Pedagogický materiál č. 23

Marka pro snapování - ztrátová na ztrátovou

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

a)      Závazek linky Východ-Západ samozřejmě je 4© a nikdy se neuhraje: vydražitel snapne druhé kolo kár a hraje srdcovým esem a srdcem; pikové vrácení vezme na stole a propustí trefového kluka; dáma Jihu získá zdvih; obrana hraje pik do kluka a esa; zpět na stůl na srdcovou dámu a trefovou 10, kterou Sever nikdy nesmí pokrýt pod trestem splnění závazku (vydražitel pokračuje trefem na stůl a čtvrtý tref přinese odhoz ztrátového piku z ruky) (3.1).

b)      Závazek linky Sever-Jih je 5¨ kontra a padne nanejvýš třikrát: nemůžeme odevzdat víc než dva piky, jedno srdce a dva trefy (3.2).

Ponaučení: ukažte, že je k vzteku bránit se proti hře, která se s dobrou obranou nedá uhrát (3.4).

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Kolik pádů si můžete dovolit proti celohernímu závazku při rovnosti her: první proti první; druhá proti druhé (samozřejmě dostanete kontra)?

b)      Stejná otázka pro případ příznivého stavu her (3.5).

c)      Má smysl uvažovat o obraně v druhé hře proti první?  Za jaké podmínky? (3.6)

2. Probíraná lekce

2.1 V dnešní lekci jsou dvě různé části:

*   ověřit dobré osvojení mechanismu soutěžních dražeb na takové úrovni, aby začínal být automatický

*   ozřejmit dvě techniky sehrávky: pro obranu — marka s dublem po výnosu esa a pro hlavního hráče — přenos snapu.

Nechte hned sehrát rozdání dne, které je dosti obtížné.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 23A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 23B

 
HRA - rozdání č. 23A

Obrana: marka a přesnapování

Závazek:  3©                                                             Výnos: Pikové eso

 

 

ª  10 9 4

©  9 7 4 3

¨  Q 10 2

§  A 8 2

 

ª  A K 7 2

©  8 5

¨  A J 9 7

§  Q 10 4

S

Z       V

J

ª  J 3

©  10 6

¨  K 8 5 4 3

§  J 9 7 5

 

ª  Q 8 6 5

©  A K Q J 2

¨  6

§  K 6 3

 

 

Dražba:

Nejdříve u každého stolu ověřte správný průběh dražby: Jih zahajuje a nabízí závazek 1©; Západ se svým partnerem může hrát 2¨, Jih nemá problém jít na 2© ... a začíná rozhodování, zda předražit: Východ-Západ mají jen 23 bodů.  Chybí jim 2 honérové body pro nabídku 3¨, a protože jsou ve druhé hře, nemohou toto riziko podstoupit.

Nechte je nicméně být, jestliže Západ zadraží 3¨.  Jih, který napočítá 24 bodů, má právo říci 3©, i když je ve druhé hře.

V každém případě musí Jih hrát závazek v srdcích, s výnosem pikového esa.

Nechte partii probíhat a přijďte až k výsledkům.  Měli byste zaznamenat dost různá skóre, vydražitelé by měli získat mezi 7 a 9 zdvihy.  Blahopřejte obraně, která porazila 2©, a začněte s rozdáním znovu od první karty odehrané Východem.

Zeptejte se, co slibuje výnos pikového esa (3.8).  Ukažte, že jestli Východ ví o pikovém králi u svého partnera, je spokojen s výnosem, protože si myslí, že bude moci ve třetím kole snapovat.  Musí tedy partnerovi ukázat svůj zájem pomocí markování pikem, tedy tím, že přihodí vyšší ze svých dvou karet.

Tady se jedná o kluka.  Protože 10 je na stole, zeptejte se Západu, co si myslí o počtu pikových karet u jeho partnera.  Musí zjistit, že tam mohou být jen dvě a že může pokračovat v pikách a nechat Východ snapovat.  Ten pak může bez rizika hrát kára (ví, že jejich linka má devět karet, a vydražitel tedy má jednu). Když Západ získá zdvih na eso, zeptejte se ho, kolik zůstává piků na Jihu.  Ukažte jim, že pokračovat v pikách je určitě ziskové: buďto je partner schopen přesnapovat stůl nebo má jenom malý trumf, ale Jih musí snapovat svůj vysoký zdvih.

