - Trestné kontra
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
Ověřte, že
Vaši žáci hráli 3 BT z jihu a výnos byl srdcovým klukem. Při této příležitosti jim připomeňte, že máme-li
dvě barvy se čtyřmi kartami, je třeba dát přednost té z nich, která obsahuje
sled.
Partie musí
probíhat takto: vydražitel přidá malou ze stolu, aby se pokusil uhrát svou dámu
(3.1). Východ musí vzít králem a
pokračovat v srdcích. Ukažte, že to sleduje
dva cíle:
vypracovat
partnerovu barvu
odstranit
"vstup" na stůl a zabránit tak Jihu v odehrání trefů.
Jih vezme
srdcovým esem, vrátí se do ruky k pikovému esu a musí hrát impas na trefového
krále pomocí výnosu 10. To je důležitý
okamžik rozdání: trvejte na tom, že Východ může jednou propustit, aniž by mu to
přineslo problémy, ... a že přeruší komunikaci vydražitele, který tak získá
maximálně dva trefové zdvihy (3.2).
Neztraťte v
zákrutech analýz konec partie; upřesněte jen, že Jih je limitován osmi zdvihy
(3 piky, 2 srdce, 1 káro a 2 trefy).
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Čemu
slouží propouštění v obraně?
b) Za
jakých podmínek je to opravdu užitečné?
c) Jak
můžeme odhozením karty požádat partnera, aby vynesl v určité barvě?
2. Probíraná lekce
2.1 Dnes zavedete poslední modifikaci
pravidel hry: tu, která umožňuje předražovat při "obraně" proti
celohernímu závazku nebo slemu vydraženému protivníkem. Samozřejmě, abychom zamezili tomu, že by se
takto bránilo vždycky, je nutné zavést i trestné kontra a hovořit o pravidlech
předražování útočící linky (3.3).
Teoretický obsah této lekce je tedy zároveň důležitý a těžký. Dejte si dost času na jeho vysvětlení. Pro jednou bude sehrání rozdání dne až
druhořadé ...
Lekci začněte připomenutím hodnoty první a druhé
celé hry; zeptejte se svých žáků, kolikrát může padnout linka, která předraží
celoherní závazek, aby na tom vydělala, v závislosti na stavu her. Abyste jim pomohli, napište tuto tabulku
(3.4):
|
hra |
pád |
první hra |
420 |
50 |
druhá hra |
620 |
100 |
Nechte je tedy
spočítat, že bychom si v první hře mohli dovolit 8 nebo 12 pádů (!!) podle
toho, ve které hře jsou soupeři, a podobně 4 nebo 6 pádů (což je stále hodně)
ve druhé hře.
Nechte je, aby si uvědomili, že mít právo takovým
způsobem předražovat, by učinilo hru nemožnou:
vysvětlete tedy, že existuje další sazebník pádů, přizpůsobený těmto
situacím. Pro jeho použití je nutné,
aby dražitel, který vydražil celoherní závazek s cílem ho uhrát (3.5), kontroval obětní závazek
soupeřů. Uveďte tedy detailní
"ocenění" kontrovaných pádů.
|
druhá
hra |
první
hra |
1 pád |
200 |
100 |
2 pády |
500 |
300 |
3 pády |
800 |
500 |
4 pády |
1100 |
800 |
Což můžete shrnout
takto:
první kontrovaný pád
stojí v první hře 100 bodů, ve druhé 200 bodů;
každý další
kontrovaný pád stojí ve druhé hře 300 bodů;
druhý a třetí
kontrovaný pád v první hře stojí 200 bodů, každý další 300 bodů.
Přibližte
nyní ceny kontrovaných pádů v první, resp. druhé hře, a hodnotu různých her
pomocí dvou malých tabulek:
I - Linka, která draží celoherní závazek, je v
první hře:
Její závazek má
cenu asi: |
Pád
stojí: |
|||
|
|
|
|
|
400 |
|
|
1. hra |
2. hra |
|
|
- 1 |
100 |
200 |
|
|
- 2 |
300 |
500 |
|
|
- 3 |
500 |
800 |
|
|
- 4 |
800 |
1100 |
V první hře jsou
výhodné 2 kontrované pády, ve druhé hře jen jeden.
