Pedagogický materiál č. 23
Marka
pro snapování - ztrátová na ztrátovou
1. Kontrola úkolů a vědomostí
1.1 Oprava cvičení
a) Závazek
linky Východ-Západ samozřejmě je 4©
a nikdy se neuhraje: vydražitel snapne druhé kolo kár a hraje srdcovým esem a srdcem;
pikové vrácení vezme na stole a propustí trefového kluka; dáma Jihu získá
zdvih; obrana hraje pik do kluka a esa; zpět na stůl na srdcovou dámu a
trefovou 10, kterou Sever nikdy nesmí pokrýt pod trestem splnění závazku
(vydražitel pokračuje trefem na stůl a čtvrtý tref přinese odhoz ztrátového
piku z ruky) (3.1).
b) Závazek
linky Sever-Jih je 5¨ kontra a padne nanejvýš třikrát:
nemůžeme odevzdat víc než dva piky, jedno srdce a dva trefy (3.2).
Ponaučení:
ukažte, že je k vzteku bránit se proti hře, která se s dobrou obranou nedá
uhrát (3.4).
1.2 Otázky na kontrolu pochopení
a) Kolik
pádů si můžete dovolit proti celohernímu závazku při rovnosti her: první proti
první; druhá proti druhé (samozřejmě dostanete kontra)?
b) Stejná
otázka pro případ příznivého stavu her (3.5).
c) Má
smysl uvažovat o obraně v druhé hře proti první? Za jaké podmínky? (3.6)
2. Probíraná lekce
2.1
V dnešní lekci jsou dvě různé části:
ověřit dobré
osvojení mechanismu soutěžních dražeb na takové úrovni, aby začínal být
automatický
ozřejmit dvě
techniky sehrávky: pro obranu — marka s dublem po výnosu esa a pro hlavního
hráče — přenos snapu.
Nechte hned sehrát rozdání dne, které
je dosti obtížné.
2.2 Rozdání
dne - rozdání č. 23A
2.3 Cvičné
rozdání - rozdání č. 23B
HRA - rozdání
č. 23A
Obrana: marka
a přesnapování
Závazek: 3© Výnos:
Pikové eso
|
ª 10 9 4 © 9 7 4 3 ¨ Q 10 2 § A 8 2 |
|
ª A K 7 2 © 8 5 ¨ A J 9 7 § Q 10 4 |
S Z V J |
ª J 3 © 10 6 ¨ K 8 5 4 3 § J 9 7 5 |
|
ª Q 8 6 5 © A K Q J 2 ¨ 6 § K 6 3 |
|
Dražba:
Nejdříve u každého stolu ověřte správný průběh dražby: Jih zahajuje a
nabízí závazek 1©; Západ se svým
partnerem může hrát 2¨, Jih nemá problém jít na 2© ... a začíná rozhodování, zda předražit: Východ-Západ
mají jen 23 bodů. Chybí jim 2 honérové
body pro nabídku 3¨, a protože
jsou ve druhé hře, nemohou toto riziko podstoupit.
Nechte je nicméně být, jestliže Západ zadraží 3¨. Jih, který
napočítá 24 bodů, má právo říci 3©, i když je ve druhé hře.
V každém případě musí Jih hrát závazek v srdcích, s výnosem pikového
esa.
Nechte partii probíhat a přijďte až k výsledkům. Měli byste zaznamenat dost různá skóre,
vydražitelé by měli získat mezi 7 a 9 zdvihy.
Blahopřejte obraně, která porazila 2©, a začněte s rozdáním znovu od první karty odehrané
Východem.
Zeptejte se, co slibuje výnos pikového esa (3.8). Ukažte, že jestli Východ ví o pikovém králi
u svého partnera, je spokojen s výnosem, protože si myslí, že bude moci ve
třetím kole snapovat. Musí tedy
partnerovi ukázat svůj zájem pomocí markování pikem, tedy tím, že přihodí vyšší
ze svých dvou karet.
Tady se jedná o kluka. Protože
10 je na stole, zeptejte se Západu, co si myslí o počtu pikových karet u jeho
partnera. Musí zjistit, že tam mohou
být jen dvě a že může pokračovat v pikách a nechat Východ snapovat. Ten pak může bez rizika hrát kára (ví, že
jejich linka má devět karet, a vydražitel tedy má jednu). Když Západ získá
zdvih na eso, zeptejte se ho, kolik zůstává piků na Jihu. Ukažte jim, že pokračovat v pikách je určitě
ziskové: buďto je partner schopen přesnapovat stůl nebo má jenom malý trumf,
ale Jih musí snapovat svůj vysoký zdvih.