Nezbývá, než se otočit k Jihu.  Ví, že je tu riziko přesnapování (protože Východ už snapoval předchozí pik), a doufá, že tomuto údělu unikne snapováním srdcovou 9.  Zeptejte se ho nicméně, jestli nevidí lepší řešení (3.9).

Když ho nenajde, napovězte mu připomenutím, že není povinen snapovat.  Udělejte tedy v tomto stadiu znovu plán sehrávky a podtrhněte, že trefová ztrátová karta v ruce Jihu se musí snapnout ze stolu, poté co jsme odhodili tref stolu na čtvrtý pik Jihu.  Obtížnost spočívá ve faktu, že čtvrtý pik není vysoký, protože ho bude snapovat Východ: to není důležité!  Ztratíme snap, ale trefy můžeme snapovat i později.

Celé vysvětlování ukončete tím, že na tabuli napíšete tento princip:

Je možné snapovat ztrátové karty, i když je počet karet v obou listech stejný,
pokud ze stolu odhodíme jednu kartu v barvě
na vysokou nebo ztrátovou kartu základního listu.

Protože to vše není moc samozřejmé, neváhejte a ilustrujte to pomocí příkladu na tabuli:

Trumfy jsou srdce:

ª  -

©  5

§  8 4

 

 

Jih hraje pikové eso, aby zahodil trefy.
Vzápětí může hrát trefovým esem a snapovat.

ª  A

©  7

§  A 5

 

Nyní můžete nechat sehrát rozdání č. 23B

3. Rady a doporučení

3.1  Úplná analýza rozdání pro 4© je trochu více komplikovaná; s otevřenými kartami se závazek po výnosu kárového esa uhraje, za podmínky, že Východ nehraje srdcové eso, ale malé srdce do dámy.

Jih převezme králem a pokračuje pikem do krále na stole.  Trefový kluk, malá, malá, dáma; ještě pik do esa Východu, který přejde na stůl pomocí trumfové 8 a vynese trefovou 10, která získá zdvih; nyní tref do esa, srdce na stůl a tref, který vydražiteli umožňuje zbavit se ztrátové karty v pikách.

3.2  Počet pádů v závazku 5¨ s kontrem závisí na výnosu: po výnosu srdce Východ převezme esem a pokračuje v této barvě.  Od tohoto okamžiku může Jih vypracovat piky stolu tím, že bude dvakrát hrát proti dáma-kluk.  Západ, který se do své ruky dostane jen jednou, nebude moci hrát dvakrát trefy a Jih bude moci odhodit ztrátové trefy na vysoké piky.

Naopak po výnosu trefovým klukem mohou obránci odehrát dva trefové zdvihy dříve, než Jih vypracuje piky stolu, pokud ovšem Východ nepřihodil své eso na výnos (3.3).

3.3  Trvejte na tom, že když je trefový král na stole, není v zájmu Východu hrát eso v prvním zdvihu.  Ukažte, že obrana vykonává dvojitý impas.

3.4  Nezapomeňte připomenout pravidlo "honér na honéra": nepřebíjíme, když na stole vidíme sled honérů.

3.5  Zopakujte si definici.

3.6  Je nutné mít dvojnásobnou jistotu, že padneme jen jednou a že soupeři mají ocelově pevnou hru.  Jelikož tato jistota neexistuje snad nikdy (zejména ta první), nemůžeme tedy nikdy uvažovat o obraně proti první hře, když sami jsme ve hře druhé ...

3.7  Velmi dobré žáky je od této chvíle možné nechat volit, zda předražovat částečné závazky, i když jsme v situaci středního rizika ve druhé hře.  Uveďte tedy jako princip být agresivnější se zvyšujícím se počtem trumfů na obou stranách ...

3.8  Zeptejte se, jestli můžeme vyvodit stejný závěr z výnosu kárového esa (samozřejmě když Východ nemá krále).  Vysvětlete, že si umístěním krále nemůžeme být jisti při výnosu z jiné barvy, než je ta se shodou ...

3.9  Řešení není vůbec evidentní.  Nečekejte moc správných spontánních odpovědí ...