II - Linka, která draží celoherní závazek, je
ve druhé hře:
Její závazek má
cenu asi: |
|
|||
|
|
|
|
|
600 |
|
(pády
stojí stejně) |
V tomto případě se v
první hře vyplatí 3 kontrované pády a ve druhé hře 2. Samozřejmě za podmínky, že soupeř uhraje závazek, který vydražil!! (3.6)
Jakmile Vaši žáci pochopili mechanismus
"oběti", můžete jim vysvětlit Pravidla
soutěžní dražby v Minibridži:
1) Když
jedna z linek sama od sebe nabídne celoherní závazek, druhá linka si nadále
předává obvyklé informace (3.7)
2) Když
hráč "v obraně" objeví shodu na své lince, a pouze v tomto případě,
vyhodnotí závazek, který by mu Tabulka závazků umožnila nabídnout, kdyby
soupeři ještě nedražili. Spočítá
chybějící zdvihy na stupni, na němž má nyní dražit, a bere v úvahu, že toto bude
počet kontrovaných pádů.
3) Vyhodnotí
cenu předpokládaných pádů a porovná ji s hodnotou závazku soupeřů.
4) Když
je cena pádů vyšší než hodnota hry soupeřů, nemá právo předražit.
5) Ale
pokud je tomu naopak, musí "bránit" (3.8).
6) V
tomto případě má slovo opět dražitel útočící linky:
když mu počet jejich
bodů dovoluje dražit na vyšším stupni, udělá to: byl k tomu
"donucen". V tomto případě
dražba pokračuje a bránící linka má nadále právo předražovat (3.9)
když ne, kontruje,
čímž je dražba ukončena (3.10).
Tato
procedura se bude Vašim žákům zdát extrémně komplikovaná. Dokreslete ji ihned konkrétním případem:
-
Sever je rozdávající; deklaruje závazek 4©,
v první hře.
-
Slovo se vrátí Východu, který objeví shodu devíti karet v kárech a 25 bodů na
jejich lince. Jsou v první hře. Díky této síle může doufat v uhrání 3¨;
po 4© musí ale říci 5¨,
chybí mu tedy 2 zdvihy. Ale dva kontrované
pády v první hře stojí 300 bodů, zatímco hra 4©
přináší lince Sever-Jih 620 bodů. Musí
tedy bránit pomocí 5¨.
-
Sever ještě může hovořit. Má-li jeho
linka jenom 27 až 29 bodů, nemůže riskovat a předražit na 5©,
a musí kontrovat. Má-li jeho linka 30
až 32 bodů, draží 5© (3.11).
-
Po 5© provede Východ stejný výpočet a
uvědomí si, že musí počítat s jedním pádem navíc proti předchozímu kolu dražby.
Nicméně i tak mu to umožní nabídnout 6¨
(riskuje 500 proti 650), která může Sever pouze kontrovat. Uf!!!
Rychle
přejděte na rozdání dne.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 22A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 22B
HRA
- rozdání č. 22A
Obrana:
zabránit snapování
Závazek: 5¨x Výnos:
Trefový král
|
ª Q 10 3 © 4 ¨ K Q 10 3 § 10 8 5 3 2 |
|
ª A J 8 6 2 © A 9 7 2 ¨ - § K Q J 6 |
S Z V J |
ª K 9 5 4 © K J 6 5 ¨ 8 6 4 § 9 7 |
|
ª 7 © Q 10 8 3 ¨ A J 9 7 5 2 § A 4 |
|
Dražba:
Nechte své žáky dražit až do konce a ... vstupte do toho až před sehrávkou,
abyste si ověřili, že dražba probíhala asi takto:
- Východ rozdává a pasuje; Západ zahajuje a napočítá na své lince 25
bodů; proto nabídne závazek 4ª.
- Sever si vezme kartičku od svého partnera, zjistí shodu v kárech (10 karet)
a spočítá 25 bodů na lince. Může proto
doufat v realizaci 9 zdvihů, což je o 2 méně než je potřeba pro závazek 5¨. Protože je v
první hře, obětování se na 5¨ ho bude stát 300 bodů, což je skvělá operace proti
hře na druhé lince a tedy 620 bodům.