Nezbývá, než se otočit k Jihu.
Ví, že je tu riziko přesnapování (protože Východ už snapoval předchozí
pik), a doufá, že tomuto údělu unikne snapováním srdcovou 9. Zeptejte se ho nicméně, jestli nevidí lepší
řešení (3.9).
Když ho nenajde, napovězte mu připomenutím, že není povinen
snapovat. Udělejte tedy v tomto stadiu
znovu plán sehrávky a podtrhněte, že trefová ztrátová karta v ruce Jihu se musí
snapnout ze stolu, poté co jsme odhodili tref stolu na čtvrtý pik Jihu. Obtížnost spočívá ve faktu, že čtvrtý pik
není vysoký, protože ho bude snapovat Východ: to není důležité! Ztratíme snap, ale trefy můžeme snapovat i
později.
Celé vysvětlování ukončete tím, že na tabuli napíšete tento princip:
Je možné snapovat ztrátové karty, i když je počet
karet v obou listech stejný,
pokud ze stolu odhodíme jednu kartu v barvě
na vysokou nebo ztrátovou kartu základního listu.
Protože to vše není
moc samozřejmé, neváhejte a ilustrujte to pomocí příkladu na tabuli:
Trumfy jsou srdce:
ª - © 5 § 8 4 |
|
|
Jih hraje pikové
eso, aby zahodil trefy. |
ª A © 7 § A 5 |
|
Nyní můžete nechat sehrát rozdání č. 23B
3. Rady a doporučení
3.1 Úplná analýza rozdání pro 4©
je trochu více komplikovaná; s otevřenými kartami se závazek po výnosu kárového
esa uhraje, za podmínky, že Východ nehraje srdcové eso, ale malé srdce do dámy.
Jih převezme králem
a pokračuje pikem do krále na stole.
Trefový kluk, malá, malá, dáma; ještě pik do esa Východu, který přejde
na stůl pomocí trumfové 8 a vynese trefovou 10, která získá zdvih; nyní tref do
esa, srdce na stůl a tref, který vydražiteli umožňuje zbavit se ztrátové karty
v pikách.
3.2 Počet pádů v závazku 5¨
s kontrem závisí na výnosu: po výnosu srdce Východ převezme esem a
pokračuje v této barvě. Od tohoto
okamžiku může Jih vypracovat piky stolu tím, že bude dvakrát hrát proti
dáma-kluk. Západ, který se do své ruky
dostane jen jednou, nebude moci hrát dvakrát trefy a Jih bude moci odhodit
ztrátové trefy na vysoké piky.
Naopak po výnosu
trefovým klukem mohou obránci odehrát dva trefové zdvihy dříve, než Jih
vypracuje piky stolu, pokud ovšem Východ nepřihodil své eso na výnos (3.3).
3.3 Trvejte na tom, že když je trefový král na
stole, není v zájmu Východu hrát eso v prvním zdvihu. Ukažte, že obrana vykonává dvojitý
impas.
3.4 Nezapomeňte připomenout pravidlo "honér
na honéra": nepřebíjíme, když na stole vidíme sled honérů.
3.5 Zopakujte si definici.
3.6 Je nutné mít dvojnásobnou jistotu, že padneme
jen jednou a že soupeři mají ocelově pevnou hru. Jelikož tato jistota neexistuje snad nikdy (zejména ta první),
nemůžeme tedy nikdy uvažovat o obraně proti první hře, když sami jsme ve hře
druhé ...
3.7 Velmi dobré žáky je od této chvíle možné
nechat volit, zda předražovat částečné závazky, i když jsme v situaci středního
rizika ve druhé hře. Uveďte tedy jako
princip být agresivnější se zvyšujícím se počtem trumfů na obou stranách ...
3.8 Zeptejte se, jestli můžeme vyvodit stejný
závěr z výnosu kárového esa (samozřejmě když Východ nemá krále). Vysvětlete, že si umístěním krále nemůžeme
být jisti při výnosu z jiné barvy, než je ta se shodou ...
3.9 Řešení není vůbec evidentní. Nečekejte moc správných spontánních odpovědí
...