Sever tedy musí nechat svého partnera hrát 5¨.
- Západ může ještě mluvit: s pouhými 27 body nemá šanci realizovat 5ª; proto kontruje.
Nechte vynést trefového krále a sehrát partii: výsledek bude mezi 1 a 3
pády. Netrvejte příliš na způsobu hry "co nejlépe", ale přece jen podtrhněte, že v zájmu Jihu je
realizovat na stole co nejvíce snapů v srdcích a že tedy musí "otevřít" snapování co nejdříve, zatímco zájmem obránců je mu v
tom zabránit, což musí přinutit Východ hrát trumfy co nejrychleji a co
nejčastěji (3.12).
Ať si Sever/Jih spočítají své "ztracené" body a nechte rychle Východ sehrát závazek 4ª; musí jej uhrát dosti snadno proti jakémukoliv výnosu
(3.13).
Zeptejte se pak svých žáků, jestli by dražba byla stejná při obráceném
stavu her; nechte je, ať si ověří, že by počty bodů byly pro takovou oběť
nepříznivé ...
Jestli Vám zbude čas, nechte hrát rozdání č. 22B.
3. Rady a doporučení
3.1 S dobrými žáky ukažte, že přidání nízké karty zajistí v této barvě dva zdvihy.
3.2 Můžete zmínit ten fakt, že propuštění je v
jejich zájmu ... aniž by ukázali vydražiteli, že mají problém! Ten pak udělá bezpochyby znovu trefový impas
a získá pouze jeden zdvih v této barvě.
3.3 Tato pravidla jsou v zásadě automatického
charakteru. Žáci tedy nemají za úkol se
naučit posuzovat soutěživé situace.
3.4 Úvaha je předvedena na základě hry soupeřů. Je samozřejmě možné ji aplikovat i na úrovni slemu, ale vzácněji;
na druhé straně, počty jsou složitější.
3.5 Přesnější formulace pravidla spočívá v tom, že
nedovolí kontrovat, když má "útočící" linka převahu v honérových bodech.
3.6 Tady ještě, prozatím, v žádném případě nedovolte žákům, aby hodnotili svůj
obranný potenciál a aby se svobodně rozhodovali, mají-li se bránit nebo ne, na
základě pocitu, že mají šanci na úspěch opačného závazku.
3.7 Tato komunikace pomocí kartiček může být v
předcházejících lekcích zakázána, pokud linka, která dražila první, nabízí
celoherní závazek.
3.8 Velmi dobrým žákům můžeme ponechat určitou
velmi malou možnost manévrování v případě, že předpokládaný pád je velmi drahý
vzhledem k dosaženému závazku. Můžeme
jim například vysvětlit, že když soupeř vydraží závazek za 620 bodů a když
předražení bude v průměru stát 300 bodů, není dobré předražovat, pokud
odhadujeme, že soupeř svou hru uhraje ve třech případech ze čtyř.
3.9 V tomto případě dělá obránce stejné výpočty
rentability. Pokud se rozhodne
předražit, slovo se vrací druhé lince, která může znovu předražit nebo
kontrovat. A tak dále!!
3.10 Můžeme nechat podnikavé žáky, aby těžili z
"malého rizika" (-1 bod vzhledem k Tabulce závazků), pokud mají
alespoň devět trumfů.
3.11 Můžete své žáky upozornit, že v reálném životě
útočící linka má možnost předražit, pouze když nabídla hru v drahé barvě. V levné
barvě ve skutečnosti je předražení už na úrovni slemu, který by byl nabízen
přímo.
3.12 ... i když kompletní analýza ukáže, Jih může
uniknout s jedním pádem tak, že bude hned znovu hrát trefy a vypracuje pátý
tref na odhození ztrátového srdce.
3.13 Nejjednodušší je vynést singl v srdcích, lepší
než nejvyšší karta kárového sledu.
Západ přidá malou ze stolu a vezme 10 Jihu esem. Odevzdá tedy jen jeden tref, jedno srdce a
jeden pik.